شرکت Merck KGaA، ناشر بزرگ کتاب‌هاي مرجع پزشکي و دارويي مرجع پزشکي و دارويي

شرکت Merck KGaA، ناشر بزرگ کتاب‌هاي مرجع پزشکي و دارويي مرجع پزشکي و دارويي
در سال 1668 فردريش جاکوب مرک داروخانه‌اي در شهر دارمزتات آلمان خريداري کرد که تا ساليان طولاني در خانواده مرک از نسلي به نسل بعد منتقل مي‌شد.
در سال 1668 فردريش جاکوب مرک داروخانه‌اي در شهر دارمزتات آلمان خريداري کرد که تا ساليان طولاني در خانواده مرک از نسلي به نسل بعد منتقل مي‌شد. تا اينکه چند نسل بعد در سال 1816، امانوئل مرک مالکيت داروخانه را به دست گرفت و به همراه جانشينانش به تدريج کارخانه اي بنا کردند که علاوه بر مواد اوليه داروسازي، انواع مواد شيميايي و دارويي نيز توليد مي‌کرد.
در سال 1891، جرج مرک پس‌از ثبت شرکت Merck & Co شعبه‌هايي در نيويورک براي آغاز فعاليت در آمريکا تاسيس کرد. اين شرکت در سال 1917 و در جريان جنگ جهاني اول مصادره شد و به عنوان يک شرکت مستقل در آمريکا ادامه کار داد. در سال‌هاي بين دو جنگ و در طي جنگ دوم جهاني، جرج مرک که ناظر تحقيقات ريشه‌هاي جنگ در پايگاه «فورت دتريک» بود، هدايت آن را به عهده داشت. مرک در سال 1965 شرکت «چارلز فراست» مونترآل را خريداري و شعب مرک-فراست خود را براي انجام تحقيقات دارويي در کانادا تاسيس کرد.
ريموند گيلمارتين، مدير اجرايي شرکت، در سال 2005 و در سن 64 سالگي، در ادامه توقف داوطلبانه مرک از توليد «ويوکس» بازنشسته شد و ريچارد کلارک، رييس توليد قبلي شرکت، جاي او را گرفت. ويوکس يک داروي ضدالتهاب و مسکن بود که توسط مرک توليد مي‌شد و پس از مدتي به دليل هشدارهاي استفاده زياد از اين دارو و خطرات حمله قلبي، توليد آن متوقف شد.
در ماه مارس 2006 شرکت آلماني مرک اعلام کرد که قصد خريد شرکت Schering را دارد، ولي با پيشنهاد بيشتري که توسط «باير» داده شد، مرک از اين خريد انصراف داد. در سپتامبر همان سال مرک از خريد شرکت Serono سوئيس که بزرگ‌ترين شرکت زيست فناوري جهان به شمار مي‌رود، به قيمت 13 ميليارد دلار خبر داد. اين قرارداد شامل 65 درصد از سهام شرکت «برتارلي» که متعلق به سرونو بود نيز مي‌شد که بقيه سهام آن در ماه نوامبر عرضه شد. شرکت حاصله بودجه تحقيق و توسعه‌اي معادل 1/1 ميليارد دلار، و فروشي بالغ بر 6/4 ميليارد دلار داشت که آن را در زمره شرکت‌هاي بزرگ دارويي – زيستي قرار مي‌داد. اين شرکت جديد که مرک – سرونو نام داشت از سال بعد رسما آغاز به کار کرد.
در دسامبر سال 2007، قيمت سهام شرکت آمريکايي مرک به يک رشد 60 دلاري پنج ساله رسيد، ولي پس از آن سير نزولي گرفته و تا 9 مارس 2009 حدود 20 دلار کاهش يافت. در نوامبر همان سال مرک اعلام کرد که قصد دارد با شرکت رقيبش يعني Schering-Plough طي يک قرارداد 41 ميليارد دلاري ادغام شود ولي نام شرکت حاصله مرک باقي بماند. در ماه مه 2010 مرک گزارش مالي فصل اول خود را ارائه داد و اعلام کرد که اين نتايج بيش از هر چيز، تحت تاثير ادغام انجام شده و ماليات‌هاي پرداخت شده براساس قوانين جديد بهداشت مي‌باشد.
در طول ماه‌هاي اوليه 2010 سهام مرک به آهستگي شروع به تنزل کرد و از 41 دلار در ماه ژانويه به 33 دلار در ماه آوريل رسيد که اين کاهش تقريبا با کاهش شرکت فايزر، رقيب ديگر مرک، در همين دوره زماني برابر مي‌باشد.
اکنون شعبه آمريکايي مرک بيش از 51 هزار کارمند در 120 کشور دنيا داشته و يکي از هفت شرکت جهاني دارويي به شمار مي‌رود و بسيار بزرگ‌تر از شرکت آلماني مي‌باشد که تعداد کارمندان آن حدود 33 هزار نفر و حوزه فعاليتش در 62 کشور است.
شرکت آلماني مرک کماکان توسط خانواده مرک اداره شده و تا سال 1995 هنوز به سهامي عام تبديل نشده بود. اين شرکت که Merck KGaA نام دارد، در کشورهاي اروپايي، آفريقايي، آسيايي و اقيانوسيه فعاليت دارد و هنوز هم با علامت EMD که برگرفته از حروف اول نام امانوئل مرک و شهر دارمزتات مي‌باشد، مشخص مي‌شود. محصولات اين شرکت شامل کريستال‌هاي مايع، مواد شيميايي علوم حياتي، داروهاي خارج از داروخانه و مواد دارويي زيستي مي‌باشد و در سال گذشته ميلادي درآمدي بالغ بر 7/7 ميليارد يورو را از آن خود کرده است.
شرکت آمريکايي مرک نيز که خود را به عنوان يک شرکت دارويي تحقيقاتي جهاني معرفي مي‌کند، به کشف، توسعه، توليد و بازاريابي دامنه وسيعي از داروهاي نوآورانه براي بهبود سلامت انسان‌ها و حيوانات پرداخته و از سال 1957 تاکنون مبلغ 480 ميليون دلار را صرف سازمان‌هاي علمي و غيرانتفاعي كرده است. اين شرکت مجموعه‌اي از اطلاعات ترکيبات شيميايي با نام Merck Index و يک سري کتاب‌هاي مرجع با نام The Merck Manuals چاپ مي‌کند که پرفروش‌ترين کتاب‌هاي پزشکي در جهان مي‌باشد. درآمد سال گذشته اين شرکت بيش از 27 ميليارد دلار بوده است.
کوشان غلامي
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۷ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۱۲:۴:۳۱ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد