کمپاني بست باي (Best Buy);خرده فروش لوازم الکترونيکي در آمريكا

کمپاني بست باي (Best Buy);خرده فروش لوازم الکترونيکي در آمريكا
کمپاني «بستباي» (Best Buy) يک خرده فروش لوازم الکترونيکي در آمريكا است که حدودا 20 درصد اين بازار را در اختيار دارد.
کمپاني «بستباي» (Best Buy) يک خرده فروش لوازم الکترونيکي در آمريكا است که حدودا 20 درصد اين بازار را در اختيار دارد. اين شرکت فعاليت‌هايي در مکزيک، کانادا، چين، ترکيه و انگلستان نيز انجام مي‌دهد. نام زيرمجموعه‌هاي اين کمپاني، گيک اسکواد، فروشگاه‌هاي صوتي و تصويري مگنوليا و پسيفيک سيلز بوده و در کانادا علاوه بر نام بستباي، تحت نام «فيوچرشاپ» نيز فعاليت مي‌کند.
بستباي از سوي مجله فوربز در سال 2004 به عنوان کمپاني سال برگزيده شده و در سال 2005 جزو 10 شرکت بخشنده آمريكا معرفي شد که اينها باعث قرار گرفتن بستباي در ليست مورد تحسين‌ترين شركت‌هاي آمريكا در سال 2006 گرديد. اين شرکت همچنين در اخبار فروشگاه‌هاي تخفيف‌دار نيز عنوان خرده فروش کالاهاي ويژه قرن را دريافت کرد.
در سال 1966 ريچارد شولز و همکار تجاريش جيمز ويلر يک فروشگاه صوتي در سنت پاول، مينه سوتا با نام Sound of Music تاسيس کرده و در سال بعد ضمن خريداري دو شرکت «کنکرافت‌هاي فاي» و «برگو»، دو شعبه ديگر در نزديکي دانشگاه مينه سوتا و مرکزشهر مينياپليس احداث کردند.
اين شرکت که سال اول خود را با فروش 173 هزار دلار آغاز کرده و از ابتدا به صورت سهامي‌عام بود، در سال 1969 اولين سهام کارمندي خود را ايجاد کرده و سه شعبه ديگر تاسيس کرد. در سال بعد درآمد سالانه اين شرکت از مرز يک ميليون دلار گذشت.
در اواخر دهه 1970، Sound of Music به عنوان اولين عرضه کننده تجهيزات ويدئويي و ديسک ليزري مانند پاناسونيک، مگنواکس، سوني و شارپ معرفي شد. در 14 ژوئن سال 1981 پس از برخورد گردباد با شعبه رزويل‌مينه‌سوتا، يک «حراج گردباد» برپا شد که جزئي از برنامه‌هاي سالانه اين فروشگاه شد.
اين حراج با نام بهترين خريد (Best buy) معروف شد و در سال 1983 هيات مديره ضمن افتتاح اولين فروشگاه بزرگ در بارنزويل مينه سوتا، نام شرکت را رسما به بستباي تغيير داده و استراتژي خود را بر پايه افزايش فضاي فروش، دامنه وسيع لوازم و تجهيزات، خدمات مرکزي و انبارداري و توزيع کالاها با قيمت ارزان قرار دادند.
در دهه 1990، شرکت بستباي ضمن عبور از فروش سالانه يک ميليارد دلار، بازار خود را به مريلند و ويرجينيا گسترش داد و همچنين به عنوان اولين خرده فروش ملي آمريكا به عرضه سخت‌افزارها و نرم‌افزارهاي DVD پرداخت.
در سال 2001 بستباي شرکت زنجيره‌اي الکترونيکي کانادايي «فيوچرشاپ» را خريداري کرد و به بازار کانادا راه يافت. فيوچرشاپ به‌رغم وابستگي کامل به بستباي، به‌طور کاملا مستقل از بستباي کانادا اداره مي‌شد.
بستباي در فصل دوم سال 2008 و با خريد 50 درصد سهام قسمت خرده فروشي شرکت انگليسي «کارفون» در بازار تلفن‌هاي همراه، از افتتاح شعبه‌هاي جديد بزرگ خود در انگلستان و ساير کشورهاي اروپايي خبر داد. اولين هدف اين برنامه افتتاح 200 شعبه در انگلستان بوده و سپس به بازار ساير کشورها مي‌پردازد.
اولين فروشگاه‌هاي بزرگ آن در نزديکي مرکز خريد «ليک سايد» در تاراک و ديگري در شهر ساوتهمپتون بوده که اولي بيش از 5000 متر مربع و دومي‌حدود 3300 متر مربع مساحت دارند. 20 فروشگاه بزرگ ديگر نيز در برنامه احداث قرار دارند.
برنامه ديگر بستباي براي تسخير بازار انگلستان شامل خريد دو رقيب ديگر اين شرکت است، يعني «کسا الکتريکال» صاحب فروشگاه‌هاي «کومت» و DSG international که برندهاي «کاريز» و «پيسي ورلد» را در اختيار دارد. هنوز معلوم نيست که در صورت خريد اين شركت‌ها، بستباي نام آنها را تغيير خواهد داد يا خير.
بستباي در 24 اکتبر سال 2008 هزارمين شعبه فيزيکي خود را در مرکز خريد آمريكا، واقع در بلومينگتون مينه سوتا تاسيس کرد و در 7 سپتامبر نيز اولين نمايندگي فروش گوشي آيفون اپل را دريافت کرد.
در ماه مارس سال 2009 پس از خروج شرکت «سيرکت سيتي» از بازار، بستباي اولين فروشگاه خرده فروش لوازم الکترونيکي حقيقي و مجازي در آمريكاي شرقي شد، ولي «فرايز الکترونيکس» کماکان رقيب بزرگ اين شرکت در آمريكاي غربي بود.
اکنون بستباي و فيوچرشاپ، بيش از 1150 شعبه در آمريكا، کانادا، پورتوريکو، چين، مکزيک و ترکيه داشته و همچنين بستباي با همکاري شرکت «زوم سيستمز» 100 دستگاه فروش خودکار خود را در فرودگاه‌ها و فروشگاه‌هاي معتبر آمريكا قرار داده است.
اين شرکت با داشتن بيش از 180 هزار کارمند، در سال جاري ميلادي درآمدي بالغ بر 50 ميليارد دلار داشته است.
کوشان غلامي
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۴ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۴:۱۳:۱۵ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد