رويال بانک کانادا، بزرگ‌ترين موسسه مالي کانادا

رويال بانک کانادا، بزرگ‌ترين موسسه مالي کانادا
رويال بانک کانادا که به اختصار RBC ناميده مي‌شود، بزرگ‌ترين موسسه مالي کانادا از لحاظ پس‌انداز، درآمد و سرمايه است و بيش از 17 ميليون مشتري در سراسر دنيا دارد.
رويال بانک کانادا که به اختصار RBC ناميده مي‌شود، بزرگ‌ترين موسسه مالي کانادا از لحاظ پس‌انداز، درآمد و سرمايه است و بيش از 17 ميليون مشتري در سراسر دنيا دارد. ادارات اصلي اين موسسه در تورنتو، اونتاريو واقع شده و دفتر مرکزي آن در مونترال، کبک قرار دارد.
اين بانک در سال 1864 در‌هاليفاکس نووا اسکاتيا تاسيس شده و شماره بانکي آن 003 مي‌باشد. حوزه اصلي فعاليت آن در خود کانادا بوده که با داشتن 1197 شعبه، داراي بيش از 10 ميليون مشتري است. زيرمجموعه اين بانک در آمريكا نيز 439 شعبه در شش ايالت جنوب شرقي داشته و به بيش از يک ميليون مشتري سرويس مي‌دهد.
RBC همچنين 127 شعبه در 17 کشور حوزه درياي کارائيب داشته که روي هم رفته، پاسخگوي يک ميليون و ششصد هزار مشتري هستند. در شعب اين بانک، خدمات سرمايه‌گذاري نيز ارائه شده و تمرکز شرکت بيشتر بر روي مشتريان متوسط است.
سرگذشت اين بانک به سال 1864 و زماني باز مي‌گردد که بانکي در‌هاليفاکس براي بازرگانان تاسيس شد. پنج سال بعد، اين بانک «بانک بازرگانان‌هاليفاکس» نام گرفت و مجوز اتحاديه را کسب کرد. اين موسسه در اواخر قرن 19 شروع به گسترش در شرق کانادا کرد و در سال 1901 نام خود را به «رويال بانک کانادا» تغيير داد.
در سال 1910 با بانک يونيون‌هاليفاکس ادغام شده و دو سال بعد براي بهبود جايگاه خود در اونتاريو، بانک تاجران تورنتو را خريداري کرد. در سال 1917 نيز با «بانک کبک» که در سال 1818 برپا شده بود، ادغام گرديد.
بانک «نورترن کراون» که در سال 1908 از ادغام بانک‌هاي نورترن و کراون در اونتاريو تشکيل شده بود، ده سال بعد با رويال بانک ادغام شده و حضور قدرتمندي را براي اين بانک در منيتوبا و ساسکاچوان رقم زد. در سال‌هاي پس از جنگ، رويال بانک با داشتن 540 شعبه و بيش از 422 ميليون دلار دارايي، دومين بانک بزرگ کانادا به شمار مي‌رفت.
موفقيت و گسترش روزافزون RBC باعث شده بود که تمامي ‌بانک‌هاي جديد و قديمي‌ديگر نيز علاقه‌مند به همکاري با آن باشند. از جمله آنها، بانک يونيون کانادا بود که در سال 1865 در کبک و با نام «بانک يونيون جنوب کانادا» تاسيس شده و بيست سال بعد تغيير نام داده بود.
بانک يونيون در سال 1912 دفتر مرکزي خود را به وينيپگ منتقل کرده و جايگاه مستحکمي ‌در ايالت‌هاي غربي کانادا براي خود ايجاد کرده بود. بالاخره در سال 1925 اين بانک با رويال بانک ادغام گرديد و شعبه‌هاي جديدي در آمريكا و کانادا افتتاح کردند.
در سال 1939 دارايي‌هاي رويال بانک به بالاي يک ميليون دلار رسيد و اين موسسه را آماده استفاده از موقعيت‌هاي جنگ جهاني دوم کرد. RBC با همکاري ساير بانک‌ها در تدابير مالي جنگي شرکت کرده و يک سيستم سهميه‌بندي عملي براي سوخت و غذا تهيه کردند. با وجود افزايش هزينه‌هاي دولت در جريان جنگ، بانک‌هاي داخلي به پيشرفت زيادي دست يافتند، هرچند که شعب اروپايي آنها به اشغال آلماني‌ها درآمد.
در سال 1961 رويال بانک به عنوان اولين بانک کانادايي، يک دستگاه کامپيوتر نصب کرد و همچنين اقدام به تعويض لوگوي 100 ساله خود نمود. لوگوي قبلي شامل يک شير، يک تاج و يک آرم کروي بود که جايگاه اين بانک را به عنوان رهبر بانکداري جهاني نشان مي‌داد که تاج آن در لوگوی جديد حذف شد.
در سال 1981 رويال با سرمايه 53 ميليارد دلاري، چهارمين بانک بزرگ آمريكاي شمالي بود و به‌رغم اينکه يک سوم اين سرمايه به فعاليت‌هاي بين‌المللي رويال اختصاص داشت، اين بانک در بازارهاي خارجي زيادي مزاياي اوليه خود را از دست داده بود. RBC در کمتر از 125 سال توانسته بود از يک بانک کوچک محلي به يکي از بانک‌هاي بزرگ بين‌المللي با سرمايه 217 ميليارد دلاري تبديل شود. اقتصاد قوي آمريكاي شمالي در دهه 1990 نيز به افزايش چشمگير سود خالص اين بانک کمک کرده بود.در قرن جديد نيز رويال بانک کانادا دست از گسترش و توسعه خود برنداشت و بانک‌ها و موسسات مالي بزرگي همچون دکسيا، سنچورا بانک کارولينا، گروه مالي سينسيناتي و RBIT را از آن خود کرده و شعب خود را در چين نيز تقويت کرده است.
RBC از سوي روزنامه کانادايي «گلوب اند ميل» به عنوان بزرگ‌ترين شرکت کانادا از لحاظ درآمد و سرمايه معرفي شد و در ليست فوربس نيز رتبه 53 را کسب کرد. اين شرکت اكنون در کانادا، آمريكا و 51 کشور ديگر به فعاليت مشغول است.
اين بانک با داشتن بيش از 71 هزار کارمند تمام وقت، در سال گذشته درآمدي بالغ بر 29 ميليارد دلار داشته که حدود 4 ميليارد دلار سود خالص را نصيب اين موسسه کرده است.
کوشان غلامي
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۵ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۵:۳۵:۶ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد