آيا ميدانيد چقدر توانايي مالي نياز داريد كه بتوانيد كارتان را شروع كنيد. آيا با بازار آشنا هستيد . آيا هزينهها را محاسبه كردهايد. آيا برنامه فروش داريد؟ آيا ميدانيد چه تعداد مشتري نياز داريد. آيا ميدانيد چه مدت طول ميكشد قبل از اينكه اولين سود را بدست آوريد، يا قبل از آنكه درآمدي بدست آوريد؟
تعداد زيادي از افراد كارشان را بدون توجه به ميزان تلاش لازم و زمان موردنياز براي رسيدن به نتيجه موردنظر شروع ميكنند. آنها در انجام تحقيقات اوليه قصور كرده و در نتيجه خيلي زود مغلوب ميشوند.
اگرشما نيز قصد فعاليت و حضور دربازاركاررا داريداحتمالاً اولين سوالي كه از خودتان ميپرسيد اين است كه آيا واقعاً آمادگي شروع يك كسب و كار را داريد؟ آيا ذهني كارآفرين داريد؟ آيا علاقه مند هستيد براي رسيدن به موفقيت تمام وقت خود را صرف كنيد؟ آيا آماده هستيد كه سخت كوشش كنيد.
قبل ازهرچيز شما مجبور خواهيد بود نقش هاي متفاوتي را به عهده گيريد، هرجا لازم باشد بايد به عنوان مدير اجرايي، مديرعامل ، حسابدار ، بازارياب ، تكنسين كامپيوتر، منشي ، مسوول پذيرش مشتري كار كنيد.
بنابراين بايد آمادگي لازم را درخودتان به وجود آوريد زيرا روزهايي فراخواهد رسيد كه شما نااميد، افسرده و خسته ميشويد. بايد توجه داشته باشيد كه موفقيت يك شبه بدست نمي آيد . ممكن است يكسال يا دو سال طول بكشد تا شما نتيجه مورد انتظارتان را بدست آوريد.
براي اجتناب از اين نااميدي در اينجا به 12 اشتباه معمول كه كارآفرينان مرتكب ميشوند و راههاي دوري از آن اشاره شده است .
اشتباه اول - قصور در گذاشتن وقت كافي براي تحقيق در مورد ايدههاي شغلي و بررسي اينكه آيا ايده موردنظر امكان رشد و ترقي دارد؟
بسياري از كارآفرينان اغلب به خاطر اينكه حقيقتاً كارشان را دوست ندارند، شكست خوردهاند؛ آنها بيشتر علاقه به كسب درآمد دارند. مهم است كه در شروع ، كاري را كه واقعاً دوست داريد انجام دهيد. زيرا وقت زيادي صرف آن خواهيد كرد.
تكليف شما: وقت كافي صرف كار روي طرح شغل موردنظرتان كنيد كه شامل تعيين اهداف - استراتژي ،تحقيق درباره بازار هدف ، تجزيه صنعتي (ميزان توليد، هزينه توليد، فرآيند كار، عوامل موفقيت ، عوامل تهديدكننده و غيره)، طرح بازاريابي، برنامه و طرح مالي و فروش است.
اشتباه 2- عدم تشخيص درست در تعيين اينكه آيا (شغل موردنظر) واقعاً ايجاد ارزش افزوده ميكند.
بسياري از شغلهاي پايدار كه در طول زمان باقي ماندهاند با ارائه خدمات مورد نياز مردم ارزش افزوده ايجاد كردهاند.
تكليف شما: مطمئن شويد كه محصول يا خدمات شما براي مشتري سودآور است. آماده باشيد تا هر مشكلي كه مشتري در رابطه با كار شما دارد، حل كنيد.
اشتباه 3- عدم دستيابي به فهم كامل و كلي از شغل موردنظر .
هر شغلي يك دستورالعمل ، نكات حساس و كليد تقويت كننده و ارتقاء دهنده دارد.
بسياري از پيشكسوتان، مديران و مديران اجرايي ميگويند موفقيت بستگي زيادي به توجه به جزئيات دارد.
تكليف شما: جمع كردن اطلاعات لازم از تمام جنبههاي مختلف شغل و نكات مهم آن و دانستن اينكه چطور محصول يا خدمات خود را به روشي ساده و آسان ارائه نمائيد.
اشتباه 4- عدم توانايي در توضيح شغل در تنها يك يا دو جمله .
بدون شك قبلاً با كارآفريني كه شغلش فني و پيچيده است و نميتواند آن را با مفاهيم ساده و آسان بيان كند. يا ، 20 دقيقه طول ميكشد تا هدف شغلش را بيان كند، برخورد كردهايد. توضيح دهيد شغل شما چه ارزش افزوده و يا منفعتي ايجاد ميكند؟
تكليف شما: آماده ساختن توضيحي كوتاه و موثر در 15 تا 60 ثانيه كه بتوانيد اهداف شغل را با تمركز روي سودآوري آن بيان كند. به طوري كه شما و شغلتان بيادماندني شود.
اشتباه 5- قصور در انجام تحقيقات اوليه .
ايدههاي بزرگي هست كه شما ميتوانيد به آن بپردازيد. اما كليد اصلي در هر شغل اين است كه شغل موردنظر و اهداف سرمايه گذاري در اين شغل، بتواند نظر مشتريان را جلب و ايجاد درآمد كند. براي شروع يك شغل داشتن ايده بزرگ به تنهايي كافي نيست.
تكليف شما: وقت بگذاريد، جنبههاي مختلف شغل را مطالعه و بررسي كنيد، بفهميد چه چيز باعث كارايي بيشتر ميشود. چطور ميتوانيد به مشتريان خدمات ارائه و ايجاد سود و منفعت كنيد و چه چيز موجب ضرر ميشود.
اشتباه 6 - قصور در ايجاد ارتباط با كارشناسان فني كه ميتوانند در شروع كار به شما كمك كنند.
كارآفرينان زيادي هستند كه از دوستان و اقوامشان ميخواهند در شروع يك كار جديد توصيههايي به آنها بكنند. مشكل اين است كه آنها اغلب از كساني سوال ميكنند كه هرگز هيچ تجربهاي در شروع يك شغل نداشتهاند . بنابراين، در واقع اين افراد در شرايطي نيستند كه بتوانند توصيهاي كنند.
تكليف شما : يك يا دو كارشناس استخدام كنيد. با كارشناساني كه مهارتها و تجربههايي دارند كه خودتان فاقد آن هستيد مشورت كنيد . با كساني كه حرفهاي هستند و ميتوانند توانايي شما را كامل و نواقص شما را بپوشانند گروه تشكيل دهيد.
اشتباه 7- فقدان برآورد و نيازهاي مالي.
آيا ميدانيد چقدر توانايي مالي نياز داريد كه بتوانيد كارتان را شروع كنيد. آيا با بازار آشنا هستيد . آيا هزينهها را محاسبه كردهايد. آيا برنامه فروش داريد؟ آيا ميدانيد چه تعداد مشتري نياز داريد. آيا ميدانيد چه مدت طول ميكشد قبل از اينكه اولين سود را بدست آوريد، يا قبل از آنكه درآمدي بدست آوريد؟
تكليف شما: قبل از شروع ، براي بررسي تمام جنبههاي كار وقت بگذاريد ، به خصوص روي جنبههاي اصلي شغل تان
اشتباه 8- فقدان برنامهريزي از قبل براي بازاريابي
بسياري از كارآفرينان كارشان را بدون تعيين و نمودار اوليه هدف شروع ميكنند و در نتيجه در جذب مشتريان دچار شكست ميشوند . بازاريابي بايد يكي از اهداف مهم شما باشد، تهيه يك طرح بازاريابي به شما كمك خواهد كرد كه تعيين كنيد چطور محصولات و خدمات خود را ارتقاء دهيد يا سيستمي را ايجاد كنيد كه مشتريان بيشتري جذب كنيد.
تكليف شما: وقت و انرژي مناسبي براي كار روي طرح بازاريابي بگذاريد. هفتهاي يك بار يك جلسه را به بررسي طرح بازاريابي تان اختصاص دهيد و هر اتفاقي كه ميافتد اين جلسه را لغو نكنيد . اين بررسي براي كار شما اساسي است.
اشتباه 9- فقدان بودجه ريزي براي هزينههاي بازاريابي
امروز جهان از مشاغل زيادي پر شده و احتمالاً تعدادي از اين مشاغل اساساً همان فعاليتي را دارند كه شما داريد . اين بدان معني است كه شما بايد بوسيله برجسته كردن كار خودتان تفاوت ايجاد كنيد. تبليغ براي حيات و دوام كسب و كار شما ضروري است وگرنه هيچ مشتري جذب نخواهيد كرد.
تكليف شما: مطمئن شويد كه استراتژي شما حرفي براي گفتن دارد . تبليغ، كارت تجاري و بازاريابي كه به شكلي حرفهاي طرح ريزي شده، تهيه كنيد. سعي نكنيد در اين زمينه صرفه جويي كنيد اين امور كار شما را بازتاب ميدهد. يك كارت تبليغ تجاري ارزان از نظر حرفهاي اثر خوبي ندارد.
اشتباه 10- قصور در تمركز روي كار.
بسياري از كارآفرينان افراد پرانرژي و مشتاقي هستند (كه اين خصوصيت براي موفقيت اساسي است). اما امكان دارد آنها بيش از اندازه خوش بين باشند و همزمان به دنبال اهداف زيادي باشند. اين روش منجر به نتايجي در حد وسط ميشود. وظائف شغلي خود را تا آنجا كه ممكن است مختصر و كوتاه تعريف كنيد. وقتي شما همزمان به چند جهت مختلف توجه داشته باشيد ، بخصوص در اولين روزهاي شغل تان ، احتمالاً در اجراي صحيح آن شكست ميخوريد. لذا به جاي اينكه با فعاليت و كوشش خود راه را باز كنيد، به پايان كار ميرسيد. به عبارت ديگر، شما وقت خود را براي اقدام در مورد هر كدام از اين كارهاي مختلف تقسيم خواهيد كرد و آرامش و وقت كافي نخواهيد داشت كه بنشينيد و براي يافتن بهترين راه بهبود طرح بازاريابي، توليد محصول جديد يا گسترش خدمات خود تصميم بگيريد.
تكليف شما: اهداف و وظايف شغل خود را بشناسيد. آنها را بنويسيد. مطمئن شويد كه اهداف واقعي ، ويژه و قابل سنجش هستند و براي رسيدن به آن مهلت تعيين كنيد.
اشتباه 11- شكست با توزيع گسترده محصول
وقتي شما توزيع محصول و خدمات خود را گسترش دادهايد، ممكن است فكر كنيد كه عرضه كالا در بازار كامل شده است . اما متاسفانه براي فروش موثر نميتوانيد آن را به هركسي ارائه دهيد. شما نياز داريد كه بازار هدف ويژهاي را انتخاب كنيد و آن را حفظ كنيد . با انجام اين كار شما پيام موثرتري خواهيد داشت و به احتمال زياد دستيابي به موفقيت زودتر خواهد بود.
تكليف شما: به دقت هدف، نمودار، مشتريان موردنظر خود را معين كنيد، كجا ميروند، چه ميخوانند؟ سرگرمي آنها چيست و ... وقتي شما درك كاملي از خصوصيات مشتريان داشته باشيد، آنگاه ميتوانيد درك كاملي داشته باشيد از اينكه چطور و كجا آنها را بيشتر پيدا كنيد.
اشتباه 12- قصور در ادامه ارتباط با مشتري
بسياري از كارآفرينان جديد اغلب بقدري در پيدا كردن مشتريان جديد نااميد هستند كه مشترياني كه قبلاً يافتهاند را فراموش ميكنند و در حقيقت در شغل شان به پايان خط ميرسند . آمار نشان ميدهد كه هزينه اقدام براي جلب نظر يك مشتري جديد 7 برابر بيشتر از فروش بيشتر به يك مشتري قديمي است . بنابراين گسترش يا بهبود و حفظ يك سيستم مفيد و سازمان يافته براي ارائه خدمات جديد به مشتريان و جلوگيري از دست رفتن آنها لازم است .
تكليف شما: پيوسته از طريق يك خبرنامه ، فروش فوق العاده ، ساخت يك محصول جديد و مزايده با مشتريان فعلي در تماس باشيد. در صورتي كه خودتان محصولي نداريد به شبكه ارتباطي بازاريابي بپيونديد.
كساني كه قبلاً از شما خريد كردهاند وقتي كه محصولات ديگري به آنها پيشنهاد دهيد قدرداني خواهند كرد. آمارها نشان ميدهد كه يك سوم مشتريان از پيشنهادات جديد سود ميبرند. ايجاد ارتباط خيلي خيلي ويژه با مشتريان اساسي است. آنها بهترين مخاطبان شما هستند.
۱۶ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۱:۱۰:۱۱ بعد از ظهر