در سال 1916 در شهر بولونيا واقع در شمال ايتاليا، فروچيو لامبورگيني متولد شد. او تحصيلات خود را در زمينه اتومبيلهاي صنعتي كشاورزي به پايان رساند و سپس وارد ارتش شد و در قسمت نيروي هوايي مشغول به كار شد.
در سال 1916 در شهر بولونيا واقع در شمال ايتاليا، فروچيو لامبورگيني متولد شد. او تحصيلات خود را در زمينه اتومبيلهاي صنعتي كشاورزي به پايان رساند و سپس وارد ارتش شد و در قسمت نيروي هوايي مشغول به كار شد.
در جنگ جهاني دوم او به عنوان مکانيک در يک کارخانه مشغول به کار شد و پس از جنگ با استفاده از بقاياي تجهيزات نظامي، به توليد تراکتور پرداخت؛ ولي او عاشق اتومبيلهاي سريع بود و همواره روياي سرعت در سر ميپروراند. وي در سال 1947 با تقويت يك اتومبيل فيات، يک اتومبيل مسابقه فراهم کرده و در سال 1948 با اين اتومبيل در يك مسابقه محلي شركت كرد.
در سال 1949 لامبورگيني كمپاني خود را تاسيس كرد. اين كمپاني كار خود را با توليد سيستمهاي هوايي گرمازا و سرمازا آغاز كرد. روياي ساخت اتومبيل باعث شد تا فروچيو در سال 1963 تصميم به ساخت اتومبيلهاي مدرن بگيرد. همچنين مذاکراتي که بين آنها با انزو فراري، براي ساخت باکيفيت کلاچهاي مورد استفاده در خودروها، اين دوشرکت را به رقيبان سرسختي تبديل کرد. لامبورگيني تصميم گرفت هرگز مالك يك اتومبيل فراري نباشد و با ساخت سوپر اسپرتهاي فوقالعاده خود، فراري را در اين بازي شكست دهد. فروچيو تصميم گرفت تا براي ماشينش موتور 12 سيلندر داشته باشد و براي اين کار از مهندسي مستعد به نام جيوتو بيتزاريني که سابقا در شرکت فراري روي ساختن موتورهاي 12 سيلندر کارمي کرد، تقاضاي کمک كرد. موتور آماده شده ساختمان آلومينيومي داشت و قادر به توليد قدرت حيرتآور 350 اسب بخار بوده و توسط فرانکو اسکاليونه طراحي شده بود.اين اتومبيل از يك موتور 12 سيلندر به حجم 3500 سيسي استفاده ميكرد. اين اتومبيل در نمايشگاهي در شهر تورين به نمايش گذاشته شد و از سال 1964 توليد آن آغاز شد. كمپاني در سال 1963 تمام قطعات مورد نياز اتومبيلهايش را در داخل كارخانه خود توليد ميكرد. بيتزاريني بعد از تستهاي نهايي ماشين، لامبورگيني را ترك كرد. در همان زمان جيان پائولو دالارا به تيم فني لامبورگيني اضافه شده و اوايل سال 1964 اوبالدو اسكارتزي در كمپاني لامبورگيني مشغول به كار شد. اوبالدو سالهاي زيادي را در كارخانه لامبورگيني گذراند، حتي زماني كه مشكلهاي اساسي در دهه هفتاد براي كمپاني پيش آمده بود با لامبورگيني همراه بود. فروچيو براي ساخت خودروي رويايياش يک تيم مهندسي عالي تشكيل داده بود؛ ولي اين ماشين ميبايست تست جادهاي ميشد. پس به باب والاس نيوزيلندي پيشنهاد داد و او هم نتوانست اين پيشنهاد را رد كند و راننده تست اصلي لامبورگيني شد. او قبلا تجارب ارزشمندي در مسابقه دادن با فراري و مازراتي داشت.فروچيو در سال 1964 گيرباكس پنج دنده ZF را ارائه كرد كه يكي از بهترين گيرباكسهاي ساخته شده تا آن زمان محسوب ميشد. در نوامبر 1965 مدل ميورا 400 در شهر تورين ساخته شد و اين اتومبيل با يك مدل به نام جي.تي 400 با حجم موتور 4000 سيسي پشتيباني شد. در اين زمان لامبورگيني به عنوان يك رقيب بسيار جدي براي كمپاني فراري مطرح بود.
اتومبيل «مارزال» با يك موتور شش سيلندر به حجم 2000 سيسي در سال 1967 ساخته شد. اگر چه اين مدل در تعداد انبوه توليد نشد؛ اما راه را براي توليد مدل «اسپادا» هموار كرد که در سال 1968 به بازار عرضه شد و در سال 1970 مدل« جاراما» جايگزين اين اتومبيل شد.
در سال 1971 لامبورگيني با توليد اولين «اوراکو» 8 سيلندر با حجم 2500سي سي، وارد بازار اتومبيلهاي اسپورت كوچك شد؛ اما اين اتومبيل جذابيتي مانند ديگر محصولات اين شركت نداشت.يكي از مدلهاي موفق و بسيار سريع لامبورگيني به نام
That’s it در سال 1973 به بازار عرضه شد. در سال 1972 فروچيو تصميم گرفت تا خود را بازنشسته كند و كنترل كمپاني خود را به «جرجهنري روزتي» سپرد.وي بعدها قسمتي از كمپاني را به يكي از دوستان خود به نام ليمار واگذار كرد.
كمپاني به علت نوسانات اقتصادي موجود در ايتاليا، دچار مشكلات مالي شد و مجبور به ساخت اتومبيل براي ديگر كارخانهها گرديد. از اين سري اتومبيلها ميتوان به مدل اسپرت شركت BMW اشاره کرد.
مديران لامبورگيني كمپاني را طي زمانهاي سختي زنده نگه داشتند. با همکاري آنان و تلاش آيندهنگرانه لامبورگيني، خودرويي با ظاهر فوقالعاده خاص و عجيب كه قابل استفاده در جاده بود، عرضه شد و لامبورگيني را در تاريخ اتومبيل ثبت نمود، تا اگر به هر دليلي كمپاني لامبورگيني از بازار حذف شد، نامش به عنوان يكي از پرطرفدارترين و روياييترين خودروسازان شناخته شده بماند.
اولين مشكلات در سال 1974 پديدار شدند، بخش تراكتورسازي لامبورگيني سفارشي بزرگ دريافت كرد كه فروچيو را براي افزايش ظرفيت توليد و خريد مواد مورد نياز مجبور به خرج پول زيادي كرد؛ اما اين سفارش لغو شد! او هنوز شانس زيادي داشت؛ ولي تصميم گرفت بخش تراكتورسازي كمپاني را به شركت SAME بفروشد، شركتي كه نهايتا توسط فيات خريداري شد و اين مشكل آغازي براي دلسردي فروچيو در ادامه دادن كارش بود.
در سال 1981 مدلهاي «جالپا» با حجم موتور 3500 سيسي ارائه شد. دو سال بعد، موتوري با حجم 5200 سيسي و قدرت 455 اسب بخار توسط اين كمپاني به بازار عرضه شد. موضوع قابلتوجه در اين موتور وجود 4 سوپاپ در هر سيلندر بود.
اين كمپاني بعدها تحت نظر کرايسلر در آمد و توليدات خود را با عرضه اتومبيل LM002 كه يك موفقيت بزرگ بود، ادامه داد. از ديگر اتومبيلهاي آن ميتوان به مدل ديابلو اشاره كرد.
توليد اتومبيلهاي رويايي اين شركت از 350 دستگاه در سال 1989 به 2500 دستگاه در سال 1994 رسيد. اين كمپاني همچنان يكي از بهترين توليدكنندگان اتومبيلهاي اسپرت جهان است و با داشتن کارمندان زياد در کارخانه خود، درآمدي بالغ بر 380 ميليون دلار را در سال گذشته به دست آورد که در مقايسه با 650 دلار ميليون سال 2008 کاهش چشمگيري داشته است.
کوشان غلامي
۱۷ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۹:۲۸:۳۳ قبل از ظهر