12 فوريه سال 1877 لوئيز رنو در پاريس بهدنيا آمد. او چهارمين فرزند خانواده بود و دو خواهر و دو برادر داشت. پدرش آلفرد تاجر پارچه و دكمه و مادرش لوسيه نيز دختر يكي از مغازهداران شهر بود.
12 فوريه سال 1877 لوئيز رنو در پاريس بهدنيا آمد. او چهارمين فرزند خانواده بود و دو خواهر و دو برادر داشت. پدرش آلفرد تاجر پارچه و دكمه و مادرش لوسيه نيز دختر يكي از مغازهداران شهر بود.
لوئيز رنو در جواني به هر چيزي كه مربوط به مكانيك، ماشين بخار و برق بود علاقه داشت و با شور و شوق بسيار به آن ميپرداخت. او علاقهاي به مطالعه و تحصيل نداشت و دوران نوجوانياش را با درك مستقيم حسي و كاربرد عملي که دو پارامتر حياتي و با ارزش در حوزه مکانيک هستند، پشت سر گذاشت. لوئيز در سن 20 سالگي تحولي در سيستم انتقال قدرت ماشين ايجاد کرد و اختراع او باعث ميشد كه اتومبيل خيلي زود به حركت افتد. او گيربكس سه دنده را اختراع كرد. بعد از اين اختراع توسط رنو، انتقال نيرو توسط زنجير به چرخ حذف شد و گيربكس جاي آن را گرفت.
در روز اول اکتبر 1898 لوئيز با همکاري برادرانش فرناند و مارسل که مهارتهاي تجاري خود را در کارخانه نساجي پدر آموخته بودند، با يك سرمايه كوچك و بدون دخالت دادن ديگران، کمپاني Renault Freres يا همان برادران رنو را تاسيس کردند و توانستند گام بزرگي را در صنعت خودرو سازي فرانسه بردارند. در حالي که لوئيز وظيفه طراحي و توليد را به عهده داشت، برادرانش به مديريت شرکت مشغول بودند.
پس از چند ماه برادران رنو براي نشان دادن نتيجه عملكردشان تصميم گرفتند در مسابقات اتومبيلراني شرکت کنند. مارسل و لوئيز هر دو در مسابقههايي که بين شهرهاي مهم صنعتي اروپا برگزار ميشد، شرکت کردند و در اين مسابقات پيروزيهايي بدست آوردند. محبوبيت آنها بين مردم باعث سفارشات متعددي بعد از هر مسابقه شد و کمپاني با شناختي که از خود ايجاد کرده بود، توانست شبکههاي فروش خود را در سراسر دنيا گسترش دهد. با گسترش سريع شركت، فروش سالانه آنها بالا رفت و آنها با توسعه نيروي كار توانستند در سال 1902 وسعت كارخانه را به 7500 مترمربع گسترش دهند. مارسل رنو در 24 مه سال 1903 در جريان تصادفي که در مسابقه پاريس-مادريد روي داد جهان را بدرود گفت و سهم او در اختيار برادرش لوئيز قرار گرفت. در اين تصادف 6 نفر كشته و 15 نفر آسيب ديدند و اين حادثه در فرانسه عزاي ملي خوانده شد. اين يك فاجعه براي لوئيز رنو بود كه نه تنها برادرش، بلكه يك حامي بزرگ را از دست داده بود. لوئيز پس از اين جريان ديگر رانندگي نکرد، ولي کمپاني رنو با رانندگان ماهر ديگري کماکان در کوران مسابقات به موفقيتهايي دست مييافت.
در سال 1919 كمپاني رنو بزرگترين شركت در اروپا شناخته شد. در همان زمان فرناند شروع به دائر كردن فروش محصولات برادران رنو و شبكه فروش و تاسيس كمپاني در خارج از فرانسه، در كشورهاي اروپايي و آمريکايي نمود. در سالهاي بعد رنو با ساختن تاکسي براي شهر پاريس از محبوبيت خاصي برخوردار شد و بعدها با همکاريهايي که بين شرکت رنو و فورد ايجاد شد، شروع به ساخت خودروهاي تشريفاتي کرد و تا حدودي نيز موفق شد. رنو علاوهبر توليد اتومبيل در زمينههاي ديگري از جمله ساختن موتورهاي کشتي، تراکتور و ماشينآلات صنعتي نيز فعاليت خود را آغاز کرد. رنو در صنعت نظامي هم شروع به کار کرد. در جنگ جهاني اول اولين توپ جنگي خود را ساخت و بعد از آن اقدام به ساخت اولين تانک خود به نام FT17 کرد. رنو براي بهبود بخشيدن به کيفيت ساخت شروع به ايجاد کمپانيهايي براي توليد قطعات خود نمود که موفقيت آنها در اين زمينه باعث ايجاد کمپاني ديگر قطعات شد. همزمان با اين توليدات، محصولاتي چون فلزات، مقوا سازي، محصولات الكتريكي، صنايع لاستيك، نفت و روغن نيز جزو كمپانيهاي وي به شمار ميرفت. او كارخانههاي ارزان قيمتي که از كيفيت بالايي برخوردار بود و به آنها احتياج داشت را ميخريد.
بمبارانهاي جنگ جهاني دوم که خسارتهاي زيادي را به بار آورد و دستگيري لوئيز رنو (که به جاي توليد تانک براي ارتش آلمان، به ساخت کاميون براي متفقين ميپرداخت) به جرم همکاري با دشمن، همگي دست به دست هم دادند تا شرکت در سالهاي 1939 تا 1944 دچار ضعفهاي شديدي شود. مرگ لوئيز در 24 اکتبر 1944نيز شکاف بزرگي بر پيکره رنو وارد کرد. او تا پايان عمر بيش از 500 اختراع مهم از جمله ديفرانسيل و گاردان از خود به جاي گذاشته بود، اما سرانجام در سال 1945 دولت فرانسه رنو را به يک کمپاني ملي تبديل کرد. رنو با ملي شدن خود توانست گامهاي بزرگتري را در صنعت بردارد و به هدفهاي بزرگتري دست پيدا کند. اين كمپاني در سال 1990 کارخانجات ماك آمريكا را خريداري کرد و در حال حاضر نيز مالك آن ميباشد. رنو اولين كمپاني اتومبيل است كه سعي فراوان در امر پاكيزگي محيط زيست داشته و از سال 1994 به بعد ب.ام.و،فيات و روور را نيز با خود همراه كرده است.
در سال 1999معادل، 45درصد سهام نيسان ژاپن را خريد و 15درصد سهام خود را به نيسان داد. در همين سال سامسونگ هم به رنو پيوست و در سال 2000 قراردادي بين ولوو و رنو امضا شد که با واگذاري 20درصد سهام ولوو به اين شرکت، رنو حضور فعالي در ساخت كاميون پيدا کرد. در سال 2001 ساخت دوچرخههاي كوهستاني و خياباني را آغاز كرد و مشاركت رنو و نيسان سبب شد كه نيسان به سود دهي بيشتري برسد. رنو در سال 2005 با رانندگي فرناندو آلونسو به قهرماني مسابقات فرمول يک دست يافت و در سال 2009 شروع به طراحي و ساخت خودروهاي الکتريکي کرد. در حال حاضر 112 سال از تاسيس اين کمپاني عظيم ميگذرد و توانسته با ايجاد روابط همکاري با شرکتهاي بزرگ دنيا، علاوه بر جامعه فرانسوي در جوامع ديگر نيز از محبوبيت خاصي برخوردار شده و رنو را به عنوان يک شاهکار فرانسوي تبديل کند. رنو با مشاركت فرانس تله كام اولين توليدكننده اتومبيل «اديس لاين» با سيستم ماهوارهاي بوده و مدل «ول ساتيس» رنو به عنوان بيصداترين اتومبيل جهان شناخته شده است. امروزه کمپاني رنو نه تنها به عنوان يک خودروساز بزرگ بلکه به عنوان يک قطب صنعتي بزرگ در دنيا به شمار ميآيد. دفتر مركزي رنو در بيلانکورت واقع شده و بيش از 124 هزار نفر در 118 کشور دنيا براي رنو کار ميکنند. اين شرکت در سال گذشته ميلادي درآمدي بالغ بر 33 ميليارد يورو کسب کرده است.
کوشان غلامي
۱۴ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۹:۱۷:۲۱ قبل از ظهر