KLM، قديمي‌ترين شرکت هواپيمايي جهان

KLM، قديمي‌ترين شرکت هواپيمايي جهان
در روز ۷ اکتبر سال ۱۹۱۹ ميلادي شرکت( KLM (Koniklijke Luchtvaart Maatschapij در هلند تاسيس شد.
در روز ۷ اکتبر سال ۱۹۱۹ ميلادي شرکت( KLM (Koniklijke Luchtvaart Maatschapij در هلند تاسيس شد. اولين پرواز KLM با يک فروند هواپيماي ايرکو د‌هاويلند ۱۶ در روز ۱۷ ماه مه ‌سال ۱۹۲۰ و از فرودگاه کرايدون لندن به آمستردام انجام گرفت.
 تنها مسافران اين پرواز دو خبرنگار انگليسي و تعدادي روزنامه بودند و جري شاو خلباني اين پرواز را به عهده داشت. در سال 1920 KLM مجموعا 440 مسافر و 22 تن بار جابه‌جا کرد و به اين صورت پروازهاي منظم شرکت از سال ۱۹۲۱ آغاز شد. پنج سال بعد، KLM پروازهاي مختلفي را به مقصد شهرهايي چون آمستردام، روتردام، بروکسل، پاريس، لندن، برمن، کپنهاک و مالمو با هواپيماهاي فوکر انجام مي‌داد. اين شرکت همچنين اولين شرکت هوايي بود که به مقصد فرودگاه منچستر پرواز کرد.
پروازهاي بين قاره‌اي منظم شرکت در سال ۱۹۲۹ با پرواز به اندونزي توسط هواپيماهاي فوکر آغاز شد. البته اولين پرواز طولاني KLM پنج سال قبل از آن به خلباني «ون در هوپ» انجام شده بود. KLM در سال 1930 با پيشرفتي چشمگير توانست 15143 مسافر را جابه‌جا کند. در جريان جنگ جهاني دوم تمامي پروازهاي KLM به جز پروازهايي که از اقيانوس اطلس مي‌گذشت متوقف شد. اولين پرواز شرکت بر فراز اقيانوس اطلس در دسامبر سال ۱۹۳۴ به مقصد جزيره کوراکائو که يکي از مستعمرات هلند مي‌باشد، آغاز شد. دو سال بعد، اولين هواپيماي داگلاس به شرکت تحويل داده شد و براي پرواز به سيدني مورد استفاده قرار گرفت. در ۲۱ ماه مه ‌سال ۱۹۴۶هواپيمايي KLM پرواز منظم آمستردام به نيويورک را راه‌اندازي كرد و در سال 1950 توانست بيش از 356 هزار مسافر را جابه‌جا کند. نخستين پرواز شرکت بر فراز قطب شمال در سال ۱۹۵۸ و به مقصد توکيو انجام گرفت.
در مارس سال ۱۹۶۰، نخستين هواپيماي جت داگلاس را وارد ناوگان خود کرد و اولين بوئينگ ۷۴۷ در فوريه ۱۹۷۱ با ورود به ناوگان KLM عصر هواپيماهاي جت غول پيکر را براي اين شرکت آغاز کرد. اين شرکت در سال 1983 قراردادي با بوئينگ براي ايجاد تغييراتي در مدل 200-747 منعقد کرد که اين پروژه دو سال به طول انجاميد. در ژوئن سال ۱۹۸۹ نيز شرکت اولين بوئينگ ۷۴۷-۴۰۰ خود را به نمايش گذاشت. KLM در ژوئيه سال بعد، ۲۰ درصد از سهام شرکت هوايي شمال غربي(Northwest Airlines) را خريداري کرد که اين موضوع سبب ايجاد اتحاد قدرتمندي بين اين دو شرکت هواپيمايي گشت. در سال 1990 تعداد جابه‌جايي مسافران KLM به 16 ميليون رسيد. درمارس سال ۱۹۹4 اين دو شرکت راه‌اندازي کلاس تجارت جهاني (World Business Class) را در پروازهاي بين‌قاره‌اي خود اعلام کردند.
KLM در مارس و ژوئن ۲۰۰۲ اعلام کرد با خريد هواپيماهاي بوئينگ و ايرباس و بازنشسته کردن هواپيماهاي بوئينگ قديمي و مک دانل داگلاس، ناوگان بين‌قاره‌اي خود را نوسازي خواهد کرد. به همين دليل، نخستين بوئينگ ۷۷۷ در ۲۵ اکتبر ۲۰۰۳ و نخستين ايرباس ۳۳۰ در ۲۵ آگوست ۲۰۰۵ به ناوگان KLM پيوستند.
در روز 30 سپتامبر سال 2003 دو شرکت Air France و KLM اعلام کردند که قصد دارند ضمن ادغام، شرکت Air France – KLM را تشکيل دهند که اين امر در روز 5 مه 2005 به وقوع پيوست؛ ولي هر دو شرکت کماکان با نشان اختصاصي خود پرواز مي‌کنند.
اين شرکت پيش از ادغام با ايرفرانس جزو هواپيمايي ملي هلند به شمار مي‌رفت و در زبان انگليسي به نام
Royal Dutch KLM شناخته مي‌شد. شرکت جديد، يک شرکت فرانسوي-هلندي است که تحت قوانين کشور فرانسه قراردارد و پايگاه اصلي آن در نزديکي فرودگاه شارل دوگل پاريس واقع است. اين شرکت همچنين بزرگترين هواپيمايي اروپا از نظر حجم مسافر، ميزان درآمد سالانه و مسافت طي شده به شمار مي‌رود. Air France – KLM يکي از اعضاي اصلي کارتل هوايي «اسکاي تيم» به شمار مي‌رود. از ديگر اعضاي اين کارتل مي‌توان به هواپيمايي دلتا، آئرومکزيکو، هواپيمايي کره، هواپيمايي چک، آليتاليا، هواپيمايي نورث وست، آئروفلوت و هواپيمايي کنتيننتال اشاره کرد. دفتر مرکزي KLM اکنون در آمستلوين، در نزديکي فرودگاه Schiphol آمستردام قرار داشته و اين شرکت مسافران و بارهاي 90 مقصد مختلف را به طور منظم جابه‌جا مي‌کند. در 61 مسير هوايي، KLM تنها ارائه کننده سرويس مي‌باشد که به 45 درصد درخواست‌هاي بليت پاسخ مي‌دهد. تعداد کارمندان اين شرکت به بيش از 33 هزار نفر مي‌رسد و شرکت اصلي يعني Air France – KLM در سال گذشته ميلادي درآمدي در حدود 21 ميليارد يورو را از آن خود کرده است.
کوشان غلامي
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۷ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۱۲:۱۲:۵۰ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد