يوبي سافت، استوديوي بازي سازي شاهزاده ايراني

يوبي سافت، استوديوي بازي سازي شاهزاده ايراني
در سال 1986 پنج برادر خانواده گيلمو (Guillemot) شرکت بازي‌هاي کامپيوتري «يوبي سافت» (UbiSoft) را در فرانسه تاسيس کردند.
در سال 1986 پنج برادر خانواده گيلمو (Guillemot) شرکت بازي‌هاي کامپيوتري «يوبي سافت» (UbiSoft) را در فرانسه تاسيس کردند.
اين شركت در اولين سال شروع، يک برنامه آموزشي تفريحي درست كرده و براي كنسول‌هاي PC، آميگا، آتاري و Amstrad شروع به ساخت بازي كرد. در همين زمان قراردادهايي با شرکت‌هاي بزرگ اروپايي و آمريكايي از جمله الکترونيک آرتس، سيرا آنلاين و ميکروپروز، براي توزيع بازي‌هاي آنها در فرانسه منعقد کردند.
در سال‌هاي 1989 تا 1991 اين شركت مشغول گسترش دامنه فروش خود در دنيا بود. در پايان آن دهه، يوبي سافت وارد بازارهاي جديدي مانند آمريکا، انگليس و آلمان شد. در اوايل دهه 1990 شروع به گسترش خانگي برنامه‌ها و بازي‌هاي خود نمود، تا اينکه در سال 1994 استوديوي خود را در موترويل فرانسه افتتاح کرد. نتيجه آن توليد بازي محبوب Rayman بود كه در سال 1995 توليد شد. اين شركت در سال 1996 با كمپاني‌هاي بزرگ كارتون؛ يعني Warner Bros و Disney شريك شد.
در سال‌هاي 1997 و 1998 اين شركت دو استوديوي بازي‌سازي در چين و كانادا و دو زير مجموعه در مراكش و ايالات‌متحده تاسيس كرد. سال‌هاي 2000 و 2001 از سال‌هاي مهمي براي يوبي سافت به شمار مي‌آيند كه در آن چندين شركت، زيرمجموعه يوبي سافت شدند.
در سال 2000 يوبي سافت استوديوي بازي سازي آمريکايي Red Storm Entertainmennt را از آن خود کرد. اين استوديو توسط تام کلنسي ساخته شده بود. او يک نويسنده بود که به دليل ساخته شدن بازي‌هاي مختلف از روي کتاب‌هايش معروف شد. يوبي در سال 2001 کمپاني آلمانيBlue Byte Software را خريد.
سال‌هاي 2002 و 2003 براي يوبي سافت سال‌هاي گسترش و تبليغات بود. در اين سال‌ها بازي‌هايي از جمله «شاهزاده ايراني» ساخته شدند كه از محبوبيت بالايي برخوردار گشتند. بازي‌هاي آنلاين نيز با بازي Shadowbane به يوبي سافت اضافه شد.در سال 2003 اين شرکت در 22 کشور مختلف فعاليت مي‌کرد و در 9 کشور دفاتر ساخت يا طراحي داشت. در سال 2004 پس از فروخته شدن يک ميليون واحد بازي، شركت آرم خود را تغيير داد. اين سال يكي از بهترين سال‌هاي يوبي سافت بود كه در آن، يوبي بازي‌هاي مشهور زيادي را عرضه کرد که برنده جوايز متعددي گرديدند. دو استوديوي Tiwak و Wolfpack نيز در اين سال به جمع استوديوهاي يوبي اضافه شدند.
در سال 2003 درآمد يوبي سافت، 453 ميليون يورو بود که در سال 2004 به 508 ميليون يورو افزايش يافت. در حالي كه كمپاني‌هاي بزرگ بازي‌سازي مثل EA و ATARI ضررهاي زيادي را متحمل شدند، اين شركت از معدود شركت‌هايي بود كه سود سالانه‌اش بيشتر شده بود. در سال 2004 يوبي سافت 2350 کارمند داشت که بيش از 1700 نفر از آنها فقط در کار توليد مشغول بودند.با شروع قرن بيستم يوبي با بازي‌هاي آنلاين نظير Uru و Matrix Online و بعد از آن عرضه اروپايي و چيني EverQuest شروع به قدرت‌نمايي کرد. اما در فوريه 2004 از ادامه کار روي بازي آنلاين Uru انصراف داد و The Matrix Online را نيز کنسل کرد؛ ولي براي جبران اين کار، تنها يک هفته بعد، مالکيت Wolfpack Studios را از آن خود کرد و در ژوئيه 2004 نسخه Xbox و PS2 بازي Tom Clancy’s Splinter Cell را با ويژگي‌هاي منحصربه‌فرد آنلاين عرضه کرد.در روز 20 دسامبر سال 2004 شرکتElectronic Arts، ا20درصد سهام شرکت را خريد. يوبي سافت قبل از فروش اين سهام فکر مي‌کرد اين فروش به ضرر آنها تمام خواهد شد؛ بنابراين در مقابل آن مقاومت مي‌کرد، اما بعدها از نيت EAمطلع شد و به اين فروش رضايت داد.
يوبي سافت همچنين امتياز توليد بازي Driver را در جولاي 2006 با مبلغي بالغ بر 19 ميليون يورو (24 ميليون دلار آمريکا) از شرکت آتاري خريد. با اين خريد، امتياز بازي، پوشش حقوقي تکنولوژي‌هاي به کار رفته و سرمايه‌هاي اين بازي به يوبي منتقل شد. حتي کارمندان توسعه و گسترش اين برنامه نيز به يوبي پيوستند.يوبي سافت زماني از قفل ضد کپي Starforce استفاده مي‌کرد که با نصب درايورهايي روي سيستم، به صدمه زدن به سخت افزارهاي دستگاه و ايجاد مشکلاتي براي بعضي سيستم‌هاي عامل متهم شده‌بود. پس از شکايات متعدد، در 14 آوريل سال 2006 يوبي سافت قبول کرد که ديگر از Starforce در بازي‌هايش استفاده نکند.در روز 10 نوامبر سال 2008 يوبي امتياز Massive Entertainment را از شرکت «اکتيويژن» خريداري کرد.
در حال حاضر يوبي سافت در 17 کشور مختلف استوديوي بازي‌سازي دارد كه بيشتر در موضوعات: اكشن، نقش آفريني آنلاين و شبيه سازي ماجراجويي فعاليت دارند. همچنين در 28 کشور نمايندگي‌هاي معتبر تاسيس کرده است. اين شركت تاكنون بيش از 1000 بازي توليد كرده که به جرات مي‌توان گفت که همه آنها از فروش خوبي برخوردار بودند. درآمد اين شرکت در سال گذشته بيش از يک ميليارد يورو بوده و حدود 6400 نفر در مراکز مختلف اين شرکت کار مي‌کنند.
کوشان غلامي
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۸ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۱۱:۴۲:۳۱ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد