ويت، موسس تنها مرکز تحقيقات سلامت زنان

ويت، موسس تنها مرکز تحقيقات سلامت زنان
در سال 1860 دو برادر داروساز به نام‌هاي جان و فرانک، يک داروخانه با يک آزمايشگاه کوچک در خيابان والنات فيلادلفيا تاسيس کرده و آن را به نام خود، ويت (Wyeth) نامگذاري کردند.
در سال 1860 دو برادر داروساز به نام‌هاي جان و فرانک، يک داروخانه با يک آزمايشگاه کوچک در خيابان والنات فيلادلفيا تاسيس کرده و آن را به نام خود، ويت (Wyeth) نامگذاري کردند. دو سال بعد، آنها به سفارش پزشکان شروع به توليد عمده يک سري داروي پرمصرف کردند. آنها بسيار موفق بودند و پس از آن در سال 1864 شروع به عرضه دارو و عصاره‌هاي گوشتي به ارتش متحد در جريان جنگ‌هاي داخلي کردند.
در سال 1872 يکي از کارمندان آنها به نام هنري بوئر، اولين دستگاه توليد قرص‌هاي فشرده را توليد کرد که موجب ساخت داروها با سرعت و تعداد بيشتر شد. اين موفقيت باعث شد برادران ويت جوايز زيادي در نمايشگاه سده دريافت کنند. يازده سال بعد، ويت اولين شعبه خارجي خود را در مونترآل کانادا تاسيس کرد و در آن به توليد واکسن پرداخت.
جان ويت در سال 1907 درگذشت و تنها پسرش استوارت، جاي او را گرفت و رييس شرکت شد.
شرکت هولدينگ American Home Products که اکنون به نام ويت معروف است، در فوريه سال 1926 تاسيس شد و ساختمان «وايت‌هال» در منهتن به عنوان دفتر مرکزي آن انتخاب شد. فروش بين‌المللي ويت به دليل برند کولينوس (Kolynos) آن در خميردندان‌ها افزايش يافت و در سال 1929 پس از فوت استوارت، بيشتر سهام اين شرکت به دانشگاه‌ هاروارد رسيد.
ويت در سال 1930 محصول آناسين را براي سردردهاي مزمن خريداري کرد که به زودي به محصول اصلي شرکت تبديل شد. يک سال بعد، ‌هاروارد ويت را به مبلغ 3 ميليون دلار به شرکت هولدينگ فروخت.
«آلوين براش» که يک حسابدار ماهر بود، از سال 1935 رياست شرکت را به عهده گرفت و تا 30 سال در اين سمت باقي ماند. تحت مديريت براش، 34 شرکت ديگر ظرف 15 سال خريداري و ادغام شدند. از جمله آنها مي‌توان به Chef Boyardee و S.M.A اشاره کرد که داروخانه‌هايي با هدف توليد فرمول‌هاي خلاقانه بودند. ويت اولين داروي تحت ليسانس خود را که يک آنتي بيوتيک براي تحقيقات واکسن آرتروز بود نيز خريداري کرد.
در سال 1941 آمريکا به جنگ دوم جهاني وارد شد. ويت در آن سال‌ها داروهاي زمان جنگ، مانند واکسن تيفوس، پلاسماي خون و انواع قرص‌هاي آنتي باکتري را براي ارتش مي‌فرستاد و بعدها به همين دليل پاداش گرفت. اين شرکت تحقيقات بر روي پني سيلين را نيز با همکاري «ريموند رتيو» آغاز کرد.
ويت در سال 1943 شرکت تصفيه قهوه جرج واشنگتن را خريداري کرد و با شرکت کانادايي McKenna & Harrison ادغام شد. طي اين ادغام، ويت به توليد «پرمارين»، اولين داروي مخلوط استروژن پرداخت که هنوز هم جزو محصولات شاخص اين شرکت به حساب مي‌آيد. ويت يکي از 22 شرکتي بود که در سال 1944 از سوي دولت براي توليد پني‌سيلين براي ارتش و سپس براي توليد عمومي انتخاب شدند.
در سال 1945 ويت با خريداري شرکت سرم فورت داج، به حيطه سلامت حيوانات وارد شد که هنوز هم در اين زمينه فعاليت‌هايي دارد. 9 سال بعد شرکت شروع به توليد داروهاي جديدي از جمله «ايزورديل» براي درمان آنژين، «دراي وکس» براي واکسن آبله و «اورال» به عنوان داروي ترکيبي کنتراسپتيو كرد. ويت در اين دوره به موفقيت‌هاي زيادي رسيد و فروش محصولات آن به شدت در حال افزايش بود.
ويت در 1984 با معرفي اولين ايبوپروفن بدون نياز به تجويز پزشک، برگ جديدي از تاريخ داروسازي آمريکا را ورق زد. اين دارو «ادويل» (Advil) نام داشت و ضمن داشتن خواص مشابه ايبوپروفن، اثرات جانبي بسيار کمتري داشت.
در سال 1993 ويت يک مرکز تحقيقات سلامت زنان را که هنوز هم تنها مرکز مختص زنان در جهان مي‌باشد، تاسيس کرد. سال بعد شرکت «آمريکن سياناميد» توسط ويت خريداري شد و تحقيقات جديدي بر روي واکسن‌هاي اين شرکت انجام گرفت. اين تحقيقات همچنين درساخت داروهاي مولتي ويتامين نيز موثر بود.
فروش ويت در سال 1995 از مرز 13 ميليارد دلار گذشت و دو سال بعد فقط فروش «پرمارين» به يک ميليون دلار رسيد. موفقيت‌هاي ويت تا سال 2002 ادامه داشت و در اين سال، شرکت هلدينگ با کنار گذاشتن ساير فعاليت‌ها تنها بر حوزه داروسازي متمرکز شد و نام ويت را براي خود انتخاب کرد.
ويت در اکتبر 2009 قراردادي 68 ميليارد دلاري با شرکت بزرگ «فايزر» بست و يکي از زيرمجموعه‌هاي آن شرکت شد.
ويت اکنون بيش از 50 هزار کارمند در سراسر جهان داشته و سالانه درآمدي بالغ بر 22 ميليارد دلار را از آن خود مي‌کند.
کوشان غلامي
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۸ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۱۱:۱۷:۲۹ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد