تاريخچه پيدايش آنتي ويروس نورتون

تاريخچه پيدايش آنتي ويروس نورتون
در سال ۱۹۸۲ شرکت سيمنتک توسط گري هندريکس با کمک بنياد ملي علوم آمريکا تاسيس شد. فعاليت‌هاي اين شرکت بيشتر روي پروژه‌هاي مرتبط با هوش مصنوعي متمرکز بود.
در سال ۱۹۸۲ شرکت سيمنتک توسط گري هندريکس با کمک بنياد ملي علوم آمريکا تاسيس شد. فعاليت‌هاي اين شرکت بيشتر روي پروژه‌هاي مرتبط با هوش مصنوعي متمرکز بود. علاوه بر آن شرکت در زمينه توليد نرم‌افزارهاي پاسکال، C++ و ويژوال کافه براي پلت‌فرم‌هاي مکينتاش و IBM فعاليت مي‌کرد، ولي با پيدايش رقباي قدرتمندي مانند متروورکس، مايکروسافت و بورلاند از اين تجارت خارج شدند.
هندريکس چندين پژوهشگر در زمينه پردازش زبان‌هاي طبيعي از دانشگاه استنفورد استخدام کرد که در حقيقت اولين کارمندان شرکت سيمنتک بودند. در سال ۱۹۸۴ سيمنتک توسط شرکت کوچک نرم‌افزاري C&E خريداري شد که مالکان آن دنيس کولمن و گوردن ايوبنکس بودند. بعد از ادغام اين دوشرکت نام سيمنتک روي اين شرکت جديد باقي ماند و ايوبنکس به سمت مدير ارشد اجرايي منصوب شد. اولين محصول شرکت يک نرم‌افزار با نام Q&A بود که در سال ۱۹۸۵ منتشر شد. اين نرم‌افزار يک سامانه مديريت پايگاه داده‌ها را به‌همراه يک واژه پرداز فراهم مي‌آورد. همچنين آنها قسمتي در سيمنتک تشکيل دادند که به توليد نرم‌افزارهاي جانبي برنامه‌ها مي‌پرداخت که اولين محصول آن Note-It بود که براي نرم‌افزار لوتوس طراحي شده بود. محبوبيت اين نرم‌افزارها به حدي بود که شرکت را قادر کرد در دهه 90 گسترش و ادغام شرکت‌هاي ديگر را شروع کند.
در آگوست ۱۹۹۰ شرکت رايانه‌اي پيتر نورتون كامپوتينگ که نرم‌افزارهاي مختلفي تحت سيستم‌عامل داس ارائه کرده بود، توسط شرکت سيمنتک خريداري شد. نرم‌افزار آنتي‌ويروس و ابزارهاي مديريت اطلاعات سيمنتک، همچنان با نام پيتر نورتون در بازار عرضه مي‌شوند. آنتي ويروس نورتون تقريبا يک سوم درآمد شرکت را تامين کرده و شامل نورتون 360، نورتون آنتي ويروس، نرم‌افزار امنيت شبکه، برنامه‌هاي کاربردي، پارتيشن مجيک، اسمارت فون، پشتيبان آنلاين و ... مي‌باشد.
دو سوم ديگر درآمد شرکت از طريق نرم‌افزارهايي که براي شرکت‌ها و سازمان‌هاي بزرگ ساخته مي‌شوند، مانند نرم‌افزارهاي سرمايه‌گذاري به‌دست مي‌آيد که از زمان ادغام با شرکت دريتاس گسترش بيشتري يافته است. در ۱۶ دسامبر ۲۰۰۴ دو شرکت وريتاس و سيمنتک اعلام کردند که قصد ادغام با يکديگر را دارند. ارزش شرکت وريتاس 5/13 ميليارد دلار بود و اين بزرگ‌ترين ادغام در صنعت شرکت‌هاي نرم‌افزاري تا به امروز محسوب مي‌شود. سهامداران شرکت سيمنتک در ۲۴ ژوئن ۲۰۰۵ به اين ادغام راي مثبت دادند و قرارداد ادغام در ۲ جولاي ۲۰۰۵ بسته شد. در نتيجه اين ادغام چندين محصول با نام‌هاي وريتاس فايل سيستم، وريتاس ولوم منيجر، وريتاس ولوم ريپليکيتور و وريتاس کلوستر سرور به جمع محصولات سيمنتک اضافه شد.
در ۱۶ آگوست ۲۰۰۵ سيمنتک شرکت سي‌گيت را خريداري کرد. فعاليت شرکت سي‌گيت در زمينه نرم‌افزارهاي امنيتي بود و در حدود ۲۰۰ کارمند داشت و دفتر آن در ورمونت کاليفرنيا بود. در ۳۰ نوامبر ۲۰۰۵ انتشار محصولات ديوارآتش سي‌گيت توسط سيمنتک به پايان رسيد و اين محصولات با ادغام در نرم‌افزارهاي سيمنتک و تحت نام ديوار آتش شخصي نورتون به بازار عرضه شد.
شرکت سيمنتک در ۲۹ ژانويه ۲۰۰۷ اعلام کرد که قصد خريد شرکت آلتيريس را دارد و اين خريد در ۶ آوريل ۲۰۰۷ نهايي شد. آلتيريس در سال ۱۹۹۸ تاسيس شده بود و دفتر مرکزي آن در يوتا قرار داشت. فعاليت اين شرکت در رابطه با نرم‌افزارهاي مديريتي سرويس گرا بود. اين شرکت همچنين نرم‌افزارهايي در زمينه خدمات وب، امنيت و مديريت سيستم‌ها ارائه کرده بود.
در ژانويه 2008 شرکت سيمنتک ضمن اظهار علاقه به نرم‌افزارهاي مديريت عملکرد وکتور اعلام کرد با بستن قرارداد با اين شرکت قادر خواهد بود، راه حل‌هاي نرم‌افزاري دقيقي براي مديريت محصول، بازاريابي و فروش ارائه کند.
سيمنتک همچنين شرکت انگليسي مسيج لبز را در ۱۷ نوامبر ۲۰۰۸ براي تقويت نرم‌افزارهاي خدماتي خود خريد و در سال‌جاري ميلادي نيز شرکت‌هاي PGP and Guardian Edge و VeriSign Security را از آن خود کرد.
سيمنتک در سال 2007 و 2008 به عنوان نهمين شرکت برتر کامپيوتري دنيا برگزيده شد و توانست اين وضعيت را طي دو سال بعد نيز براي خود حفظ کند. اين شرکت که در سال‌هاي اخير خود را به يکي از توانمندترين مراکز دنيا در توليد برنامه‌هاي امنيتي براي مراکز دولتي، غيردولتي و کاربران شخصي تبديل کرده، طبق مطالعات مرکز گارتنر، در سال گذشته عنوان برترين فروشنده نرم‌افزارهاي ضدويروس را در جهان به خود اختصاص داده است. شرکت سيمنتک اين روزها فعاليت خود را گسترش داده و به جز توليد محصولات امنيتي، از طريق خط توليد وريتاس بر سيستم‌هاي اطلاعاتي نيز تمرکز کرده است.
سيمنتک که اکنون بزرگ‌ترين شرکت توليدکننده نرم‌افزارهاي امنيتي براي رايانه‌هاي شخصي در دنيا است، حدود 18500 کارمند در شعب مختلف خود دارد و در سال گذشته ميلادي درآمدي بالغ بر 6 ميليارد دلار را از آن خود کرد.
کوشان غلامي
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۴ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۱:۱۶:۴۴ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد