ياماها، بزرگ‌ترين توليدکننده لوازم موسيقي جهان

ياماها، بزرگ‌ترين توليدکننده لوازم موسيقي جهان
در 20 آوريل سال 1851 توروکوزو ياماها در ايالت کايي ژاپن متولد شد. او تا سال 1887 به ساخت ساعت مشغول بود و در آن سال با ساختن اولين ارگ بادي قابل حمل، شرکت خود را با نام «نيپون گاکي» در شيزوکا تاسيس کرد که آن را دو سال بعد به ثبت رساند و به توليد وسايل موسيقي پرداخت.
در 20 آوريل سال 1851 توروکوزو ياماها در ايالت کايي ژاپن متولد شد. او تا سال 1887 به ساخت ساعت مشغول بود و در آن سال با ساختن اولين ارگ بادي قابل حمل، شرکت خود را با نام «نيپون گاکي» در شيزوکا تاسيس کرد که آن را دو سال بعد به ثبت رساند و به توليد وسايل موسيقي پرداخت. اين ريشه موسيقيايي در لوگوي شرکت نيز به وضوح نمايان بود.
لوگوي کمپاني يک دياپازون را نشان مي‌داد که حالتي سه شاخه داشت و نشان اتحاد و اهميت سه اصل تکنولوژي، توليد و فروش بود. اين لوگو يادآور موزون بودن و شادابي موسيقي و همچنين بيان‌کننده 3 جزء اصلي موسيقي؛ يعني ملودي، ‌هارموني و ريتم نيز بود.
بعد از جنگ جهاني دوم، رييس کمپاني تجهيزات و ماشين‌آلات باقيمانده از توليدات زمان جنگ را در صنايع تکنولوژي متالورژي و توليد موتورسيکلت به کار گرفت. در همان سال اول، 125 موتورسيکلت «آکا آکاتومبو» توليد شد که به افتخار موسس آن نامگذاري شده بود. اين موتورسيکلت تک سيلندر و دوزمانه، از يک موتور آلماني الهام گرفته شده بود که بعدها کمپاني انگليسي BSA از روي آن ساخت بانتوم و‌هارلي ديويدسون را آغاز کرد. در سال 1959 موفقيت ياماها در فروش موتورسيکلت خود، منجر به تاسيس شرکت موتوري ياماها شد.
ياماها به دليل توليد وسايل مختلف موسيقي از جمله انواع پيانو، گيتار، ويولن، ويولن سل، طبل ساکسيفون و آلات ديگر برنجي و چوبي، به بزرگ‌ترين توليد‌کننده ابزار موسيقي جهان تبديل شده بود و همچنان به دنبال بازارهاي مختلف ديگر مانند لوازم ورزشي، کامپيوتري و خانگي براي ارائه محصولات جديد خود بود.
در اکتبر 1987، در جشن صدمين سال تاسيس شرکت، نام کمپاني رسما به ياماها تغيير يافت. دو سال بعد ياماها اولين دستگاه ضبط CD جهان را توليد کرد و ضمن خريد شرکت Sequential Circuits پنجاه‌ ويك درصد سهام رقيب خود؛ يعني کورگ را نيز از آن خود کرد.
در سال 2002 ياماها توليد لوازم تيراندازي خود را متوقف کرد. اين مجموعه يکي از موفق‌ترين مجموعه‌هاي ياماها بود که از سال 1959 آغاز شده بود و شش قهرمان در پنج المپيک جهاني با اين تير و کمان‌ها به قهرماني رسيده بودند. دو سال بعد ياماها شرکت آلماني نرم‌افزارهاي صوتي «استينبرگ» را از پيناکل خريداري کرد.
در ژوئيه سال 2007 ياماها شرکت کمبل را که توليدات آنها را به انگلستان وارد مي‌کرد، خريداري و آن را به يکي از شعبه‌هاي خود در اروپا تبديل كرد.
در دسامبر 2007 نيز ياماها ضمن عقد قرارداد با يک بانک اتريشي، تمام سهام شرکت «بوسندورفر» را خريد و به توليدات اين شرکت با نام خود ادامه داد.
دليل اينکه ياماها اغلب از سوي کارشناسان نام‌هاي تجاري ديده نشده يا مورد بي اعتنايي قرار گرفته اين است که موفقيت آن تقريبا بر خلاف تمام نظريه‌هاي اثبات شده در مورد ساختن نام‌هاي تجاري است.
قرار اين است که برندينگ به معناي تمرکز باشد، متمرکز شدن روي يک گونه محصول؛ اولين بودن در يک رسته جديد و حاکميت بر آن رسته. اگر مي‌خواهيد نام تجاري خود را گسترش دهيد، بايد يک نوع يا گونه جانبي از کالاي اصلي خود تهيه کنيد يا يک کالاي مکمل کالاي اصلي معرفي کنيد يا اينکه نام تجاري خود را فشرده و متمرکز سازيد.
اگر يک شرکت واقعا نتواند از گسترش به سوي ارائه رسته‌هاي نامربوط به رسته اصلي خودداري کند، معمولا به آن يک نام تجاري جديد مي‌دهد. با اين وجود ياماها از هيچ کدام از اين قواعد پيروي نمي‌کند. در کنار موتورسيکلت و لوازم موسيقي، همچنين کالاهاي صوتي و تصويري، نيمه رساناها، کالاهاي کامپيوتري، وسائل ورزشي، وسائل گلف، مبلمان، موتور کشتي و قايق، لوازم منزل، روبات‌هاي صنعتي، فلزات تخصصي، ابزار ماشين‌آلات و خودروهاي برف‌روب هم توليد مي‌کند که به همه آنها هم نام تجاري ياماها داده است.
موفقيت ياماها، گواهي بر کيفيت و کارکرد کالاهايش است و اين موفقيت فقط از طريق تبليغات و گوش کردن به توصيه‌هاي مشاورين نام‌هاي تجاري، حاصل نشده است و همين کارکرد و کيفيت است که توانسته به گوناگون‌ترين کالاها هم وحدت ببخشد.
به عبارت ديگر در شرايطي که بسياري از نام‌هاي تجاري به جاي صرف هزينه بيشتر براي ارتقاي کيفيت توليد، آن را خرج بازاريابي مي‌کنند، ياماها ثابت کرده که کالاهاي با کيفيت بالا و با کارآيي خوب، مشتريان را جلب مي‌کنند، نه کمپين‌هاي تبليغاتي پر زرق و برق.
اکنون ياماها بزرگ‌ترين سازنده لوازم موسيقي در دنياست. موتورسيکلت ياماها نيز پس از هوندا در مقام دوم قرار دارد. بيش از 26 هزار نفر در شعبه‌هاي مختلف اين کمپاني مشغول به کار هستند و فروش اين شرکت در سال گذشته مالي، بالغ بر 4 ميليارد و 600 ميليون دلار بود که سودي معادل 200 ميليون دلار را از آن شرکت کرد. شرکت ياماها همچنين در سراسر دنيا مدارس موسيقي داير کرده است و کماکان به دنبال كمك به گسترش اين هنر در سطح دنيا است.
کوشان غلامي
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۴ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۱۰:۲۳:۵۶ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد