سامسونگ؛ از فروش سبزيجات تا توليد LCD

سامسونگ؛ از فروش سبزيجات تا توليد LCD
در سال 1938 «لي بيونگ چول» کره‌اي، يك شركت بازرگاني به نام سامسونگ با چهل نفر کارمند تاسيس کرد که بيشترين حجم كاري آن بر صادرات ماهي و ميوه و سبزيجات به چين اختصاص داشت.
در سال 1938 «لي بيونگ چول» کره‌اي، يك شركت بازرگاني به نام سامسونگ با چهل نفر کارمند تاسيس کرد که بيشترين حجم كاري آن بر صادرات ماهي و ميوه و سبزيجات به چين اختصاص داشت.
بعد از يک دهه سامسونگ آسياب‌هاي آرد و محصولات شيريني‌پزي توليد مي‌كرد و بعد از آن با رشدي بسيار سريع با مشاركت عده بيشتري اداره گرديد و به يكي از 10 شركت بزرگ كره تبديل شد.
از سال 1958 سامسونگ رو به ترقي، شروع به گسترش به صنايع ديگر از قبيل كشتي‌سازي، توليد مواد شيميايي، رسانه، امور مالي و حسابداري كرد. در سال 1969 شركت سامسونگ الكترونيك در گروه سامسونگ متولد شد و کار اصلي آن توليد لوازم الکترونيکي از قبيل تلويزيون، ماشين حساب، يخچال، کولر و ماشين لباسشويي بود. سامسونگ در زبان كره‌اي به معناي «سه ستاره» مي‌باشد. اين شركت در دهه 1970با سرمايه‌گذاري در صنايع سنگين، صنايع شيميايي و پتروشيمي و ساخت كشتي، راه صنعتي شدن را در پيش گرفت.
در 1973 دومين برنامه پنج‌ساله مديريت اعلام و گذار از مرحله ساخت مواد اوليه به محصول نهايي به‌عنوان هدف اصلي شركت اعلام گرديد. دهه 1970 دهه توسعه شركت سامسونگ بود و شركت‌هاي صنايع سنگين، پتروشيمي، كشتي‌سازي و صنايع دقيق سامسونگ تاسيس و اولين صادرات صنايع الكترونيك از سوي سامسونگ الكترونيك صورت گرفت. محصولات اين شركت در دهه 1980 توانست به بازارهاي جهاني راه يابد.
«لي كان هي» سومين پسر «لي بيونگ چول» (بنيانگذار گروه) در سال 1978 نايب‌رييس سامسونگ شد و در سال 1987 با مرگ پدر، جانشين او گرديد. وي يك سال بعد برنامه انقلاب دوم سامسونگ را در شركت به راه انداخت. اين برنامه مشتمل بر تجديد ساختار كسب و كار قديمي و تبديل شدن شركت به يكي از پنج شركت برتر الكترونيك و يكي از شركت‌هاي برتر در دنيا در قرن بيست‌و يكم بود. او به خوبي شركت را در عصر ديجيتال به پيش مي‌برد. در سال ۱۹۸۱، شرکت بيش از ۱۰ ميليون تلويزيون سياه و سفيد توليد کرد و در سال ۱۹۸۸ با شرکت نيمه‌هادي و ارتباطات سامسونگ ترکيب شد.
اوايل دهه 1990 را مي‌توان دوران مديريت نوين در سامسونگ دانست. شعار «ابتدا كيفيت» دراين دوران انتخاب شد. محصولات مختلفي نظير نيمه‌هادي‌ها، نمايشگرهاي رايانه و ... نيز در بازارهاي جهاني به فروش رسيد و حتي شركت در فروش LCD به مقام اول جهاني دست يافت.
لوگوي قبلي سامسونگ نام كمپاني به حروف چيني بود و لوگوي جديد در اقدامي براي جهاني كردن كارخانه در سال 1991 معرفي شد. اين لوگو نام كارخانه با يك پشت صحنه بيضوي آبي رنگ بود كه اين رنگ آبي نمادي از استحكام و محبت و دوستي و بيضي نيز نمادي از حركت در كل فضا به همراه نوآوري و تغييرات بود. دو حرف S و G از دايره آبي بيرون زده بود تا نمادي از پيوند سازمان دروني كمپاني با دنياي خارج باشد و نشاني از تمايل سامسونگ براي متحد شدن با تمام دنيا. نوشتن حرف A به صورت نيمه تمام نيز به علت مدرن كردن و زيبايي بخشيدن به شكل ظاهري لوگو بود.
شعارهاي سامسونگ از ابتداي تاسيس، توجه به منابع انساني، كمك اقتصادي به جامعه و خردورزي بود. مديرعامل شركت معتقد بود، موقعيت سامسونگ متكي به پنج ارزش: كيفيت، خلاقيت، رقابت، فرهنگ و وحدت است. در سال 1993، مديرعامل شركت بيانيه معروف برنامه هويت بخشي جديد را در پنجاه و پنجمين سالگرد تاسيس شركت در شهر فرانكفورت صادر كرد و همه كاركنان را به يك انقلاب فرهنگي فرا خواند. او اعلام نمود كه شركت نيازمند آن است كه بازتاب‌هاي اخلاقي خود را ببيند.
او گفت كه تغيير را از خود آغاز خواهد كرد، زيرا تنها حرف زدن كافي نيست. لي معتقد بود در هزاره جديد قدرت يك كشور به وسيله سطح فن‌آوري آن مشخص مي‌شود. اصول جديد مديريت سامسونگ مبتني بر اخلاق و قانون، احترام به ذي‌نفعان و مشتريان و پذيرش مسووليت اجتماعي بوده و چشم‌انداز ترسيم شده از سوي شركت، تبديل شدن به رهبر انقلاب ديجيتال با شعار «سامسونگ، شركت ديجيتال» بود. از ابتداي قرن جديد، حركت به سمت دوران ديجيتال براي شركت سرعت گرفت، به گونه‌اي كه به زودي در حوزه‌هاي مختلف فن‌آوري اطلاعات و ارتباطات، محصولات متنوعي عرضه مي‌گرديد.
در سال 2004، سامسونگ الكترونيك از سوي مجله فورچون به عنوان چهارمين شركت تحسين‌برانگيز جهان در حوزه الكترونيك انتخاب شد. در سال 2005، سامسونگ الكتريك به تنهايي با فروش 5/71 ميليارد دلار در صدر شركت‌هاي برتر كره قرار گرفت و بيش از 10 درصد صادرات اين كشور را به خود اختصاص داد. اين در حالي است كه درآمد كل گروه سامسونگ در اين سال حدود 141 ميليارد دلار بود كه منجر به كسب حدود 10 ميليارد دلار سود خالص شد.
لي کان هي كه مدرك دكتراي خود را از دانشگاه سئول در سال 2000 اخذ كرده است، بيش از هر مدير ارشد ديگري به فن‌آوري و كسب دانش فني دست اول تاكيد دارد. رهبري موثر او در 20 سال گذشته توانسته است سامسونگ را كه ابتدا به عنوان يك فروشگاه بازرگاني تاسيس شده بود، به رقيب جدي معتبرترين و مطرح‌ترين پيشتازان فن‌آوري ديجيتال و توليدكنندگان وسايل صوتي و تصويري الكترونيك نظير سوني و پاناسونيك تبديل كند. لي بر اين باور است كه تغييرات در 5 تا 10 سال آينده بي‌ترديد بيش از تغييرات 100 سال گذشته خواهدبود، همان گونه كه تغييرات 100 سال گذشته بيش از تغييرات 500 سال پيش تاكنون بوده است. او معتقد است در قرن بيست‌ويكم هيچ كس به تنهايي نمي‌تواند رشد کند و دوران آينده تغييرات باورنكردني خواهد داشت. هم‌اكنون 14 شركت گروه سامسونگ با 337 دفتر در 58 كشور جهان پراكنده است.
جايگاه سامسونگ در فروش گوشي تلفن همراه در جهان در سال 2009، بعد از نوكيا و موتورولا قرار داشت كه حدود 21 درصد فروش جهاني را شامل مي‌شود. اين شرکت در سال گذشته ميلادي درآمدي بالغ بر 180 ميليارد دلار را از آن خود کرد. تعداد كاركنان شركت سامسونگ الكتريك بيش از 164 هزار نفر در سراسر جهان است، در حالي كه كل كاركنان گروه سامسونگ به 276 هزار نفر مي‌رسد.
کوشان غلامي
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۴ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۸:۲:۱۲ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد