کداک، طراح اولين دوربين طراحي شده براي فيلم‌هاي حلقه‌اي

کداک، طراح اولين دوربين طراحي شده براي فيلم‌هاي حلقه‌اي
در روز 12 ژوئيه سال 1854، جورج ايستمن (George Eastman) در واترويل نيويورک متولد شد.
در روز 12 ژوئيه سال 1854، جورج ايستمن (George Eastman) در واترويل نيويورک متولد شد. او که تحصيلاتش را در منزل گذرانده بود، در سال 1881 به همراه يک تاجر به نام «هنري استرانگ» شرکت Eastman Dry Plate را تاسيس کرده و شروع به ثبت اختراعاتي نمود.
جورج در سال 1884 يک حلقه فيلم اختراع کرد و چهار سال بعد اولين دوربين طراحي شده براي فيلم‌هاي حلقه‌اي را توليد کرد. او نام اين فيلم و دوربين را کداک گذاشت که آنقدر موفق عمل کرد که بر نام کمپاني هم تاثير گذاشت و نام کمپاني به Eastman Kodak تبديل شد. انتخاب نام کداک، به پيشنهاد ديويد هيوستون، يکي از مخترعين شرکت بود که اهل North Dakota بود و اسم Nodak را به نشانه اختصار شهر خود پيشنهاد داد که بعدا به Kodak تغيير يافت. کمپاني کداک در سال 1900، با مدل جديدي از دوربين به نام براوني که تنها يک دلار قيمت داشت، عکاسي را در جهان فراگير کرد.
ايستمن که تا پايان عمر خود به نظارت اداري و اجرايي بر شرکت مشغول بود، کارهاي زيادي در توسعه امکانات پژوهشي جالب توجه خود انجام داد. او همچنين يکي از بشردوستان زمان خود بود که بيش از 75 ميليون دلار را صرف پروژه‌هاي مختلف علمي و پژوهشي کرد. کمک بزرگ او به MIT و اهداي دانشکده موسيقي در سال 1918 و دانشکده دندانپزشکي و داروسازي در سال 1921 در دانشگاه روچستر از جمله اين اقدامات بود.
در ژوئيه 1930 اين شرکت به شاخص داوجونز اضافه شد و به مدت 74 سال در اين فهرست باقي ماند. در 14 مارس 1932 جورج ايستمن مخترع فيلم عكاسي ژلاتيني نواري و ساير ابزارهاي عكاسي و صاحب و بنيانگذار كارخانه كداك در 77 سالگي خودكشي كرد. ايستمن به علت سخت شدن بافت‌هاي ستون فقرات زمين گير شده بود و نمي‌خواست بقيه عمر را به آن صورت بگذراند و متكي به كمك ديگران باشد و به همين جهت به عمر خود پايان داد.
شرکت در سال 1936 اولين فيلم 35 ميليمتري را با نام «کداکروم» به‌بازار ارائه کرد. کداک 11 سال پس از اختراع دوربين ديجيتال در سال 1975توسط «استيو ساسون»، اولين سنسور مگاپيکسلي را با قابليت ضبط 4/1 ميليون نقطه ابداع کرد.
لوگوي شرکت که در ابتدا در حدود سال 1907 طراحي شده بود، اولين لوگويي بود که با تغيير نام کمپاني شکل گرفته بود. در سال 1935 تمرکز بيشتري بر روي خود نام کداک صورت گرفت و از رنگ قرمز و زرد که رنگ لباس تجاري آن زمان بود، استفاده شد. در سال 1960 منحني گوشه دار شامل نام کمپاني با همان رنگ زرد و قرمز معرفي شد و در سال 1971 کمپاني پيچيدگي بيشتري به لوگو اضافه کرد. همچنان نام و رنگ زرد و قرمز موجود بود؛ اما يک جعبه و يک حرف K فانتزي هم به لوگو اضافه شد. در 1987 از فونت معمول آن زمان براي نوشتن نام شرکت استفاده شد و نهايتا در سال 2006 لوگوي جديد و نمادي از حرکت جديد شرکت در قرن 21 معرفي شد. در آن لوگو جعبه آرم قبلي ناپديد شده بود تا لوگو ساده‌تر شود و نمادي از شکستن مرزها در عصر جديد باشد. نام شرکت با يک فونت مدور در وسط نوشته شده و دو نوار زرد در بالا و پايين آن قرار گرفته بود که البته جزو رسمي لوگو نبودند. حرف A فانتزي براي مدرن کردن و به روز بودن لوگو و حرف D شبيه يک حلقه فيلم طراحي شده بود؛ البته به نظر اکثر طراحان اين تغيير لوگو يک ريسک بود و کداک يک لوگو معروف و خاص را با يک آرم معمولي و ساده عوض مي‌کرد؛ البته ساده‌تر بودن آن مزايايي هم داشت؛ مثلا خيلي صريح‌تر اسم کارخانه را در بر داشت و به روز بود.
در سال 2005 کمپاني ايستمن کداک که زماني هنر پيچيده عکاسي را براي توده مردم تبديل به يک فعاليت لذت بخش کرد، پس از چند تعديل نيروي جزئي اعلام کرد که قصد دارد تعداد 10 هزار شغل ديگر را از مجموعه دفاتر و کارخانه‌هاي خود حذف کند. دليل اينکه بزرگ‌ترين توليد‌کننده فيلم جهان، مجبور به گرفتن چنين تصميمي شد، تغيير تکنولوژي به سوي دنياي بدون فيلم بود. اين در حالي بود که کمپاني کداک، در سه ماهه دوم آن سال ضرر داد و ارزش سهام اين شرکت نيز بيش از دو درصد سقوط کرد. کداک با اين اقدام، حدود يک چهارم از پرداخت‌هاي خود را کاهش مي‌داد. ميزان فروش کداک در حوزه ديجيتال، حدود 5/5 ميليارد دلار در سال 2004 بود که اين رقم در سال 2005 به حدود 8 ميليارد دلار مي‌رسيد. حوزه عکاسي با فيلم نيز 6/6 ميليارد دلار از فروش کداک را به خود اختصاص مي‌داد و درآمد کداک در اين حوزه در سال 2004، حدود 8 ميليارد دلار بود. کداک يک کمپاني توليد‌کننده وسايل و مواد عکاسي است که شهرت اصلي آن به خاطر فيلم‌هاي عکاسي‌اش بوده و امروزه بزرگ‌ترين بازار فيلم دنيا چه براي آماتورها و چه حرفه‌اي‌ها را اداره مي‌کند. اين شرکت اکنون پس از يک قرن، براي اينکه از رقباي خود عقب نماند، در نظر دارد هر چه سريع‌تر نام خود را در دنياي ديجيتال نيز مطرح کند. اکنون بيش از 20 هزار نفر براي كداك کار مي‌کنند و درآمد سال گذشته شرکت از 7 ميليارد دلار تجاوز کرده است.
کوشان غلامي
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۸ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۴:۲۲:۱۶ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد