بيوک، کم‌صدا‌ترين خودرو دنيا

بيوک، کم‌صدا‌ترين خودرو دنيا
در روز 17 سپتامبر 1854 ديويد دانبار بيوک در اسکاتلند متولد شد و در سن دو سالگي به همراه پدر و مادرش به ديترويت ميشيگان مهاجرت کرد.
در روز 17 سپتامبر 1854 ديويد دانبار بيوک در اسکاتلند متولد شد و در سن دو سالگي به همراه پدر و مادرش به ديترويت ميشيگان مهاجرت کرد.
او در سال 1869 مدرسه را به قصد کار در يک شرکت لوله‌سازي ترک کرد. پس از ايجاد مشکلاتي در شرکت، ديويد شروع به توليد اختراعاتي از جمله يک آبپاش چمن و روشي براي پوشش دهي چدن با يک لعاب شيشه‌اي کرد که به خوبي توانست شرکت را از ورشکستگي نجات دهد. در دهه 1890 بيوک روي موتورهاي احتراق مختلفي کار کرد و همين باعث شد که وقت کمتري براي شرکت لوله‌سازي داشته باشد؛ بنابراين به همراه شريکش تصميم به فروش آن گرفتند.
پس از آن ديويد وقت بيشتري داشت و در سال 1899 «شرکت نيرو محرکه بيوک» را براي توليد موتورهاي احتراق داخلي آماده به کار کرد. نام اين کمپاني بعدها در سال1903 به شرکت بيوک موتورز تغيير يافت، اما اين شرکت تا سال 1904 توليدات مناسبي نداشت. شرکت بيوک از نظر مالي ضعيف بود و طرح‌هاي کمي براي آينده داشت تا زماني که در سال 1904 توسط ويليام دورانت خريداري شد. دورانت کارخانه را براي توليد بيشتر سازماندهي کرد و کارخانه جديدي براي شرکت خريد. در آن سال، اولين محصول اين شرکت يعني مدل B موفقيت زيادي کسب کرد و در سال 1907 بيوک پس از فورد مقام دوم فروش را به‌دست آورد. در سال 1908 دورانت، شرکت جنرال موتورز را تاسيس کرد. موفقيت بيوک مشکلات مالي GM را در سال 1910 کاهش داد و در آن سال توانست از همه توليد‌کنندگان خودرو پيشي بگيرد. پس از آن بيوک همواره در بين بهترين توليد‌کنندگان و فروشندگان اتومبيل جاي داشته‌است. در سال 1914 بيوک اولين اتومبيل‌هاي 6 سيلندر خود را در کنار مدل‌هاي 4 سيلندر قبلي به نمايش گذاشت که اين مدل‌ها تا دهه 20 جزو اتومبيل‌هاي پرفروش بود. در دهه 1930 موتورهاي 8 سيلندري عرضه شد که آن را براي تمام مدل‌ها به کار گرفتند، اما در سال 1931 سير تکامل بيوک از طرف GM شکل کاملا جديدي به خود گرفت و محصولات خود را تماما طبق درخواست GM توليد مي‌کرد. مدل‌هاي برتر بيوک در آن سال‌ها مدل رودمستر و ليميتد بودند و مدل سنچوري از سال 1935 به دليل موتور قوي‌تر و اتاق جادارتر و نرمي خاصش پس از استاندارد شدن گيربکس آن به توليد انبوه رسيد.
بيوک در سال 1939 به عنوان اولين شرکت خودروسازي، چراغ‌هاي راهنما را ابداع و روي اتومبيل‌هاي خود نصب کرد. بعد از جنگ جهاني دوم، دوباره ساخت موتور هشت سيلندر از سر گرفته شد. در سال 1948 اولين گيربکس دو دنده توليد شد و با توليد مدل جديدي به نام ريويرا تحول جديدي در بيوک آغاز گرديد. مدل رودمستر نيز داراي موتور 8 سيلندر و 188 اسب بخار شد و سپس در سال 1954 اين موتور به شکل استاندارد درآمد. در سال 1957 مدل پر فروش بيوک، مدل سنچوري بود که قدرت آن از چند مدل V8 گرفته مي‌شد. بيوک در سال 1958 با افت مالي مواجه و دچار مشکلاتي براي ادامه کار شد.
با آمدن موتور جديدي که تماما آلومينيومي و حجم آن 215 اينچ مربع بوده و توان 155 اسب بخار را داشت، مدل‌هاي سال 1961 کوچک‌تر شدند. تقاضا براي اتومبيل‌هاي پر قدرت باعث شد که موتورهاي بزرگ V8 در مدل‌هايي مثل ريويرا به کار رفته و با استراتژي‌هاي GM خصوصيات منحصر به فرد اين خودرو از دست برود و بسياري از قطعات خودروها به صورت اشتراکي در آمد.
پس از آغاز بحران نفت، ديگر کسي به قدرت خودروها توجه نمي‌کرد و بيوک به فکر ساخت و توليد خودرو‌هاي کم مصرف افتاد. به دليل آن که مهم‌ترين محرك خريد، مصرف‌كم بنزين بود، در سال 1975 کاتاليزور به‌صورت استاندارد درآمد و موتورها کوچک شدند و يک مدل V6 مجددا توليد شد؛ در حالي که موتور‌هاي چهار سيلندر هنوز روي مدل‌هاي ارزان (اسکايلارک) عرضه مي‌شدند، اولين موتور ديزلي بيوک در سال 1980 توليد شد. همانگونه که اتومبيل‌ها کوچک‌تر شدند، فروش بيوک نيز کاهش يافت. مديران بيوک به اين نتيجه رسيدند که بايد راه سنتي خود را دنبال کنند و تمرکز خود را روي قدرت اتومبيل معطوف کنند.
وقتي که قرار شد نام‌هاي سنتي از ميان برود، نام‌هاي جديد براي مدل‌هاي جديد انتخاب شدند. لوسر آخرين مدل بيوک که کم‌صدا‌ترين خودرو دنيا لقب گرفته، توانست رکورد بي‌صدايي را از تويوتا بگيرد.
در سال 2009 بيوک مدل لاکروس (LaCrosse) يا همان موشک زمين به زمين خود را معرفي کرد که تاکنون توجه اکثر علاقه‌مندان خودرو، خبرنگاران و منتقدان را به خود جلب کرده و در مقايسه با لکسوس ES تقريبا از همه جهات برتري داشته است. اکنون کمپاني GM به دنبال افزايش ظرفيت براي توليد بيشتر اين خودرو مي‌باشد.
کوشان غلامي
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۸ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۷:۴:۴۱ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد