جفری بزوس، غول فروشگاه‌های اینترنتی دنیا

جفری بزوس، غول فروشگاه‌های اینترنتی دنیا
جفری بزوس، غول فروشگاه‌های اینترنتی دنیا، بنیانگذار، ريیس و مدیر عامل شرکت آمازون، amazon.com، است. این میلیاردر جوان با ثروت 8/6 میلیارد دلاري شصت و هشتمین ثروتمند دنیا است.
جفری بزوس، غول فروشگاه‌های اینترنتی دنیا، بنیانگذار، ريیس و مدیر عامل شرکت آمازون، amazon.com، است. این میلیاردر جوان با ثروت 8/6 میلیارد دلاري شصت و هشتمین ثروتمند دنیا است.
بزوس متولد 12 ژانویه سال 1964 در آلبوکرک در نیومکزیکو است. مادر بزوس در هنگام تولد او بسیار جوان بود. ازدواج او با پدر بزوس تنها کمی بیش از یک سال ادامه پیدا کرد و زمانی که بزوس 5 ساله بود، مجددا با فردی به نام میگوئل بزوس ازدواج کرد. این خانواده پس از ازدواج به هوستن در تگزاس نقل مکان کردند. جفري در همان سنین علاقه شدیدی به علوم مختلف نشان می‌داد و گاراژ والدین خود را به آزمایشگاهی برای پروژه‌های علمی خود تبدیل کرده بود. کمی بعد خانواده بزوس به میامی در فلوریدا، جایی که جفری به دبیرستان میامی پالمتو رفت، نقل‌مکان کردند. جفری در دوران دبیرستان به کامپیوتر علاقه‌مند شد. جفری بزوس برای تحصیل در رشته فیزیک به دانشگاه پرینستون رفت؛ اما خیلی زود به رشته‌ای که همیشه عاشق آن بود تغییر مسیر داد و با افتخار زیاد از رشته علوم کامپیوتر و مهندسی برق فارغ‌التحصیل شد.
بزوس پس از فارغ‌التحصیلی برای کار در حوزه علوم کامپیوتر به وال استریت رفت. او سپس به منظور ایجاد شبکه‌ای برای تجارت بین‌المللی برای شرکتی به نام فیتل مشغول به کار شد، سپس به شرکت بنکرز تراست رفت. بزوس به توسعه سیستم‌های کامپیوتری این شرکت کمک کرد و در سال 1990 جوان‌ترین نایب‌ريیس این شرکت شد. جفری بزوس کمی بعد و طی سال‌های 1990 تا 1994 در شرکت شاو در زمینه علوم کامپیوتر مشغول به کار شد. این شرکت در زمینه به‌کارگیری علوم کامپیوتر در بازار سهام تخصص داشت و بزوس به این شرکت در ایجاد صندوق پوشش سرمایه بسیار پیچیده و فنی در وال استریت کمک کرد. بزوس همزمان با کار در شرکت شاو با همسرش مکنزی آشنا شد. جفری بزوس در سال 2004 با مشاهده افزایش نرخ فوق‌العاده در استفاده از اینترنت، متوجه فرصتی برای ورود به حوزه جدیدی از تجارت شد. او از این فرصت غافل نشد و به‌سرعت شروع به سنجش گزینه‌های موجود کرد. کتاب‌ها محصولاتی بودند که برای آنها هیچ کاتالوگ سفارش از طریق پست الکترونیک وجود نداشت. به‌همین دلیل بزوس به کنوانسیون فروشندگان کتاب آمريکا پیوست تا همه چیز را درباره تجارت کتاب بیاموزد. او متوجه شد تمام آنچه که برای این کار لازم داشت، فضایی در اینترنت بود که خریداران کتاب بتوانند در لیست کتاب‌های موجود جست‌وجو کرده و کتاب‌های مورد نظر خود را مستقیما سفارش دهند. کارفرمایان بزوس این ایده او را پس زدند و او به تنهایی وارد این کسب‌وکار شد.
بزوس به همراه همسرش به سیاتل نقل مکان کرد؛ سیاتل جایی بود که آنها به عمده فروش کتاب «اینگرام» که بزوس برای پروژه اش نیاز داشت، دسترسی داشتند. آنها نام شرکت را با الهام از درازای رود به ظاهر بی‌انتهای آمازون، برای نشان دادن بی‌شمار بودن شعبه‌های این شرکت انتخاب کردند. بزوس و همسرش کسب‌وکار خود را در یک خانه دو خوابه و در گاراژ خانه خود شروع کردند و در سال 1994 شرکت آمازون را راه‌اندازی کردند. بزوس در زمان راه‌اندازی آزمایشی سایت خود از 300 نفر خواست تا آن را امتحان کنند. کد برنامه‌نویسی‌ای که او نوشته بود برای بسیاری از کامپیوترهای مختلف کار می‌کرد. بزوس نهایتا در 16 جولای 1995 وب سایت خود را برای کل جهان فعال کرد. آمازون با تبلیغات دهان به دهان و بدون هیچ تبلیغات رسمی، تنها طی 30 روز توانست کتاب‌هایی به تمام 50 ایالت آمریکا و همچنین 45 کشور در دنیا بفروشد و تا سپتامبر 1995 این فروشگاه اینترنتی به فروش 20000 دلار در هفته دست یافت. بزوس و تیمش همچنان به بهبود سایت و معرفی قابلیت‌های جدید برای آن ادامه داده‌اند.
بزوس در آغاز کار به سرمایه‌گذاران شرکت گفته بود که 70 درصد احتمال دارد که سرمایه‌شان را از دست بدهند؛ اما والدین او باز‌هم مبلغ 300 هزار دلار به او کمک کردند و به عنوان مالکان تنها 6 درصد از شرکت میلیاردر شدند. آمازون بعدها به حوزه‌های دیگری چون فروش آلبوم‌های موسیقی، ویدئو، اسباب‌بازی، قطعات الکترونیک، لباس و غیره نیز وارد شد.
کار بزوس در آمازون نهایتا باعث شد که او تبدیل به یکی از کارآفرینان بسیار مشهور در صنعت دات-کام شود. او به خاطر توجه به جزئیات فرآیند کسب‌وکار شهرت دارد. بزوس مدیری است که می‌خواهد درباره همه چیز از لحظه بسته شدن قرار داد تا تحویل محصول اطلاع داشته باشد. جف بزوس و همسرش در حال حاضر در شمال سیاتل زندگی می‌کنند و 4 فرزند دارند. آنها بیشتر وقت خود را به فعالیت‌های خیرخواهانه اختصاص داده‌اند.
الهام جوادی

- مقالات مرتبط:
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۱ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۱۲:۱:۲۲ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد