پاناسونيک، اسطوره مديريت در ژاپن

پاناسونيک، اسطوره مديريت در ژاپن
«با شناخت مسووليت خود به عنوان يک صنعتگر، از راه انجام فعاليت‌هاي حرفه‌اي تجاري، خود را وقف پيشرفت و توسعه جامعه و رفاه مردم خواهيم كرد و بدين وسيله كيفيت زندگي را در سراسر دنيا و براي جهانيان بهبود خواهيم داد.»
«با شناخت مسووليت خود به عنوان يک صنعتگر، از راه انجام فعاليت‌هاي حرفه‌اي تجاري، خود را وقف پيشرفت و توسعه جامعه و رفاه مردم خواهيم كرد و بدين وسيله كيفيت زندگي را در سراسر دنيا و براي جهانيان بهبود خواهيم داد.»
اين جملات بخشي از هدف اساسي ماتسوشيتا است كه در سال 1929 تدوين شده است. در 27 نوامبر سال 1894 کنوسوکه ماتسوشيتا در دهکده‌اي در ژاپن متولد شد. او کوچک‌ترين فرزند خانواده بوده و پدرش مالک زمين‌هاي زيادي در واکاياما بود؛ ولي بعد از مدتي به دليل سرمايه‌گذاري‌هاي نادرست به خصوص در زمينه زراعت برنج، دچار فقر ناگهاني شدند. در سال 1899 خانواده تمام شانس خود را از دست داده و همه املاک و اجناس ارزشمند خانواده به فروش رفته بود. شرايط خانواده به قدري بد شده بود که آنها دچار کمبودهاي غذايي، پوشاکي و سلامتي شديدي شده بودند. کنوسوکه نيز از سلامت مناسبي برخوردار نبود و سه تن از خواهر و برادرانش به دليل بيماري‌هاي عفوني جان خود را از دست دادند، بنابراين کنوسوکه پس از 9 سالگي ديگر نتوانست تحصيلات خود را ادامه دهد و براي کار در يک زغال فروشي به اوزاکا فرستاده شد. سپس به يک دوچرخه‌سازي رفت و تا 15 سالگي در آنجا کار کرد. در آن زمان استفاده از برق در حال رواج يافتن بود و کنوسوکه که مي‌دانست اين تکنولوژي، آغاز دوره جديدي از زندگي بشر است، در اداره برق اوزاکا درخواست کار داد و به عنوان دستيار سيم کشي استخدام شد؛ ولي به سرعت استعدادهاي خود را نشان داد و به يک تکنسين برق تبديل شد. در سن 22 سالگي نيز عنوان بازرس برقي را دريافت کرد. او در اوقات بيکاري به ساخت اختراعات برقي خود مشغول بود، ولي رييس اداره برق علاقه چنداني به اين اختراعات نشان نمي‌داد؛ لذا پس از چندي او دچار نااميدي شد و با رها کردن اين کار به دنبال گسترش اختراعات خود رفت.
او در 15 ژوئن 1917 شركت خود را با نام كارخانه توليد ابزار برقي ماتسوشيتا براي توليد لوازم برقي جانبي تاسيس كرد. طي اولين سال‌ها، شركت به عرضه لامپ دو چرخه، اتوي برقي و سپس به توليد راديو و باتري پرداخت. در سال 1929 كنوسوكه نام شركت را به كارخانه توليدات برقي ماتسوشيتا تغيير داد و فلسفه اصلي مديريت را با هدف اساسي مديريت، اصول هفتگانه و مرامنامه شركت تعريف كرد. در 27 آوريل 1989، كنوسوكه ماتسوشيتا بنيان‌گذار ماتسوشيتا الكتريک، پس از ايفاي نقشي شگرف در دگرگوني‌هاي جهان، درسن 94 سالگي ديده از جهان فروبست.امروزه گروه شركت‌هاي ماتسوشيتا از بزرگ‌ترين توليد‌كنندگان محصولات الكترونيک در جهان است كه توليدات آن طيف وسيعي از قطعات الكترونيكي تا محصولات الكترونيكي خانگي، تجهيزات اتوماسيون كارخانجات، سيستم‌هاي کامپيوتري و مخابراتي را در بر مي‌گيرد.
به عنوان بخشي از رويكرد جديد، شرکت ماتسوشيتا ساختار مديريت خارجي خود را با تاكيد بر محلي‌سازي تجديد سازمان كرده است، شركت ماتسوشيتا الكتريک اينداستريال با مسووليت محدود، به منظور پاسخگويي اساسي هرچه سريعتر به نيازهاي بازار شركت پاناسونيک، گلف PGF را به عنوان اولين شركت تابعه خود در خاورميانه تاسيس نمود. PGF در تاريخ 8 ژانويه 1996 و پس از آن، مرکز بازاريابي پاناسونيک در خاورميانهPMM در تاريخ اول آوريل 2001 در امارات متحده عربي تاسيس شدند. PMM مركز منطقه‌اي بازاريابي شركت ماتسوشيتا الكتريک ايندستريال (MEI) براي خاورميانه و كشورهاي آفريقايي است. در خاورميانه، پاناسونيک در زمره پيشروان محصولات الكترونيكي خانگي، اداري و سيستم‌هاي ارتباطي حرفه‌اي به شمار مي‌رود.
نام پاناسونيک با نوآوري، كيفيت، عملکرد بهتر و کاربري آسان مترادف است. آنها با ايمان به نيروي خلاقيت و تعهد كاركنان خود در سراسر جهان، به آينده‌اى روشن و درخشان مبتني بر تكنولوژي و ايفاي نقشي پيشرو در دنيايي پيشرفته برگرفته از سيستم‌هاي ديجيتال نظر دوخته‌اند.
محصولات خانگي پاناسونيک شامل تلويزيون‌هاي رنگي، دستگاه‌هاي پخش DVD، سيستم‌هاي سينماي خانگي، دستگاه‌هاي ضبط و پخش ويدئو، دوربين‌هاي فيلمبرداري ويدئويي و ديجيتال، لوازم صوتي خانگي قابل حمل و سيستم‌هاى پخش اتومبيل مي‌باشد. شرکت ناسيونال نيز که از زيرمجموعه‌هاي پاناسونيک است به توليد يخچال‌هاي خانگي، مايکروفر، ماشين لباسشويي، جاروبرقي، لوازم آشپزخانه، اتو، كولر گازي، تجهيزات تهويه و هواکش مي‌پردازد.
بخش سيستم‌هاي اتوماسيون اداري پاناسونيک راهكارهاي كاملي در محصولات اداري و حرفه‌اي مانند سيستم‌هاي مخابراتي، دوربين‌هاي مدار بسته، كولر گازي و تجهيزات تهويه و هواکش را به مشتريان خويش عرضه مى‌نمايد. سيستم‌هاي كامل پردازش اسناد از طريق دستگاه‌هاي فتوكپي چندمنظوره و فاكس با قابليت اتصال به اينترنت صورت مي‌گيرد و سيستم‌هاي کامپيوتري قابل حمل براى استفاده در هواپيما، بخش‌هاي مهندسي سازه، نفت و شبكه‌هاي فروش كالاها در فروشگاهاي زنجيره‌اي ارائه مي‌کند. نمايشگرهاي پلاسما، پروژکتورها و پانابرد (PanaBoard) و همچنين سيستم‌هاي ايمني تلويزيوني مدار بسته مانند سيستم‌هاي CCTV، به موسسات و شركت‌هاي مختلف عرضه مي‌شوند.
سيستم‌هاي نمايشي پاناسونيک در دنياي پيشرفته و پيچيده رسانه‌هاي عمومي در مراکز و ايستگاه‌هاي راديو تلويزيوني و صوتي تصويري حرفه‌اي دنياي پيشرفته امروز، از گردانندگان اصلي محسوب مي‌شود. در سرتاسر جهان، هزاران شبکه راديو تلويزيوني، استوديو و سالن‌هاي سينما و آمفي تئاتر، سيستم‌هاي پاناسونيک را برگزيده‌اند.شركت ماتسوشيتا الكتريک اينداستريال، از پيشروان جهاني در عرصه توليد محصولات برقي و الكترونيک براي كاربردهاي خانگي، تجاري و صنعتي به شمار مي‌رود. گروه ماتسوشيتا شبكه‌اي جهاني متشكل از بيش از 384 شركت و 292 هزار كارمند است كه افزون بر 15 هزار محصول را با مارك‌هاي ناسيونال، پاناسونيک، سانيو و تكنيكس توليد و عرضه مي‌نمايد. اين شركت كه دفتر مركزي آن در اوزاكا ژاپن واقع است، هر ساله درآمدي بالغ بر 60 ميليارد دلار را از آن خود مي‌کند.
کوشان غلامي
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۷ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۷:۱۲:۵۲ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد