سیسکو، متخص در زمينه‌هاي مختلف شبکه

سیسکو، متخص در زمينه‌هاي مختلف شبکه
لن بوساک و سندي لرنر (داراي مدرک ليسانس از دانشگاه ايالتي کاليفرنيا، فوق ليسانس اقتصادسنجي از دانشگاه کلرمونت و فوق ليسانس علوم کامپيوتر از دانشگاه استنفورد) زن و شوهري بودند که براي دانشگاه استنفورد به عنوان کارمندان بخش کامپيوتر کار مي‌کردند.
لن بوساک و سندي لرنر (داراي مدرک ليسانس از دانشگاه ايالتي کاليفرنيا، فوق ليسانس اقتصادسنجي از دانشگاه کلرمونت و فوق ليسانس علوم کامپيوتر از دانشگاه استنفورد) زن و شوهري بودند که براي دانشگاه استنفورد به عنوان کارمندان بخش کامپيوتر کار مي‌کردند.
کمي بعد ريچارد ترويانو نيز به آنها پيوست تا اين سه نفر سيسکو سيستمز را در سال 1984 راه‌اندازي کنند. نام سيسکو از نام شهر سان‌فرانسيسکو مشتق شده بود. با توجه به اظهارات جان مرگريج، کارمند ۳۴ ساله و مدير پيشين شرکت، موسسان شرکت زماني که داشتند به سمت ساکرامنتو رانندگي مي‌کردند تا شرکت را به ثبت برسانند، با تصوير پل گلدن گيت در نور آفتاب مواجه مي‌شوند و اسم و نماد شرکت را بر اين اساس انتخاب مي‌کنند. نماد شرکت منعکس‌کننده اصليت سان‌فرانسيسکويي آن است که نشان‌دهنده پل گلدن گيت است که به سبک خاصي طراحي شده‌است. پس از تاسيس شرکت، لرنر کار خود را به سمت خدمات کامپيوتري به شکل تمام وقت تغيير داد. در ابتدا سيسکو فقط چند پروتکل مسيرياب توليد مي‌کرد، ولي امروز محصولات سيسکو را در همه جا از اتاق نشيمن گرفته تا شرکت‌هاي ارائه‌دهنده خدمات شبکه مي‌توان پيدا کرد.
اولين محصول سيسکو، بوزاک بود که از يک نرم‌افزار مسيرياب (ابزاري که دو يا چند کامپيوتر شبکه را به هم متصل مي‌کند) و چند پروتکلي که چند سال قبل توسط ويليام ييگر (يک کارمند ديگر دانشگاه استنفورد که بعدها به سان مايکروسيستمز پيوست) طراحي شده بود، استفاده مي‌کرد؛ اين نرم‌افزار مسيرياب توسط بوزاک تکميل شد. سيسکو اولين شرکتي نبود که نرم‌افزار مسيرياب توليد مي‌کرد، اما شرکتي بود که براي اولين بار توانست به شکل موفقي اين مسيرياب‌هاي چند پروتکل را تجاري‌سازي کند که اجازه ارتباط بين پروتکل‌هاي مختلف شبکه را مي‌دهد. با گسترش استفاده از پروتکل اينترنت (IP) اهميت مسيرياب‌هاي چند پروتکل شروع به کاهش کرد. در حال حاضر بزرگ‌ترين مسيرياب‌هاي سيسکو طراحي شده‌اند تا پاکت‌هاي IP و فريم‌هاي MPLS را هدايت کنند.
در سال 1990 سيسکو وارد مبادلات سهام نزدک شد. لرنر در همين سال از شرکت اخراج شد و به همين دليل بوساک هم کار خود را با دريافت 200 ميليون دلار ترک کرد و بيشتر اين پول به خيريه بخشيده شد.
سيسکو بعدها گستره‌اي از شرکت‌ها را براي افزايش محصولات و جذب استعدادها به شرکت خريد. خريدهاي مختلف سيسکو همچون خريد استراتاکام در زمان خود بزرگ‌ترين معاملات در اين صنعت بودند.
در زمان رونق شديد اينترنت در سال ۱۹۹۹، سيسکو شرکت Cerent واقع در کاليفرنيا را با قيمت ۷ ميليارد دلار خريداري کرد. اين شرکت گران‌ترين خريد سيسکو در آن زمان بود و تنها خريد ساينتيفيک آتلانتا تاکنون از آن بزرگ‌تر بوده است. بسياري از شرکت‌هايي که توسط سيسکو خريده شدند از جمله «لن سوييچينگ»، شرکت VOIP و Home Networking به کسب‌وکارهايي با ارزش بيش از يک ميليارد دلار رشد کردند. سيسکو همچنين در سال 2003 شرکت لينکسيس (فراهم‌کننده عمده محصولات شبکه خانگي يا اداري کوچک و توليد‌کننده سخت‌افزار شبکه کامپيوتر) را خريد.
سيسکو با خريد شرکت‌هاي ديگر، توسعه داخلي و همکاري با ديگر شرکت‌ها به بازار بسياري از قطعات ديگر شبکه (غير از مسير ياب‌ها) مانند دسترسي از راه دور، مسيرياب‌هاي شعبه‌اي، شبکه خودپرداز‌هاي بانک‌ها، دستگاه‌هاي امنيت، ديواره آتش، تلفن اينترنتي و غيره راه پيدا کرده است.
سيسکو در سال 2002 و 2003 يکي از دريافت‌کنندگان جايزه ران براون بود. اين جايزه يک نشان افتخاري از سوي رياست‌جمهور است که دريافت‌کننده آن را به عنوان نماد کيفيت در ارتباطات با کارکنان و جامعه معرفي مي‌کند.
در اواخر مارس ۲۰۰۰، در اوج رشد دات کام، سيسکو با ارزش سرمايه بازاري بيش از ۵۰۰ ميليارد دلار ارزشمندترين شرکت دنيا بود و در سال 2009 با ارزشي بالغ بر 108 ميليارد دلار همچنان يکي از ارزشمندترين شرکت‌ها در دنيا به حساب مي‌آمد.
در سال 2010 سيسکو گروه توسعه موتو را نيز به شرکت خود افزود که يک شرکت مشاوره طراحي محصول است. اين شرکت به سيسکو کمک کرد دوربين ويدئوي فليپ را ايجاد کند.
سيسکو طي اين سال‌ها تبديل به يک تامين‌کننده عمده VOIP‌هاي صنعتي شده است. VOIP يک اصطلاح عمومي براي خانواده‌اي از فناوري‌هاي انتقال براي تحويل ارتباطات صوتي بر روي شبکه‌هاي مبتني بر IP مثل اينترنت و شبکه‌هاي سوييچينگ بسته مي‌باشد. VoIP، تلفن IP، تلفن اينترنتي، تلفن پهن‌باند، صداي پهن‌باند و صدا روي پهن‌باند نيز ناميده مي‌شود. اين شرکت در حال حاضر در حال حرکت به سمت بازارهاي خانگي از طريق خريد ساينتيفيک آتلانتا و لينکسيس است. ساينتيفيک آتلانتا تامين‌کننده تجهيزات VoIP براي تامين‌کنندگان خدمات کابلي است و لينکسيس نيز با شرکت‌هايي چون اسکايپ و ياهو براي يکپارچه‌سازي مصرف‌کنندگان خدمات VoIP با تلفن‌هاي بي‌سيم مشارکت مي‌کند.
اکنون سيسکو سيستمز کار طراحي و فروش قطعات الکتروني مصرف‌کننده، خدمات و تکنولوژي شبکه و ارتباطات را انجام مي‌دهد. اين شرکت يکي از بزرگ‌ترين شرکت‌هاي تکنولوژي در جهان است و محصولات مربوط به شبکه و ارتباطات را طراحي کرده و با سه نام تجاري مختلف سيسکو، لينکسيس و ساينتيفيک آتلانتا به فروش مي‌رساند. رويکرد سيسکو «تغيير روش زندگي، کار، بازي و آموزش» است و دفتر مرکزي آن در کاليفرنيا واقع شده، در حال حاضر حدود 65 هزار کارمند دارد و درآمد سالانه آن در سال 2009 بيش از 36 ميليارد دلار بوده است. اين شرکت در ۱۵۰ کشور دنيا مرکزهايي آموزشي به منظور تعليم افراد براي طراحي و نگهداري شبکه‌هاي کامپيوتري تاسيس کرده است و همچنين مدارکي براي متخصصين در زمينه‌هاي مختلف شبکه ارائه مي‌کند.
کوشان غلامي
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۴ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۱۲:۵۰:۳۳ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد