کاترپيلار یا کرم ابريشم

کاترپيلار یا کرم ابريشم
در تاريخ ۱۵ آوريل سال ۱۹۲۵ از ادغام دو کمپاني توليدي هولت و بست، کارخانه جديدي تشکيل شد که اسم آن را کرم ابريشم يا «کاترپيلار» گذاشتند.
در اواخر قرن هجدهم ميلادي، دانيل بست و بنيامين هولت با روش‌هايي سعي در بهبود استفاده از تراکتورهاي بخار در مزارع کشاورزي کاليفرنيا کردند.
اين تراکتورهاي بزرگ بخار، چندين سال مزارع کاليفرنيا را شخم زده بودند و به دليل وزن زيادشان که حدود 450 کيلوگرم مي‌شد، گاهي در خاک‌هاي نرم مزارع کاليفرنيا مخصوصا بعد از بارش باران گرفتار مي‌شدند و خلاص کردن آنها بسيار مشکل بود. بنيامين هولت سعي کرد اين مشکل را با افزايش اندازه چرخ‌هاي تراکتورها برطرف کند. او در ۲۴ نوامبر سال ۱۹۰۴ ميلادي بلوک‌هاي چوبي را در اطراف زنجيرهاي تراکتور آزمايشي شماره ۷۷ خود نصب کرد. نتيجه، باورنکردني بود و خبرنگاري که شاهد اين اختراع بود در گزارش خود عنوان کرد که اين تراکتورهاي جديد مانند کرم ابريشم در مزرعه مي‌خزيدند و از اينجا بود که جرقه بزرگي در ذهن هولت پديدار شد، کرم ابريشم! دو سال بعد هولت اولين تراکتور بخار خود را به فروش رساند و در سال 1907 اولين حق انحصار تراکتورهاي خود با موتور تقويت شده را دريافت کرد. از آن پس پيشرفت‌هاي بي‌شماري در اين صنعت پديدار شد. کمپاني توليدي هولت پيشتاز استفاده از زنجيرهاي کاترپيلار در جريان جنگ اول جهاني بود.
در مارس سال 1909 او يک کارخانه در مينياپليس تاسيس کرد که به وسيله پسر عمويش اداره مي‌شد. چندي بعد کارخانه «بست» در ساحل غربي آمريکا اقدام به ساخت تراکتور چرخ زنجيري نمود. قريب 20 سال رقابت بين کارخانه‌هاي هولت و بست باعث شد پيشرفت‌هايي در صنعت تراکتورسازي حاصل گردد. آنها بيش از 5/1 ميليون دلار صرف مخارج قانوني رقابت با يکديگر بر سر نام تجاري و سهم بازار کردند.
بست برخلاف هولت، شروع به ساختن تراکتورهاي کوچک‌تر براي کشاورزان كرد و بنابراين داراي سهم بازار زيادي در اين صنعت شد. آنها با گرفتن وام دست به گسترش کارخانه‌هاي خود زدند، ولي شروع جنگ جهاني تاثير بدي روي آنها گذاشت. در سال 1920 بنيامين 71 ساله پس از يک ماه بيماري درگذشت و «توماس باکستر» جاي او را گرفت. باکستر در ابتدا خط توليد تراکتورهاي بزرگ را متوقف کرده و با معرفي محصولات کوچک‌تر تمرکز خود را روي بازار کشاورزي گذاشت، ولي با سرمايه‌گذاري عظيم شرکت راهداري فدرال آمريکا مجددا به توليد تراکتورهاي بزرگ روي آورد. در تاريخ ۱۵ آوريل سال ۱۹۲۵ از ادغام دو کمپاني توليدي هولت و بست، کارخانه جديدي تشکيل شد که اسم آن را کرم ابريشم يا «کاترپيلار» گذاشتند. بعد از ادغام دو کمپاني، کاترپيلار دچار تغييرات بسياري از جمله به‌کارگيري موتورهاي ديزلي شد. فروش سال اول اين کمپاني ۱۳ ميليون دلار بود و تا سال ۱۹۲۹ ميلادي فروش تا مرز ۵۲ ميليون دلار افزايش يافت که اين افزايش تا سال ۱۹۳۰ ميلادي ادامه داشت.
محصولات اين کمپاني توسط نيروي دريايي آمريکا مشهور شدند. در سال‌هاي بعد از جنگ جهاني دوم، رشد کمپاني سرعت گرفت و اولين شعبه آن در خارج از آمريکا در سال ۱۹۵۰ ميلادي تاسيس شد که اين شروعي براي تبديل اين کمپاني به يک کمپاني بين‌المللي بود.
محصولات کاترپيلار شامل تراکتورهاي زنجيري، بيل‌هاي هيدروليکي، لودرهاي بک‌هو، گريدر، دامپ‌تراک، لودر، تراکتورهاي کشاورزي، موتورهاي ديزلي و گازي و توربين‌هاي گازي بود. اين محصولات در راهسازي، معدنکاري، جنگلداري، انرژي، حمل و نقل و جابه‌جايي مواد استفاده مي‌شدند.
در سال 1963 کاترپيلار و صنايع سنگين ميتسوبيشي اولين شرکت خود را در قالب سرمايه گذاري مشترک در ژاپن تشکيل دادند. شرکت در 1965 شروع به توليد محصول کرد و در همين تاريخ نام آن به شين کاترپيلار ميتسوبيشي تغيير كرد که در حال حاضر سازنده شماره 2 تجهيزات راهسازي و معدني در ژاپن مي‌باشد. امروزه کاترپيلار با ارائه بيش از 300 نوع ماشين آلات و موتورهاي مولد برق و انرژي و صنعتي سهم اول بازار اين نوع ماشين‌آلات در جهان را به خود اختصاص مي‌دهد. کاترپيلار همچنين كمپاني‌هاي ديگري نيز از جمله: Elphinstone استراليا توليد كننده انواع ماشين آلات زيرزميني، Bitelli ايتاليا توليدكننده انواع ماشين آلات راهسازي، Olympian انگلستان و Mak آلمان توليدكننده انواع ديزل ژنراتور‏هاي صنعتي و دريايي را به عنوان شركت‌هاي تحت پوشش خود دارد.
در سال 1983 شرکت ليزينگ کاترپيلار براي ارائه گزينه‌هاي تامين مالي و ارائه تجهيزات به مشتريان خود در سراسر جهان گسترش يافت و سپس به «شرکت خدمات مالي کاترپيلار» تغيير نام داد. در سال 1998 بزرگ‌ترين کاميون مخصوص کار در معادن و راهسازي در آريزونا افتتاح شد و سال بعد کاترپيلار از خط جديدي از تجهيزات راهسازي فشرده در بزرگ‌ترين نمايشگاه راهسازي جهان (Conexpo) پرده برداري کرد. کاترپيلار اولين شرکتي بود که در سال 2001 در سطح جهان 6 سيگما را راه‌اندازي کرد و سود يك سال که بيش از هزينه‌هاي اجراي طرح بود را ارائه کرد. کاترپيلار همچنين اولين توليدکننده موتور است که يک خط کامل موتور ديزل پاک مدل سال 2004 کاملا سازگار با استانداردها و تاييد شده توسط آژانس حفاظت از محيط‌زيست آمريکا را راه‌اندازي کرده است. تکنولوژي کنترل گاز کاترپيلار، مطابق با استانداردهاي سازمان حفاظت محيط زيست، بدون فدا کردن کارآيي، با قابليت اطمينان و بهره‌وري سوخت بالا طراحي شده است. بيش از 200 نماينده جهاني کاترپيلار در سراسر جهان مشغول فعاليت مي‌باشند و حدود 94 هزار نفر براي اين شرکت کار مي‌کنند. 1200 مرکز به منظور اجاره دادن محصولات کاترپيلار و بيش از 700 دفتر تحت عنوان عمليات اجاره‌اي محصولات کاترپيلار شناخته شده‌اند. شرکت کاترپيلار در زمينه ارائه پشتيباني فني محصولات خود بسيار شهرت داشته و وجود سيستم شبکه‌اي وسيع و گسترده به نمايندگان کاترپيلار در سراسر جهان امکان دستيابي به قطعات يدکي مورد نياز را در هر کجا و هر زمان مي‌دهد. محور کليه همکاران کاترپيلار دو قانون اصلي (اطاعت از قوانين کاترپيلار و اعمال سياست‌هاي مشتري محوري) مي‌باشد. در حال حاضر محصولات ديگري از جمله کفش‌هاي پوتيني و شلوار جين توسط اين کارخانه توليد مي‌شود که با ماشين آلات توليدي اين شرکت ارتباطي نداشته، ولي همان کيفيت خشن و دوام بالاي محصولات قبلي کاترپيلار را دارند. اين کمپاني در سال گذشته ميلادي درآمدي بالغ بر 32 ميليارد دلار را از آن خود کرد. 
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۴ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۱۲:۱۴:۷ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد