شرکت جانسون توليدکننده بين‌المللي تجهيزات پزشکي

شرکت جانسون توليدکننده بين‌المللي تجهيزات پزشکي
شرکت «جانسون اند جانسون» (Johnson & Johnson) يک توليدکننده بين‌المللي تجهيزات پزشکي و مواد دارويي آمريكايي است که شهرت آن به دليل قرار داشتن مداوم در بالاترين رتبه شرکت اعتبارسنجي سلامت ملي هريس مي‌باشد.
شرکت «جانسون اند جانسون» (Johnson & Johnson) يک توليدکننده بين‌المللي تجهيزات پزشکي و مواد دارويي آمريكايي است که شهرت آن به دليل قرار داشتن مداوم در بالاترين رتبه شرکت اعتبارسنجي سلامت ملي هريس مي‌باشد.
اين شرکت به عنوان محترم‌ترين شرکت جهان از نظر مجله بارونز شناخته شده و اولين شرکتي است که جايزه سياست‌گذاري عمومي‌«بنجامين فرانکلين» را از دپارتمان ايالتي آمريكا به خاطر سرمايه گذاري در برنامه‌هاي آموزشي بين‌المللي دريافت کرده است.
ژوزف جانسون در سال 1886 با همكاري دو برادر خود جيمز و ادوارد، شركتي با نام «جانسون اند جانسون» يا J&J تاسيس کرد كه هدف اصلي آن توليد دارو براي عصر جديد پس از كشف ميكروب‌ها بود. اين شرکت از همان ابتدا که لوازم آماده پانسمان پزشکي ارائه مي‌کرد، اولين توليدکننده در نوع خود بود و با طراحي وسايلي مانند پنبه‌هاي جاذب نرم و گازهاي پانسمان ضدعفوني شده، به جنگ «قاتل نامرئي» جراحي آن زمان، يعني ميکروب‌هاي موجود در هواي اتاق عمل رفت.
اين پديده که کمک بسيار زيادي به علم پزشکي کرده بود به قدري تاثيرگذار بود که تا پايان قرن نوزدهم، نام اين شركت مترادف با وسايل استريل و ضدعفوني كننده مورد استفاده در بيمارستان‌ها بود.
در سال 1910 جيمز به جاي برادرش رابرت به رياست شركت رسيد. او به سرعت بازارهاي خارجي را هدف قرار داده و در مدت کوتاهي جانسون اند جانسون را به يك شركت بين‌المللي تبديل كرد. به‌ اين منظور كارخانه‌هاي جديد توليدي جانسون اند جانسون در كانادا و انگلستان راه‌اندازي شدند.
در همين زمان شركت سه محصول پر فروش چسب زخم، كرم و شامپو بچه جانسون را به بازار فرستاد. اين محصولات كه براي اولين بار در سال 1921 توليد شده بود، به سرعت به پرفروش‌ترين توليدات جانسون اند جانسون تبديل گشت.
در سال 1932 فرزند رابرت جانسون كه هم نام پدر بوده و داراي درجه ژنرالي در ارتش امريكا بود به رياست شركت رسيد و از همان زمان خط‌مشي خاصي را براي فعاليت‌هاي شركت برگزيد. طبق اين خط‌مشي شركت در وهله اول به مشتريان، سپس به كارمندان، در مرحله سوم به جامعه، پس از آن به حفظ محيط زيست و نهايتا به سهامداران خود متعهد بود و اولويت فعاليت‌هاي خود را با اين‌ترتيب رده‌بندي مي‌کرد.
ويژگي مهم ديگر ژنرال جانسون اعتقاد شديد وي به عدم تمركزگرايي بود كه نهايتا منجر به خارج شدن فعاليت‌هاي شركت جانسون از حالت متمركز و تقسيم آنها در شركت‌هاي متعدد وابسته شد. اين رويه تا امروز نيز ادامه داشته و اين شرکت را به يکي از بزرگ‌ترين مجموعه‌هاي پزشکي با بيش از 250 زيرمجموعه تبديل کرده است.
شركت جانسون اند جانسون در سال 1982 با يك بحران بسيار جدي روبه‌رو شد. در اين سال هفت نفر از ساكنان كلان‌شهر شيكاگو در اثر مصرف قرص بسيار پر فروش «تايلينول» ساخت اين شركت به علت مسموميت با سيانور كشته شدند. حادثه‌اي كه به زودي مشخص شد توطئه‌اي بر عليه شركت جانسون اند جانسون بوده است و به صورت يك كابوس براي اين شركت در آمد. جانسون اند جانسون مجبور شد به سرعت سي و يك ميليون بسته پخش شده اين دارو را به ارزش يكصد ميليون دلار از بازار جمع‌آوري كرده و در مورد عدم مصرف اين قرص تا مشخص شدن علت بروز حادثه به مردم هشدار داد.
برخورد سريع جانسون اند جانسون در قبول مسووليت اين اتفاق اثر مثبتي در ميان مردم بر جاي گذاشت، به طوري كه با تغيير بسته‌بندي قرص تايلينول و عرضه نوع جديدي از بسته‌بندي كه امكان باز كردن و دوباره بسته‌بندي كردن آن وجود نداشت، دوباره اعتماد مردم به اين دارو جلب و اين دارو مجددا به پرفروش‌ترين قرص مسكن حاوي استامينوفن در سطح جهان تبديل شد.
اين شرکت از آن زمان زيرمجموعه‌هاي بسياري را خريداري کرده که از جمله آنها مي‌توان به آزمايشگاه‌هاي مک نيل، سيلاگ و داروسازي يانسن در اواخر قرن گذشته و شرکت معروف فايزر در سال‌هاي اخير اشاره کرد. انتقال فايزر به جانسون ان جانسون در دسامبر سال 2006 انجام شد.
امروزه جانسون اند جانسون داراي بيش از 118 هزار كارمند و زيرمجموعه‌هايي در 175 كشور جهان است. اين شرکت بزرگ‌ترين توليد كننده وسايل تشخيص پزشكي، داروهاي OTC، داروهاي ژنريك، فرآورده‌هاي بهداشتي و فرآورده‌هاي بيمارستاني در سطح دنيا بوده و در سال گذشته ميلادي با داشتن درآمد 61 ميليارد دلاري، سود خالصي بالغ بر 12 ميليارد دلار را از آن خود کرده است.
کوشان غلامي
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۴ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۴:۳۱:۴۶ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد