موتورولا، هم حرکت و هم راديو

موتورولا، هم حرکت و هم راديو
موتور يعني خودرو و OLA به معناي صدا است و معناي آن صوت در حرکت است به طور همزمان بخش راديوي خانگي و پليس نيز در شركت ايجاد شد.
در 24 ژوئن 1895 پسري به نام پل گالوين به دنيا آمد که علاقه زيادي به لوازم الکترونيکي و تجهيزات برقي داشت. او سال دوم دانشگاه بود که براي انجام خدمت در جنگ جهاني اول به ارتش پيوست و در سال 1928 بعد از بازگشت از جنگ، به همراه برادرش جوزف كارخانه‏اي در ايلينويز شيكاگو تاسيس كردند.
كارخانه گالوين پنج كارمند بيشتر نداشت و اولين محصول اين كارخانه، حذف‏كننده باتري بود كه به مصرف ‏كنندگان اجازه استفاده از جريان برق خانگي را در راديو مي‏داد.
پل سپس شروع به ساختن راديو کرد. با وجود فروش خوبي که در شروع کار داشت، رکود اقتصادي او را تا مرز ورشکستگي کشاند. او تلاش‌هاي زيادي کرد که به روزهاي اوج خود بازگردد و شروع به نوآوري در دستگاه‌ها نمود. بعد از چند هفته کار براي ساختن يک راديوي خودکار، توانست يک نمونه مناسب از آن را در ماشين خود کار بگذارد.
اين موفقيت نتيجه مالي مناسبي براي پل نداشت و در فروش اوليه، شرکت بيش از 3000 دلار ضرر داد. گالوين متوجه شد بازاريابي، کليدي براي موفقيت است. در نهايت، او نام «موتورولا» را براي شرکت انتخاب کرد که هم بيانگر حرکت بود و هم راديو. (موتور يعني خودرو و OLA به معناي صدا است و معناي آن صوت در حرکت است) به طور همزمان بخش راديوي خانگي و پليس نيز در شركت ايجاد شد.
در سال 1933 پل يک مدل جديد ساخت که نواقص زيادي داشت و شرکت مجبور به قبول نواقص خود شد. او چنان عصباني شد که نمونه‌هاي ساخته شده را با پتک تکه تکه کرد. سپس مدل‌هايي ساخت که به خوبي کار مي‌کردند. او در سال1937 دوباره به بازار تجارت راديو گام نهاد، اما پس از مدت کوتاهي به دليل رکود اقتصادي دوباره اين کار را رها کرد. در دهه ۱۹۴۰ شركت شروع به همكاري با دولت كرد و يك آزمايشگاه تحقيقاتي براي بررسي الكترونيكي حالت جامد نيز در شركت تاسيس شد و همچنين براي اولين بار راديوهايي با موج FM وارد بازار گرديد و اولين سيستم آن در فيلادلفيا نصب شد. اولين راديوي دستي FM، مانند كوله‏پشتي بود و در سال ۱۹۴۳ عرضه شد.
خوشبختانه او توانست قراردادي براي ساختن راديوها ببندد. گالوين يک مبتکر بود و علاوه بر ساختن راديوهاي خانگي و ماشيني در سال 1938 ساختن راديوهايي براي مکالمه بين پليس‌ها را آغاز کرد. زماني که وقوع جنگ در اروپا پيش بيني شد، او از مهندسين شرکت خواست يک راديو صحرايي بسازند. زماني که جنگ جهاني دوم شروع شد، راديو دو جهته قابل حمل (هندي-تاکي) كه قادر بود پيام ويژه‏اي را به شخص موردنظر برساند، در دست توليد بود. اين پيجرها خيلي زود وارد ساختار كاري بيمارستان‏ها و كارخانه‏ها شدند.
در دوران بعد از جنگ، او تصميم گرفت که کار خود را بيشتر گسترش دهد. فروش راديوهاي خانگي را بيشتر کرد و شروع به توليد گرامافون نمود. در صنعت نوظهور تلويزيون پيشرو شد و وارد بازار نيمه رساناها گرديد. ورود به بازار تلويزيون نمونه برجسته شيوه کارآفريني گالوين بود. آغازگر اين صنعت، RCA بود و يک تلويزيون ده اينچي ساخته بود که در سال 1946 به قيمت 300 دلار به فروش مي‌رسيد. گالوين متوجه شد که براي ورود به چنين بازاري بايد در کيفيت و قيمت، RCA را شکست دهد. او دو گروه را براي ساختن تلويزيوني که بتواند آن را ارزان‌تر از رقيب بفروشد، تشکيل داد که موفق عمل کردند. موتورولا به زودي صاحب فروش عظيمي‌شد و خيلي سريع در اين صنعت جايگاه خود را به دست آورد. در سال ۱۹۴۷ بيش از يكصد هزار عدد از اولين تلويزيون موتورولا فروخته شد.
در سال ۱۹۵۵ شركت موتورولا حرف «M» را به عنوان سمبل محصولاتش اعلام كرد. در همين سال ترانزيستور ژرمانيوم براي راديوهاي ماشين در نظر گرفته شد و به عنوان اولين محصول نيمه رسانا به توليد انبوه رسيد و يكي از قوي‏ترين ترانزيستورها در محصولات تجاري به شمار مي‏رفت.
گالوين در سال 1959 درگذشت. در زمان فوت پل گالوين، با ورود پسرش روبرت، توجه شركت موتورولا به برق مصرفي كاهش يافت و فعاليت شركت به بازارهاي جهاني نيز كشيده شد. در اواخر دهه ۱۹۸۰ موتورولا به نخستين تهيه‏كننده تلفن‏هاي همراه تبديل شده بود. در سال 1999، اولين پيام‌گير دوسويه براي دريافت پيام‌هاي متني و پست الکترونيک توسط موتورولا ابداع و عرضه شد. اين وسيله با اتصال به رايانه، توانايي دريافت پيام‌هاي بسيار بلند را نيز داشت.
اولين شبکه خدماتي تلفن‌هاي همراه نيز به همراه شرکت سيسکو راه‌اندازي شد. در سال ۲۰۰۳ اولين گوشي تلفن‌همراه مرکب از سيستم لينوکس و فناوري جاوا به بازار آمد. سال بعد، ادوارد زاندر (که يک مهندس برق است) به سمت مديرعاملي مجموعه منصوب شد و دو سال بعد موتورولا مدال ملي فناوري را به پاس ۷۵ سال تلاش و رهبري توسعه فناوري الکترونيک در ارتباطات تلفن‌همراه دريافت کرد.
دريافت پيام فضانوردان آپولو۱۱ از کره ماه توسط راديوي موتورولا در تثبيت موقعيت و کيفيت محصولات شرکت بسيار موثر بود. کوشش بي‌وقفه در امر بهبود محصولات، موتورولا را به ابداع متدولوژي شش سيگما رهنمون کرد و شرکت توانست يک بيان استاندارد و مشترک جهاني را در سنجش کيفيت به نام خود ثبت کند.
موتورولا در حوزه اصلي کار خود، يعني تلفن‌همراه موفق عمل کرده و بيش از ۱۷ درصد بازار را دردست خود گرفته است. با اين حال، زاندر مديرعامل شرکت در فکر افزايش سهم شرکت از بازار سه ميليارد دستگاه تلفن‌همراه در سال ۲۰۱۰ است. اخيرا موتورولا در بين ۱۰۰ شرکت آمريکايي در عمليات زيست‌محيطي و رسالت اجتماعي چهارم شد. اين چهارمين باري بود که موتورولا در ميان ۱۰ شرکت برتر در اين زمينه قرار مي‌گرفت.
شركت موتورولا از سال تاسيس خود تاكنون موفق به اخذ ۵۱۳ جايزه گوناگون براي محصولات مختلف ارتباطي خود شده است و بيش از 50هزار نفر در سراسر جهان براي اين شرکت کار مي‌کنند. مديرعامل کنوني بر مسووليت اجتماعي شرکت تاکيد مي‌کند و استفاده از قدرت سرشار کسب و کار جهاني شرکت را براي فايده‌رساني به مردم ضروري مي‌داند. موتورولا در سال گذشته ميلادي بيش از 22 ميليارد دلار فروش داشت.
کوشان غلامي

- مقالات مرتبط:
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۶ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۳:۱۸:۳۱ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد