«بي. ان. پي پاريباس، بانکي براي تغيير جهان

«بي. ان. پي پاريباس، بانکي براي تغيير جهان
شرکت «بي. ان. پي پاريباس» يکي از بزرگ‌ترين گروه‌هاي بانکداري در جهان است که مرکز اصلي مديريت آن در پاريس و مراکز ديگر آن در لندن واقع شده‌اند.
شرکت «بي. ان. پي پاريباس» يکي از بزرگ‌ترين گروه‌هاي بانکداري در جهان است که مرکز اصلي مديريت آن در پاريس و مراکز ديگر آن در لندن واقع شده‌اند. در رده‌بندي که درسال 2010 توسط فوربس انجام شد اين شرکت عنوان بزرگ‌ترين شرکت جهان را با دارايي معادل 95/2 تريليون دلار به خود اختصاص داد.
اين شرکت از ادغام دو شرکت بانک ملي پاريس (بي.ان.‌پي) و «پاريباس» در سال 2000 به‌وجود آمد. در آوريل 2009 اين شرکت 75 درصد سهام بانک فورتيس را خريداري كرد و نوع بانکداري بلژيکي باعث شد که «بي. ان. پي» به بزرگ‌ترين بانک يورويي از نظر حجم سپرده تبديل شود.
در سال 1869 گروهي از بانکداران و سرمايه‌گذاران که شامل آدرين دلاهانته، ادموند هوبرت و هنري کرناشي بودند، بانک پاريس را در نزديکي اوپرا در پاريس افتتاح کردند. «جاناتان رافائل بيشوفشيم» به همراه برادرش هم در هلند اقدام به گشايش بانک NCDB نمودندکه بيشتر به انجام امور اعتباري مي‌پرداخت. پس از پايان جنگ جهاني دوم، ايالات فرانسوي زبان تصميم گرفتند که از بانک‌ها و شرکت‌هاي اعتباري براي تجديد بناي ملي استفاده نمايند. رنه پلون وزير امور مالي، بازسازي سازماني در صنعت بانکداري را با حجم زياد راه‌اندازي نمود. قانون در دوم دسامبر 1945 با ارائه تعريف مجدد از تنطيم چارچوب کنترل صنعت تصويب شد و به بانک فرانسه و چهار شعبه آن ابلاغ گرديد و از اول ژانويه 1946 اجرايي شد. سهام اين شرکت‌ها به ايالات فرانسوي داده شد که به معناي مالکيت کامل انستيتوهاي مالي بود. هيات مديره منحل شد و 12 مدير جديد در هر بانکي جايگزين شدند. BNCI و CNEP در سال 1966 ادغام شدند تا BNP را شکل دهند. اين شرکت در سال 1993 خصوصي‌ شد و در سال 2000 ضمن ادغام با پاريباس، بانک جديدي تشکيل داد.
«بي. ان. پي پاريباس» با اعلام 3 ميليارد يورو سود خالص براي سال 2008 و 8/5 ميليارد يورو براي سال 2009 از بحران مالي سال‌هاي 2009-2007 جان سالم به در برد که در هر دو سال از درآمد ثابت داد و ستد در شرکت‌ها و سرمايه‌گذاري‌هاي بانکي استفاده نمود. اين بنگاه در واقع يک بانک عمومي است که به سه زير مجموعه تقسيم شده است: بانکداري عمومي که مشتريان به شيوه سنتي و حضوري براي دريافت خدمات مراجعه مي‌نمايند، بانکداري شرکتي و سرمايه‌گذاري و راه حل‌هايي براي سرمايه‌گذاري که شامل مديريت سرمايه يا خدمات املاک است. بازارهاي محلي اين بانک در کشورهاي فرانسه، ايتاليا و بلژيک واقع است، البته بي‌ان‌پي پاريباس شعبي در آمريکا، هلند، ترکيه، اوکراين و آفريقاي شمالي دارد. علاوه بر آن در زمينه بانک‌هاي سرمايه‌گذاري فعاليت‌هايي را در لندن، نيويورک، هنگ کنگ و سنگاپور انجام مي‌دهد.
بانکداري سنتي بخش اعظم تجارت اين شرکت را شامل مي‌شود و در سال 2009 حدود 45درصد درآمد و 59درصد کارکنان را دربرمي‌گرفت. فعاليت در اين بخش شامل شبکه بانکي و تعدادي ديگر فعاليت‌هاي تخصصي مالي است.
شبکه بانکي به حدود 16 ميليون مشتري در سراسر جهان خدمات ارائه مي‌کند. اين بانک‌ها دامنه وسيعي از محصولات و خدمات مالي را به افراد و شرکت‌ها ارائه مي‌نمايند.
خدمات تخصصي مالي شامل اعتبارات براي مشتري و وام، امور مالي و عملياتي و ... مي‌باشد. از آنجا که اين سرويس به 250 هزار نفر خدمات مي‌دهد، يکي از هدايت‌کنندگان بازار در اروپا به شمار مي‌رود. اين بخش بانکداري شرکتي و سرمايه‌گذاري خدمات مالي، مشاوره اي و بازار سرمايه ارائه مي‌دهد و در دو بخش به عنوان رهبر در جهان شناخته شده است: انواع ابزار مشتقه مالي و تامين مالي ساختاري. اين بخش 19300 کارمند دارد و در 53 کشور دنيا به فعاليت مشغول است و به 13000 مشتري خدمات ارائه مي‌دهد.اين بخش از بانکداري شامل شرکت‌ها، انستيتوهاي مالي و صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري مي‌باشد. اين مراکز در مدل تجاري بانک از اهميت ويژه‌اي برخوردارند. هدف اصلي کارکنان ايجاد روابط طولاني مدت با مشتريان است تا نيازهاي آنان را در استراتژي تجاري و مديريت ريسک برطرف نمايند. در راستاي رسيدن به اين هدف بيش از 9000 مدير روابط عمومي در اين شرکت مشغول به کارند. در بخش راه حل‌هاي سرمايه‌گذاري، پرتفوليوي کاملي از راه‌حل‌ها به مشتري‌هاي فردي و سازماني ارائه مي‌شود و شامل واحدهاي تجاري فعال در جمع آوري، مديريت، رشد، حمايت و اجرايي پس‌اندازها و دارايي‌هاي است. اين راه‌حل‌ها به 6 حالت کلي تقسيم شده‌اند: بانکداري خصوصي، مديريت سرمايه، معاملات اينترنتي، خدمات امنيتي، خدمات املاک و بيمه. اين شرکت توسط S&P در رده AA ، توسط «مودي» در رده Aa2 و توسط «فيچ» در رده AA قرار گرفته است. گستردگي جغرافيايي يکي از مزاياي رقابتي اين گروه است که 202 هزار نفر کارمند، حضور در 83 کشور و 160 مليت مختلف، نشان دهنده وسعت اين گستردگي است. در تاريخ 30 ژوئن 2010 خالص درآمد اين بانک بيش از 11 ميليارد يورو، درآمد ناخالص عملياتي 760/4 ميليون يورو و درآمد خالص سهام گروه 105/2 ميليون يورو بوده است.
17درصد سهم اين بانک متعلق به فرانسه و 6/11درصد سهم بلژيک است و ساير سهامداران شامل شرکت بيمه آکسا، مشتريان، کارکنان و هلدينگ مديترانه هستند.
هاله گيوري 
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۹ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۸:۱۴:۱۳ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد