سي گيت، شرکتي که از دل IBM بيرون آمد

سي گيت، شرکتي که از دل IBM بيرون آمد
در روز 27 سپتامبر 1930، «آلن فيلد شوگارت» در لس‌آنجلس کاليفرنيا متولد شد. آلن در سال 1951 پس از فارغ‌التحصيلي از دانشگاه «ردلندز» در رشته فيزيک مهندسي، به شرکت IBM در سن خوزه پيوست و پس از ارتقاي شغلي در آن شرکت، سرپرستي تحقيقات براي توليد نخستين ديسک درايو جهان را بر عهده گرفت.
در روز 27 سپتامبر 1930، «آلن فيلد شوگارت» در لس‌آنجلس کاليفرنيا متولد شد. آلن در سال 1951 پس از فارغ‌التحصيلي از دانشگاه «ردلندز» در رشته فيزيک مهندسي، به شرکت IBM در سن خوزه پيوست و پس از ارتقاي شغلي در آن شرکت، سرپرستي تحقيقات براي توليد نخستين ديسک درايو جهان را بر عهده گرفت.
اين شاخه در آن زمان پرسودترين کار شرکت IBM بود و گروهي که نهايتا موفق به ساخت فلاپي ديسک شدند، از گروه‌هاي تحت نظارت آلن بودند. در اين ديسک درايو، اطلاعات به شکل مغناطيسي روي يک صفحه دوار نوشته مي‌شد و يک هد، وظيفه نوشتن و خواندن اين اطلاعات را بر عهده داشت.
او در سال 1969 شرکت IBM را به مقصد شرکت «ممورکس» ترک کرد و سپس حدود 200 تن از مهندسان ماهر IBM را نيز به اين شرکت دعوت کرد. آلن شوگارت چهار سال بعد، به همراه «فينيس کانر» شرکت «شوگارت آسوشيتس» را تاسيس کرد.
اين کارشناس رايانه‌اي در سال 1974و در پي بروز مشکلات مالي از شوگارت آسوشيتس خارج شد و با خريداري يک قهوه خانه و يک قايق ماهيگيري در سانتاکروز، چند سال از دنياي تجهيزات رايانه‌اي فاصله گرفت. اين شرکت نيز بعدها توسط زيراکس خريداري شد.
پس از آن آنها بارديگر به دنياي ديجيتال بازگشته و به همراه سه شريک ديگر، شرکت «شوگارت تکنولوژي» را در سال 1979 تاسيس کردند که بعدها به «سي گيت تکنولوژي» تغيير نام يافت. اندکي بعد نخستين توليد عمده «فلاپي ديسک» در اين شرکت آغاز شد و فلاپي ديسک به عنوان نخستين وسيله ارزان قيمت و قابل‌حمل ويژه ذخيره اطلاعات در تاريخ پيدايش رايانه‌ها معرفي شد.
اولين محصول آنها که در سال 1980 عرضه شد، يک هارد 5 مگابايتي بود که بعدها مدل‌هاي 10، 20 و 30 مگابايتي آن نيز توليد شد. در همان سال سي گيت قرارداد توليد انبوه هارد ديسک براي کامپيوترهاي IBM را منعقد کرد و اين باعث پيشرفت چشمگيري در سال‌هاي اوليه تاسيس اين شرکت شد. شوگارت در سال 1983 سمت خود را به «تام‌ميچل» داد ولي تا سال 1998 در هيات‌مديره اين شرکت باقي ماند. فينيس کانر نيز در سال 1985 سي گيت را ترک کرد و پس از تاسيس «شرکت لوازم جانبي کانر» به توليد هارد کوچک براي کامپيوترهاي قابل‌حمل پرداخت.
سي گيت در سال 1989 و در پي افزايش رقابت و فشار بر حاشيه سود شرکت، قسمت ذخيره‌سازي اطلاعات شرکت «کنترل ديتا» را خريداري کرد و توسط آن به حق امتياز توليد ديسک و کويل صوتي اين شرکت دست يافت. اين ادغام همچنين دسترسي سي گيت به سرورهاي چندمنظوره و اولين درايورهاي با سرعت 5400 دور در دقيقه در بازار را فراهم کرد.
در ماه مه سال 1993 سي گيت اولين شرکتي بود که 50 ميليون‌امين هارد درايو خود را ارسال مي‌کرد. شرکت کانر نيز در سال 1996 توسط سي گيت خريداري و اولين هاردديسک‌هاي با سرعت 10000 دور معرفي شد.
تحقيقات سي گيت در سال 1998 در پيتسبورگ آغاز شد و تا سال 1999 توانست 250 ميليون هارد درايو توليد و ارسال کند. سرعت اين هارد درايوها تاسال 2000 به 15 هزار دور رسيد و از آنها در کنسول بازي Xbox مايکروسافت استفاده شد.
سهام سي گيت در سال 2002 پس از عرضه اوليه سهام در سال 1990، مجددا وارد بازار بورس نيويورک شد و در سال‌هاي بعد، شرکت شروع به ادغام شرکت‌هاي ديگر از جمله شرکت ميرا و «آزمايشگاه‌هاي بازيابي اطلاعات اکشن فرانت» کرد. آلن شوگارت نيز در سن 76 سالگي در پي عارضه قلبي درگذشت.
در ژانويه 2006، مجله فوربز سي گيت را به عنوان «شرکت برتر سال» معرفي کرد و پس از آن کل سهام شرکت «مکستور» به مبلغ دو ميليارد دلار توسط سي گيت خريداري شد.
در ابتداي سال‌جاري ميلادي هيات‌مديره سي گيت تصميم به تغيير مکان شرکت از جزاير کايمن به ايرلند گرفتند که در مجمع عمومي به تصويب رسيد و قرار شد در نيمه دوم 2010 اين تصميم عملي شود.
سي گيت هم‌اکنون يکي از بزرگ‌ترين توليدکننده‌هاي هارد ديسک مورد استفاده در رايانه‌هاي شخصي و لپ‌تاپ در جهان است که با دارا بودن بيش از 54 هزار کارمند در مراکز مختلف خود، به توليد انواع محصولات حافظه اصلي و جانبي کامپيوتر مي‌پردازد. درآمد اين شرکت در سال گذشته ميلادي بالغ بر 8/9 ميليارد دلار بوده و تاکنون بيش از يک ميليارد هارد درايو توليد و به فروش رسانده است.
کوشان غلامي
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۸ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۷:۴۲:۲۵ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد