شرکت محيط زيست وئوليا، بزرگترين شرکت خصوصي توزيع آب در جهان

شرکت محيط زيست وئوليا، بزرگترين شرکت خصوصي توزيع آب در جهان
شرکت محيط زيست وئوليا (Veolia Environment S.A.) يک شرکت چند مليتي فرانسوي است که محدوده فعاليتش در چهار زمينه مديريت و عرضه آب، مديريت پسماند، انرژي و خدمات حمل و نقل مي‌باشد.
شرکت محيط زيست وئوليا (Veolia Environment S.A.) يک شرکت چند مليتي فرانسوي است که محدوده فعاليتش در چهار زمينه مديريت و عرضه آب، مديريت پسماند، انرژي و خدمات حمل و نقل مي‌باشد.
اين شرکت در سال 2007 با درآمد 47 ميليارد دلاري، بيش از 300 هزار کارمند در استخدام خود داشته است. سهام وئوليا در ليست بورس نيويورک و يورونکست پاريس وجود دارد. اين شرکت بين سال‌هاي 2000 تا 2003 که تازه از مجموعه «ويوندي» جداشده بود، همانند اکثر شرکت‌هاي مشابه ديگر، با نام شرکت محيط‌زيست ويوندي (Vivendi Environment) شناخته مي‌شد. تا قبل از سال 1998 نيز اين شرکت به عنوان کمپاني اصلي توزيع آب شناخته مي‌شد.
تشکيل اين شرکت به سال 1853 باز مي‌گردد. در 14 دسامبر آن سال با حکم سلطنتي ناپلئون سوم، شرکت همگاني آب (Compagnie Générale des Eaux) تاسيس شد. در سال بعد، CGE امتياز توزيع آب عمومي‌در ليون را به دست آورد که تا بيش از صد سال بعد نيز برقرار بود.
CGE در سال 1861 امتياز 50 ساله توزيع آب شهر پاريس را دريافت کرد. در سال‌هاي بعد نيز تقريبا تمامي‌قراردادهايي که پايه‌هاي سازمان ناتو در فرانسه را بنا مي‌کرد، توسط اين شرکت منعقد مي‌گرديد. علاوه بر آن خدمات گرمايشي و حفاظت انرژي نيز ارائه مي‌کرد.
اين شرکت که تا ساليان سال به تجارت آب مشغول بود، در سال 1976؛ از استخدام «گاي دژواني» به عنوان مدير اجرايي، پس از ادغام چندين شرکت ديگر، فعاليت‌هاي خود را به بخش‌هاي ديگر نيز گسترش داد. از سال 1980 به بعد، CGE حيطه کاري خود را از توزيع آب به مديريت پسماند، انرژي، خدمات حمل‌ونقل و ساخت‌وساز تغيير داد. همچنين شرکت اتومبيل‌سازي عمومي‌ را که به توليد خودروهاي صنعتي مي‌پرداخت خريداري کرد که بعدها در سال 1989 به دو زيرمجموعه تقسيم شد. نام يکي از آنها کانکس (connex) بود و ديگري اونيکس (onyx) نامگذاري گرديد. پس از آن، شرکت گرمايش عمومي‌و گروه مالي آن را خريداري کرد و به حوزه انرژي وارد شد. بخش خدمات انرژي که اين شرکت به آن پيوست، بعدا در سال 1998 «دالکيا» (Dalkia) ناميده شد. اونيکس نيز گروه «سولير» را خريداري کرد و به بزرگترين مرکز بازيافت کاغذ و پلاستيک در اروپا تبديل شد. گسترش CGE به حوزه ارتباطات با تاسيس کانال+ در سال 1983 آغاز گرديد. اين شبکه، اولين کانال غيررايگان در فرانسه محسوب مي‌شد. اين گسترش‌ها پس از شروع به كار «ژان ماري مسير» به عنوان جانشين گاي دژواني در 27 ژوئن 1996 با سرعت بيشتري ادامه يافت. در سال 1996، اين شرکت براي سود بردن از بي نظمي‌سال 1998 بازار ارتباطات راه دور فرانسه، شرکت «سگتل» (Cegetel) را تاسيس کرد تا به حرکت خود به سوي حوزه رسانه‌ها سرعت بخشد که اين اقدام در سال 2000 منجر به تجزيه اين شرکت به دو بخش «ويوندي اونيورسال» و «ويوندي محيط زيست» گرديد. بخش محيط‌زيست ويوندي که تمامي ‌کارخانجات و تجهيزات پسماند و توزيع آب را از آن خود کرده بود، در سال 2003 به وئوليا تغيير نام يافت و اکنون نيز قسمت توزيع آب آن با مديريت «آنتوني فررو» بزرگترين شرکت خصوصي توزيع آب در جهان است.
ويوندي اونيورسال نيز در بازار بورس نيويورک با حرف اختصاري «V» به کار خود ادامه داد و در دسامبر همان سال از ادغام بزرگ خود با کانال+ و «سيگرام» (Seagram) صاحب کمپاني فيلمسازي «اونيورسال استوديو» خبر داد. در دسامبر سال 2004 وئوليا براي توليد خاک‌هاي مناسب براي رشد مضاعف، کانديد دريافت جايزه انجمن معتبر کودهاي شيميايي شد. اين خاک چندين جايزه ديگر از جمله نشان ابتکار بهترين بازيافت صنعتي را در جشنواره ملي بازيافت در سال 2003 دريافت کرده است. اين شرکت در آوريل سال 2005 قرارداد هفت ساله جمع‌آوري و بازيافت را با شرکت بلک پول منعقد نمود و در ژوئن سال بعد نيز يک قرارداد 26 ساله حمايت مالي يکپارچه را با ناتينگهام شاير به امضا رساند. شرکت خدمات زيست محيطي وئوليا اکنون بيش از 312 هزار کارمند در سراسر جهان داشته و در سال گذشته ميلادي با داشتن درآمد 34 ميليارد دلاري، سود عملياتي معادل 2 ميليارد دلار به دست آورد.
کوشان غلامي
- مقالات مرتبط:
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۰ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۳:۱۶:۳۷ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد