روور (Rover)، يک کارخانه اتومبيل سازي

روور (Rover)، يک کارخانه اتومبيل سازي
روور (Rover) يک کارخانه اتومبيل سازي است که دفتر مرکزي آن در گايدون انگلستان واقع شده است.
روور (Rover) يک کارخانه اتومبيل سازي است که دفتر مرکزي آن در گايدون انگلستان واقع شده است.
اين کارخانه در توليد خودروهاي دوديفرانسيل، قديمي‌ترين کارخانه در جهان پس از جيپ مي‌باشد. لندروور به عنوان پيشتاز خودروهاي چندمنظوره غيرنظامي‌در سال 1948 توسط کمپاني روور توليد مي‌شد، ولي اين کمپاني بعدها با گسترش دامنه توليد خود، مدل‌هاي جديدتري از جمله رنجروور، لندروور، کاميونت لندروور، لندروور ديسکاوري، لندروور ديفندر، و لندروور فريلندر را توليد کرد.
پس از پايان يافتن جنگ جهاني دوم، با تلفات و ويراني‌هايي که اين جنگ به بار آورده بود، کارخانه روور که در سالى هيل انگلستان واقع شده بود، مانند بسيارى از کارخانه‌هاى ديگر تصميم گرفت سياست جديدي را براى توليدات خود اعمال کند و با انتخاب صنعت خودروسازي، لندروور متولد شد.
اين کارخانه در آن زمان به توليد لوازم و ماشين‌آلات مورد نياز در شرايط جنگ مشغول بود و در کنار آن تعدادي اتومبيل موريس نيز توليد مي‌کرد. شرکت روور با پايان گرفتن جنگ تصميم به توليد وسيله نقليه‌اى گرفت که بتواند با صادر کردن آن، قسمتى از نياز وارداتى خود، نظير مواد اوليه را تامين کند و همچنين خودرو توليد شده را براى فعاليت‌هاى عمراني پس از جنگ نيز استفاده کند.
«موريس ويلکس» سرمهندس کارخانه، به همراه برادرش تصميم به طراحى و توليد يک اتومبيل چندمنظوره دوديفرانسيل گرفتند که بتوانند آن را جايگزين اولين و تنها خودروهاى دو ديفرانسيل آن زمان، نظير جيپ‌هاى فورد و ويليس کنند. زمان در توليد اين خودرو بسيار حائز اهميت بود، زيرا بايد براى بقاى کارخانه هرچه زودتر به بازار جهانى راه پيدا مى‌کرد.
سرانجام بعد از گذشت پنج ماه اولين نمونه اين توليد جديد که لندروور ناميده مى‌شد، در 30 آوريل ١٩۴٨ براى اولين بار در نمايشگاه جهاني خودرو در آمستردام، به جهانيان معرفي شد.
اين خودرو که داراى ويژگي‌هاى خاصى بود، به سرعت نظر‌ها را به خود جلب نمود. لندروور خودرويى چندمنظوره بود که جزئيات زيادى در طراحى آن رعايت شده بود. اين خودرو داراى چهار دنده سبک و چهار دنده سنگين بود و جنس آلومينيومي‌بدنه آن باعث جلوگيرى از زنگ زدگى و پوسيدگى در اثر رطوبت مى‌شد.
سيستم ‌ترمزدستي آن روى گاردان عمل مى‌کرد، بنابراين در شيب‌هاى تند با اطمينان کامل اتومبيل را در سر جاي خود ميخکوب مي‌نمود. از ديگر ويژگى‌هاى اين خودرو، تعبيه قسمتي مخصوص بر روى گيربکس بود که توسط آن مي‌شد نيروى موتور را براى به کاراندازى دستگاه‌هاى مختلفى نظير پمپ‌هاى آب، ژنراتورهاى مختلف و ينچ گاردانى (مکانيکى) و بسيارى نيازهاى ديگر استفاده نمود.
دسترسى آسان به قسمت‌هاى مختلف خودرو جهت تعميرات و نگهدارى آسان آن نيز اين خودرو را متمايز کرده بود و همين تمايز باعث شد تا ايده‌‌هاى مختلفى با الگوبرداري اين خودرو شکل بگيرد. مانند اتومبيل آتش نشانى يا وسيله سم‌پاشى زمين‌هاى کشاورزى و حتى نوعي‌ هاورکرافت يا لکوموتيو کوچک براى کارهاى سبک بر روى ريل راه آهن.
شرکت روور در سال 1967 جزئي از کارخانه ليلاند موتور گرديد که اين کارخانه در سال بعد با هلدينگ بريتيش موتور ادغام شد و «بريتيش ليلاند» را تشکيل دادند. در دهه 1980 بريتيش ليلاند ورشکست شد و شرکت هوافضاي بريتانيا در سال 1988 گروه روور را خريداري کرد.
اين پايان جابه‌جايي‌هاي روور نبود و در سال 1994 اين شرکت بي.ام.و بود که مالکيت روور را به دست گرفت. در تمامي‌اين سال‌ها لندروور به عنوان پرفروش‌ترين خودروي گروه روور و به نوعي سمبل اين شرکت تبديل شده بود و همين باعث شد که پس از انحلال شرکت روور، آخرين بازمانده آن يعني لندروور در سال 2000 توسط شرکت فورد خريداري شود.
لندروور اتومبيلى بود که از ابتدا با هدف چندمنظوره بودن ساخته شد و در بسيارى از مناطق دورافتاده اولين خودرويى بود که مردم با آن آشنا شدند. امروزه لندروور ديفندر به عنوان خودرو حمل و نقل نظامي، فرماندهي و حمل ادوات و... استفاده مي‌شود و در بسياري از ارتش‌هاي دنيا نظير انگلستان، پاکستان، هند، ايتاليا، استراليا و کانادا مورد استفاده قرار مي‌گيرد.
شرکت لندروور از سال 2008 متعلق به شرکت اتومبيل سازي «تاتا موتورز» هندوستان مي‌باشد و به همراه خودروي جگوار، زيرمجموعه «جگوار لندروور» را در اين کمپاني تشکيل مي‌دهند. لندروور حدود 13 هزار کارمند داشته و در سال گذشته ميلادي بيش از 194 هزار خودرو در سراسر جهان به فروش رسانده است.
کوشان غلامي
- مقالات مرتبط:
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۰ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۹:۴۳:۱۳ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد