پورشه؛ اتومبيلي به قدمت تاريخ اتومبيل

پورشه؛ اتومبيلي به قدمت تاريخ اتومبيل
در 19 سپتامبر 1909 فردنياند آنتون ارنست پورشه معروف به فري پورشه، در دهکده‌اي از توابع وين به دنيا آمد. در سال 1923 پدر بايد در کارخانه دايملر مشغول به کار مي‌شد و آنها به همراه خانواده به اشتوتگارت نقل مکان کردند.
در 19 سپتامبر 1909 فردنياند آنتون ارنست پورشه معروف به فري پورشه، در دهکده‌اي از توابع وين به دنيا آمد. در سال 1923 پدر بايد در کارخانه دايملر مشغول به کار مي‌شد و آنها به همراه خانواده به اشتوتگارت نقل مکان کردند.
فري پورشه همانند پدر خود علاقه شديدي به اتومبيل داشت و همين علاقه بود که به خلق يک شاهکار ديگر در دنياي اتومبيل‌ منجر شد.فرديناند پورشه پدر، يك طراح آلماني‌ بود که با ارائه مدل‌هاي اوليه اين اتومبيل به سرعت نام خود را در ميان توليدکنندگان اتومبيل مطرح کرد. او دانش خود را در شرکت اتومبيل‌سازي دايملر مرسدس آلمان هم به کار گرفت و دو مدل تاريخي مرسدس‌هاي اسپرت «کمپرسور» را در دهه 1920 طراحي کرد. وي مدتي نيز به عنوان طراح اتومبيل در کارخانه فولکس واگن فعاليت مي‌کرد. فرديناند پورشه در سال 1931 کارخانه پورشه را در اشتوتگارت تاسيس کرد تا در آن به طراحي و ساخت اتومبيل مشغول شود. او در آغاز دهه بعد به‌طور مستقل شروع به کار کرد و پايه‌هاي مهم توليد اتومبيل‌هاي اسپرت و مسابقه‌اي با نگاه به آينده را بنا نهاد. در تاريخ اتومبيل‌سازي آلمان همچنين از وي در طراحي اتومبيل‌هاي فولکس واگن (فولکس قورباغه‌اي) در سال 1936 نام برده مي‌شود. فري رياضيات را در مدرسه و مکانيک را در کارگاه پدر آموخت. دوران جواني او مصادف با به قدرت رسيدن هيتلر در آلمان و فراخوان او براي بازسازي صنايع بود. هيتلر مي‌خواست که آلمان سريع‌ترين اتومبيل‌ها را بسازد؛ بنابراين کارخانه‌هاي اتومبيل‌سازي را از کمک‌هاي دولتي برخوردار کرد. فرديناند پورشه پدر نيز در اين شرايط توانست مديريت کارخانه‌هاي اتويونيون و واندرر را بر عهده گيرد. در سال 1933 اولين اتومبيل پورشه با يک موتور 16 سيلندر 5/4 ليتري و شاسي آلومينيومي ساخته شد. قرارداد پورشه با اتويونيون در سال 1938 به اتمام رسيد و او بيشتر وقت خود را صرف طراحي ماشين‌آلات جنگي کرد.
با پايان جنگ، پدر و پسر به اسارت فرانسوي‌ها درآمدند. فرانسوي‌ها براي آزادي هرکدام از پورشه‌ها 500 هزار فرانک مطالبه کردند؛ ولي بضاعت مالي خانواده پورشه تنها اجازه پرداخت وثيقه يکي را مي‌داد، بنابراين پسر در ماه ژوئيه 1946 آزاد شد و به اتريش بازگشت؛ ولي پدر در اسارت فرانسوي‌ها باقي ماند. فري پس از بازگشت سعي کرد تا کارخانه پدري خود را بازسازي کند، ولي از سوي نيروهاي اشغالگر منع شد.
اين امر باعث شد تا وي به اتريش برگردد تا با کمک خواهر خود کارخانه جديد براي ساخت پمپ آب و لوازم لوله‌کشي تاسيس کند. عقد قرارداد با برخي کارخانه‌هاي اتومبيل‌سازي باعث شد تا فري انگيزه ساخت يک اتومبيل را پيدا کند.
اتومبيلي که بر مبناي فولکس واگن قورباغه‌اي در سال 1947 طراحي شد پورشه 356 نام گرفت. طراحي اين اتومبيل را فرديناند پورشه انجام داده بود و کار توليد اين مدل را پسرش فري به پايان رساند. اين مدل از يک موتور چهار سيلندر هوا خنک با قدرت 35 اسب بخار نيرو مي‌گرفت که در قسمت عقب اتومبيل نصب شده بود.پورشه 356 اولين اتومبيلي بود که به نام پورشه توليد مي‌شد. فري در سال 1949 به اشتوتگارت برگشته و کارخانه پورشه را در آنجا بنيان نهاد و براي کارخانه خود آرم شهر اشتوتگارت را انتخاب کرد.فرديناند پورشه در آن سال‌ها در بستر بيماري افتاد و سرانجام در سال ۱۹۵۱ فوت کرد. ورود به عرصه اتومبيل‌هاي اسپرت در آن سال با مدل «Alu Coupé» از سري 356 آغاز شد. پورشه قصد داشت با تکيه بر تجربه‌هاي حاصل از رقابت‌هاي اتومبيلراني، امنيت اتومبيل‌هاي خود را بهبود ببخشد.
پورشه در سال ۱۹۶۳ اولين مدل از سري افسانه‌اي ۹۱۱ را که در مسابقات اتومبيلراني موفقيت‌هاي غيرمنتظره‌اي را به‌دست آورده بود، ارائه کرد. ۹۱۱ يک اتومبيل ۶ سيلندر موتور عقب است. پورشه ۹۱۱ هميشه رقيبي سرسخت براي رقيبان در مسابقات رآلي است.در سال 1964 بود که يکي از سري‌هاي اسطوره‌اي؛ يعني سري پورشه 911 به بازار آمد. در همان سال پورشه مدل «Carrera GTS Coupé» از سري 911 به‌عنوان نخستين اتومبيل با اتاق غير فلزي را عرضه کرد. توليدات پورشه روز به روز پيشرفته‌تر مي‌شدند، خصوصيتي که امروز هم يکي از سياست‌هاي توليد اين شركت اتومبيل‌سازي است.پورشه پنجمين اتومبيل‌ساز آلمان از نظر دارايي و درآمد سالانه است. درست است که اتومبيل‌هاي شركت پورشه معمولا در تعداد کم توليد مي‌شوند؛ اما عموما در ميان اتومبيل‌هاي گران‌قيمت طبقه‌بندي مي‌شوند.جدي‌ترين رقباي پورشه در آلمان ب‌ام‌و و مرسدس بنز و آئودي، و در خارج از آلمان لوتوس، جگوار و شورولت کوروت مي‌باشد. مدل‌هاي گرانقيمت پورشه رقيب محصولات فراري، لامبورگيني و بوگاتي هستند. پورشه تا به حال 16 بار به مقام قهرماني مسابقات لمانز Le-Mans رسيده است؛ همچنين در مسابقات رآلي پاريس داکار يکي از تيم‌هاي مطرح شناخته مي‌شود. اين کمپاني موتور مک لارن را براي مسابقات فرمول يک ساخته است.پورشه با کمپاني فولکس واگن آلمان که يکي از بزرگان جهان اتومبيل است، از آغاز روابط نزديکي داشته است و تلاش‌هاي بسياري براي همکاري بين اين دو کمپاني صورت گرفته است. در سال ۲۰۰۳ فرديناند پيچ، نوه فرديناند پورشه به عنوان مدير اجرايي فولکس واگن دو کمپاني پورشه و فولکس واگن را دو عضو از يک خانواده توصيف کرده است.موزه پورشه که از سال 1976 براي عموم قابل بازديد است، تاريخ پورشه را از مدل‌هاي قديمي و پرخاطره تا طرح‌هاي جديد نشان مي‌دهد. برخي از مدل‌هاي قديمي اين اتومبيل مانند فليتزر، هر از چندگاه در مسابقه‌ها يا جشنواره‌هاي اتومبيل‌هاي قديمي شرکت داده مي‌شوند.شركت پورشه موزه جديدي را با معماري کاملا مدرن در محل اين کارخانه در شهر اشتوتگارت ساخته است. اين مجموعه در روز 31 ماه ژانويه 2009 افتتاح شد. موزه جديد پورشه 5600 مترمربع وسعت و 80 غرفه دارد. در موزه جديد پورشه برخي مدل‌هاي اين خودرو که از ابتداي تاسيس کارخانه تاکنون ساخته شده‌اند، در معرض ديد بازديدکنندگان قرار دارند. در مجموعه اتومبيل‌هاي گردآوري شده در موزه پورشه نخستين اتومبيل‌هاي اسپرت جهان به نمايش درآمده‌اند.
امروزه کمپاني‌هاي بزرگي از قبيل سئات اسپانيا، دوو و سوبارو، بسياري از مهندسان و کارکنان خود را همه ساله براي استفاده از تجربيات پورشه به اين کمپاني مي‌فرستند.
کوشان غلامي
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۶ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۸:۳۰:۲ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد