سيتروئن، زيرمجموعه کارخانه بزرگ پژو

سيتروئن، زيرمجموعه کارخانه بزرگ پژو
در روز 2 نوامبر سال 1878 آندره سيتروئن در پاريس به دنيا آمد. پدر و مادر او از هلندي‌هايي بودند که به فرانسه مهاجرت کرده بودند.
در روز 2 نوامبر سال 1878 آندره سيتروئن در پاريس به دنيا آمد. پدر و مادر او از هلندي‌هايي بودند که به فرانسه مهاجرت کرده بودند. پدر آندره مي‌خواست پسرش نيز مانند خودش به تجارت الماس جواهرات مشغول شود، ولي علاقه آندره به مکانيک فراتر از اينها بود.
Citroen در زبان هلندي به معني ليمو ترش است و به اين دليل اين نام خانوادگي روي آنها گذاشته شده بود که پدربزرگش به تجارت ليمو مي‌پرداخت.
آندره در سال 1894 با نمرات عالي از دبيرستان فارغ‌التحصيل شد و توانست وارد مدرسه تخصصي پلي‌تکنيک شود. آندره در سال 1900 از دانشگاه Ecole پاريس فارغ‌التحصيل شد و بعد از اتمام تحصيلاتش در دانشگاه به عنوان افسر مهندس وارد ارتش فرانسه شد. در آن زمان خانواده آنها در صنايع مختلف نفوذ زيادي داشتند. سيتروئن با کمک گرفتن از اقوامش توانست در صنايع پارچه‌ بافي هلند استخدام شود. او طي سفرش به هلند توانست با تعميرات چرخ‌هاي دندانه‌دار آشنا شود. با بازگشت به پاريس در سال 1904 با کمک 2 نفر از دوستانش کارگاه ساخت، چرخ‌دنده‌هاي حلزوني شکل (double - helical gearweals) را ساخت که يکي از افتخارات آندره محسوب مي‌شد. در اين نوع چرخ دنده به جاي يک سطح مماس صاف از يک سطح هشتي شکل استفاده شد که باعث مي‌شد تا چرخ دنده نرم تر کار کند. از آنجايي که آندره در ابتدا به ساخت اين چرخ دنده مي‌پرداخت، اين علامت را براي معرفي اتومبيل خود انتخاب کرد. علامت سيتروئن امروزه با نام Chevron Double شناخته مي‌شود.
او با کمک برادران مورس به صنعت اتومبيل‌سازي وارد شد. اين دو برادر به ساخت اتومبيل‌هاي مسابقه در فرانسه مشغول بودند. برادران مورس با آگاهي از نبوغ و استعداد آندره در توليد انبوه از او براي توليد و بازاريابي محصولاتشان دعوت به کار کردند. با ورود سيتروئن، توليد اتومبيل‌هاي برادران مورس افزايش يافت.
درسال 1912 سيتروئن شرکت چرخ دنده‌هاي سيتروئن را تاسيس کرد و کارخانه روياهاي کودکي‌اش به واقعيت تبديل شد. همزمان با تاسيس اين شرکت، سيتروئن رييس فدراسيون اتومبيلراني شد. آندره قبل از شروع جنگ جهاني اول، به ايالات متحده سفر کرد و در آنجا ملاقاتي با هنري فورد داشت و با شروع جنگ فرانسه به ارتش پيوست و عنوان کاپيتان دوم توپخانه را گرفت. با نزديک شدن اروپا به جنگ جهاني اول، کمبود امکانات در توپخانه او را وادار كرد که يک کارخانه کوچک توپ‌سازي براي ارتش فرانسه بسازد و در کارخانه‌اش شروع به ساخت و توليد انبوه مهمات و اسلحه کند. در سال‌هاي پاياني جنگ، کارخانه سيتروئن بيش از 24 ميليون توپ جنگي ساخت. بعد از اتمام جنگ، کارخانه سيتروئن مجددا خودروسازي را آغاز کرد. کارخانه وي اولين خودرو‌سازي دنيا بود که توليد انبوه را آغاز کرد. آندره هيچ علاقه‌اي به پول نداشت و تا اين زمان هيچ چيز را به نام خود نکرده بود، حتي ماشين و خانه‌اش اجاره‌اي بود.
سيتروئن در سال 1919 کارخانه اتومبيل‌سازي سيتروئن را پايه‌گذاري کرد و در طول 11 سال؛ يعني در سال 1930 کارخانه او تبديل به چهارمين شرکت اتومبيل‌سازي بزرگ دنيا شد. در سال 1934 تامين هزينه‌هاي کارخانه با مشکلات زيادي رو‌به‌رو بود. با افزايش مشکلات مالي، بخشي از سهام سيتروئن را بخش خصوصي و بخشي را بانک خريداري کرد. سيتروئن در همان سال با اختراع Traction Avant اولين توليد انبوه اتومبيل‌هاي چرخ محرک جلو در سطح جهاني را پايه‌گذاري کرد. آندره سيتروئن، مالک و سازنده فرانسوي سيتروئن طراح اتومبيلي بود که به رانندگي هيچ علاقه‌اي نداشت. يک سال بعد او در حالي که براي توليد، پول کافي نداشت بر اثر سرطان معده در گذشت. مشهورترين اتومبيل‌هاي سيتروئن، CV2 (دوژوو)- كه در ايران به اسم ژيان مشهور است- و CX مي‌باشد. کمپاني سيتروئن، يکي از نخستين مبتکران طرح‌هاي ساخت اتومبيل‌هاي آيروديناميک بود. در سال 1963، مديران سيتروئن تصميم گرفتند محصولاتشان را مشترکا با پژو توليد کنند. دو سال بعد با شکست توافق پژو - سيتروئن، مذاکره با خودرو‌سازي پنهارد را آغاز کردند. مديران سيتروئن اميدوار بودند تا بتوانند از دانش پنهارد در زمينه توليد اتومبيل‌هاي متوسط به منظور تکميل روند توليد خودروهاي کوچک و ارزانشان استفاده کنند.
طي چند سال سيتروئن بخشي از سهام خود را به فيات ايتاليا فروخت. در سال 1973 بحران انرژي باعث ضرر و کاهش سرمايه ناگهاني در سيتروئن شد. طي سه سال فيات مشارکت خود را با سيتروئن بر هم زد. با جدايي از فيات، سيتروئن در آستانه ورشکستگي قرار گرفت. دولت فرانسه براي کنترل بازار کار و جلوگيري از ضرر بيشتر سيتروئن، پيشنهاد الحاق سيتروئن به پژو را داد. در سال 1974، پژو 2/38 درصد از سهام سيتروئن را خريداري کرد و خودروسازي PSA پژو - سيتروئن در سال 1976 با کمک دولت فرانسه تاسيس شد و تاکنون به فعاليت مشغول است.
در سال 2009 سيتروئن با معرفي يک هويت جديد براي نام تجاري‌اش، 90 سالگي خود را جشن گرفت و فيلم کوتاهي نيز از افتخارات و توليدات سيتروئن ساخته و در معرض نمايش عموم قرار گرفت.
اکنون سيتروئن حدود 14 هزار کارمند در سراسر جهان دارد و کماکان زيرمجموعه کارخانه بزرگ پژو مي‌باشد. 
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۴ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۱:۲۶:۵۵ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد