آويوا، يک شرکت بيمه بين‌المللي

آويوا، يک شرکت بيمه بين‌المللي
مجموعه بزرگترين شرکت‌هاي بيمه بريتانيا
«آويوا» يک شرکت بيمه بين‌المللي است که دفتر مرکزي آن در لندن قراردارد. اين کمپاني ششمين شرکت بيمه جهان از لحاظ درآمد اوليه بوده و بيش از 53 ميليون مشتري در 28 کشور دنيا دارد. آويوا، پيشرو بازار بيمه عمومي‌و بيمه عمر در انگلستان است و کسب و کار بزرگي در قاره اروپا، آمريكاي شمالي و آسيا دارد. سهام اصلي آن در بازار سهام لندن مبادله مي‌شود و سهام ثانويه آن نيز در بازار سهام نيويورک خريد و فروش مي‌شود.
تاريخچه اين شرکت به سال 1797 و تشکيل «اتحاديه نورويچ» توسط توماس بيگنولد و همچنين اتحاديه بازرگاني در سال 1861 باز مي‌گردد. اتحاديه نورويچ در ابتدا به عنوان بيمه خانه، سهام و حريق ايجاد شده بود که بيمه حريق آن بسيار معروف شد. اتحاديه بازرگاني نيز پس از آتش‌سوزي بزرگي در لنگرگاه رودخانه توماس که منجر به خسارات بسيار سنگيني شد و در پي آن عده‌اي از بازرگانان تصميم به تاسيس يک شرکت بيمه گرفتند، تشکيل شد.
شرکت حوادث عمومي‌(General Accident) نيز شرکتي بود که طي سال‌هاي متمادي، ادغام‌هاي مختلفي داشت. اين شرکت در سال 1885 با نام «انجمن بيمه مسووليت کارفرمايان و حوادث عمومي» در شهر پرت اسکاتلند تاسيس شد و در سال1906 به «شرکت بيمه عمر و آتش‌سوزي حوادث عمومي» تغيير نام يافت.
اين شرکت در سال 1967 «بيمه يورک شاير» را خريداري کرد و در حالي که تمامي ‌بيمه‌هاي عمومي‌به پرت منتقل شدند، يورک به مرکز بيمه‌هاي عمر و بازنشستگي شرکت جديد تبديل شد. در سال 1995 نيز شرکت بيمه Stevenage در «حوادث عمومي» ادغام شد.
دو شرکت حوادث عمومي‌و اتحاديه بازرگاني در اکتبر سال 1998 پس از مواجهه با رقابت بي‌امان و سقوط نرخ حق بيمه در اروپا، با هم ادغام شدند و شرکت جديدي به نام CGU تشکيل دادند. اين دو شرکت اميدوار بودند با تشکيل کمپاني جديد، سهم بازار بيشتري به دست آورده و هزينه‌هاي عملياتي را با يکپارچه کردن سيستم‌هاي فن‌آوري اطلاعات، تا 10درصد کاهش دهند.
اتحاديه نورويچ که بيش از صد سال به دنبال خريد «حوادث عمومي» بود، در سال 2000 ضمن ادغام با CGU کمپاني جديدي به نام CGNU را تاسيس کرد. کمپاني جديد در ابتدا به دنبال حذف حوزه‌هاي غيرمرتبط با استراتژي سازماني خود رفت و از بازار بيمه عمومي‌در آفريقاي جنوبي، آلمان و آمريكا خارج شد. در سال بعد نيز بيمه‌هاي عمر در کانادا، بيمه عمومي‌در فرانسه، پرتغال، بلژيک و برزيل و بيمه‌هاي وام مسکن در استراليا را فروخت و بيمه‌هاي بانکي جديدي در اسپانيا، سنگاپور و هنگ‌کنگ افتتاح کرد. در پايان سال 2001 حدود 50 درصد فعاليت اين شرکت در انگلستان بود و در کشورهايي مانند هلند،اسپانيا، ايتاليا، ايرلند، لهستان، کانادا، ترکيه، سنگاپور، استراليا و نيوزيلند، جايگاه اصلي بازار را در اختيار داشت.
در ژوئيه سال 2002 نام اين کمپاني به «آويوا» تغيير يافت. آويوا در سال 2006 با خريد «گروه آمروس» که يک شرکت خدمات مالي تاسيس شده در 1896 بود، حضور خود را در آمريكا پررنگ تر کرد، البته اين شرکت هيچ ارتباطي با «شرکت انرژي آويوا» که در آمريكا فعاليت مي‌کرد، نداشت.
شرکت آويوا همچنان نام اتحاديه نورويچ را به عنوان نام تجاري خود در انگلستان استفاده مي‌کرد و اين امر تا ژوئن سال 2009 که رسما به نام آويوا معروف شد، ادامه داشت. اين نام جديد با يک حمايت مالي 9 ميليون پوندي و گروه‌هاي تبليغاتي براي تغيير نام همراه بود که يکي از گران‌ترين موارد در حوزه بيمه انگلستان به شمار مي‌رفت و با حضور افراد مشهوري همچون «بروس ويليس» و «آليس کوپر» امكان‌پذير شد.
اين شرکت در همان زمان تصميم به فروش بخش مديريت سلامت خود در استراليا با نام Navigator به بانک ملي استراليا به مبلغ 400ميليون پوند گرفت و در اکتبر آن سال با تمرکز در بخش بيمه‌هاي بازرگاني و برپا کردن امکان «پيدا کردن يک کارگزار» با استفاده از موتور جست‌وجوي «انجمن کارگزاران بيمه انگلستان»، تعهد خود را به بازرگانان نشان داد.
«پل وايت‌هاوس» کمدين بزرگ بريتانيايي نيز براي کمک به اين گروه تبليغاتي استخدام شد. پيام اين گروه بر روي بيمه‌هاي بازرگاني از طريق کارگزاران بيمه متمرکز بود و در پايان اشاره مي‌کرد: «ما مشغول به کار هستيم تا شما را همچنان مشغول به کار نگاه داريم».
آويوا با حدود 46 هزار کارمند در سراسر جهان، در سال گذشته ميلادي درآمدي بالغ بر 59 ميليارد پوند داشت که سود خالصي معادل 3/1 ميليارد دلار را نصيب اين شرکت کرد. ارزش دارايي‌هاي آويوا نيز از 354 ميليارد پوند تجاوز مي‌کند.
كوشان غلامي
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۰ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۶:۵۱:۱۶ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد