والگرين و بازار داروی آمريکا

والگرين و بازار داروی آمريکا
در روز 9 اکتبر 1873 چارلز رادولف والگرين(Charles Rudolph Walgreen) در يک خانواده مهاجر سوئدي در ايلينويز متولد شد.
در روز 9 اکتبر 1873 چارلز رادولف والگرين(Charles Rudolph Walgreen) در يک خانواده مهاجر سوئدي در ايلينويز متولد شد.
او در دبيرستان و کالج بيزينس ديکسون تحصيل کرد. چارلز در نوجواني قسمتي از انگشت خود را در يک حادثه در کارخانه کفش‌سازي از دست داد. پزشک معالجش او را متقاعد کرد که به جاي کار در کارخانه، به عنوان کارآموز براي يک داروساز محلي کار کند. از زمان استخدام او توسط دکتر هورتون، علاقه او به داروسازي روز به روز بيشتر شد. در سال 1893 او به شيکاگو رفت و موفق به دريافت مجوز داروسازي شد. در آغاز جنگ‌هاي آمريکايي-اسپانيايي والگرين جزو اولين داوطلبان سواره نظام ايلينويز بود. او در حين خدمت در کوبا دچار بيماري‌هاي مالاريا و تب زرد شد که تا آخر عمر او را رنج مي‌داد.
پس از ترخيص از ارتش، چارلز به شيکاگو بازگشت و در داروخانه ايزاک بلاد مشغول به کار شد و در سال 1901 پس از بازنشسته شدن ايزاک، داروخانه او را خريد و نام آن را والگرينز گذاشت. او در سال 1909 دومين داروخانه خود را افتتاح کرد و تا سال 1916 تعداد اين شعبه‌ها به 9 شعبه رسيده بود. همچنين او بسياري از داروخانه‌هايي را که مي‌خريد بهبود مي‌داد. سپس او شروع به توليد داروهاي ساخت خودش کرد و با اين کار توانست کنترل بيشتري روي کيفيت محصولات داشته باشد و آنها را به قيمت پايين‌تري بفروشد.
در دهه 1930 موفقيت‌هاي زيادي نصيب والگرينز شد. شرکت در سال 1923 شعبه‌هايي در خارج از مناطق مسکوني احداث کرد و همچنين محصول جديد خود يعني شير فرآوري شده را معرفي کرد. والگرينز براي تامين تقاضاي مشتريان بستني، کارگاه‌هاي ساخت بستني داير کرد و تا اواسط دهه 1920 حدود 44 فروشگاه با فروش سالانه 2/1 ميليون دلار داشت.
در سال‌هاي بعد والگرينز کار خود را به ايالت‌هاي ويسکانسن، ميزوري و مينه سوتا گسترش داد و تعداد فروشگاه‌ها و داروخانه‌ها تا آخر دهه 1930 به 397 عدد رسيده و فروش سالانه 4 ميليون دلار شده بود. در جريان رکود اقتصادي و افت شديد قيمت سهام، اين شرکت ضرر خاصي متحمل نشد و تا سال 1934 در بيش از 30 ايالت آمريکا 600 شعبه باز کرده بود. پس از فوت چارلز، پسرش که او هم نام پدر را يدک مي‌کشيد مديريت زنجيره فروشگاه‌ها را به عهده گرفت. در آن سال‌ها با وجود موفقيت‌هاي بسيار، رشد سال‌هاي اوليه کمپاني به چشم نمي‌خورد. در اوايل دهه 1950 والگرين بازنشسته شد و پسرش که او نيز همانند پدر و پدربزرگ خود نامش چارلز بود، جاي پدر را گرفت و تحولات بسياري در شرکت ايجاد کرد. از جمله ابتکارات او استفاده از سيستم کامپيوتري اسکن بارکد براي فروشگاه‌ها بود.
پس از بازنشستگي چارلز، خانواده والگرين براي مدت کوتاهي مديريت شرکت را واگذار کردند. شرکت در سال 1986 فروشگاه‌هاي مدي- مارت را خريداري کرده و به زنجيره شعبه‌هاي خود اضافه کرد. در سال 1995 کوين والگرين معاونت شرکت را به عهده گرفت و تا سال 2006 به معاون ارشد شرکت تبديل شد.
در 12 ژوئيه 2006 ديويد برنر، مدير اجرايي شرکت بازنشسته شد و جاي خود را به رييس شرکت، «جف راين» داد. جف راين با داشتن مدارک حسابداري و داروسازي از دانشگاه آريزونا و مهارت‌هاي مديريت فروشگاه و مديريت بخش، گزينه مناسبي براي اين پست به حساب مي‌آمد. گريگ واسون، رييس سابق خدمات بهداشتي والگرينز نيز مجددا به عنوان رييس و مدير عمليات شرکت منصوب شد. در آن سال والگرينز فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي «هپي‌هاري» را در دالوور، پنسيلوانيا، مريلند و نيوجرسي خريداري کرد و شش هزارمين شعبه والگرينز در اکتبر 2007 در نيو اورلئان و لوئيزيانا افتتاح شد. همچنين در سال بعد 20 داروخانه در پورتوريکو از «فارماسياس ال آمال» خريداري و به جمع شعبات والگرينز اضافه شد.
در اکتبر 2008 جف راين بازنشسته شد و آلن مک نالي جاي او را گرفت و سال بعد گريگ واسون مدير اجرايي شرکت شد. تا سال 2009 والگرينز در تمامي 50 ايالت آمريکا شعباتي داير کرده بود و در فوريه 2010 اعلام کرد برنامه‌اي براي خريدن فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي نيويورک سيتي با نام «دواين ريد» به مبلغ يک ميليارد دلار دارد.
والگرينز اکنون بزرگ‌ترين زنجيره تامين مواد دارويي در آمريکا به شمار مي‌رود که با بيش از 7500 داروخانه در سرتاسر آمريکا، منطقه کلمبيا (DC) و پورتوريکو دسترسي خوبي به کالاها و خدمات دارويي، آرايشي و بهداشتي ايحاد کرده است. مراکز خدماتي والگرينز، سرويس‌هايي همچون خدمات درماني، تجويز دارو و مشاوره پزشکي ارائه مي‌دهد.
دفتر مرکزي والگرينز در ديرفيلد ايلينويز واقع شده و اين شرکت با 238 هزار کارمند در شعبات مختلف خود، در سال گذشته ميلادي درآمدي بالغ بر 63 ميليارد دلار کسب کرده است.
کوشان غلامي
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۶ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۸:۱۴:۵۳ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد