کمپاني هافمن روشه، توليدکننده داروي ايدز

کمپاني هافمن روشه، توليدکننده داروي ايدز
کمپاني «هافمن روشه» يک موسسه درماني بين‌المللي سوئيسي است که در دو قسمت دارويي و تشخيص بيماري در نقاط مختلف جهان فعاليت مي‌کند. سهام شرکت هلدينگ روشه در ليست بورس سيکس سوئيس قرار دارد.
کمپاني «هافمن روشه» يک موسسه درماني بين‌المللي سوئيسي است که در دو قسمت دارويي و تشخيص بيماري در نقاط مختلف جهان فعاليت مي‌کند. سهام شرکت هلدينگ روشه در ليست بورس سيکس سوئيس قرار دارد.
اين کمپاني همچنين صاحب شرکت بيوتکنولوژي آمريكايي «جننتک» (Genentech)، شرکت بيوتکنولوژي ژاپني «چوگاي» (Chugai Pharmaceuticals) و شرکت «ونتانا» در آريزونا بوده و زيرمجموعه‌هاي متعددي نيز در کشورهاي آسياي شرقي دارد.
در سال 1896 فردي به نام فريتز‌هافمن، شركتي را در شهر باسل سوئيس با نام Hoffman LaRoche تاسيس كرد. LaRoche نام خانوادگي همسر ‌هافمن بود كه بعدا شركت به اختصار به نام «روشه» معروف شد. بخش دارويي روشه با بيش از 30 هزار كارمند، هسته اصلي فعاليت‌هاي اين شركت را تشكيل مي‌دهد و نيمي ‌از درآمد شركت از فروش محصولات دارويي است.
موسسين شرکت از همان ابتدا پايه کار را بر مبناي نوآوري و جهاني شدن بنا نموده‌اند. روشه داراي 5 مركز بزرگ تحقيقاتي در آمريكا و اروپا است. اين شرکت دارويي به نام «ريميفون» توليد كرده است كه به علت اثرات مثبت در درمان سل به «داروي اعجاب انگيز» معروف شده. دو داروي بسيار معروف ديگر روشه كه به ترتيب در دهه‌هاي 1940 و 1950 عرضه شدند، واليوم و ليبريوم هستند.
شهرت اين شرکت در اواسط دهه 1970 به علت نشت يك ماده شيميايي سمي‌به نام TCDD يا Tetrachlorodibenzo - p - dioxin از يك كارخانه وابسته به روشه در شهرك كوچكي در ايتاليا و مسموميت هفتصد نفر از اهالي محل به شدت صدمه خورد.
روشه در سال 1980 پس از تشخيص قطعي 136 مورد ابتلا به بيماري پوستي در افراد مسموم شده، محكوم به پرداخت 114 ميليون دلار غرامت به افراد آسيب ديده شد. در سال 1999 نيز قوه قضائيه آمريكا شركت روشه را همراه با ساير توليدكننده‌هاي ويتامين به علت تباني جهت حفظ قيمت در سطح بالا براي مدت 9 سال محكوم و ملزم به پرداخت 500 ميليون دلار جريمه كرد.
موسسين و گروه‌هاي مديريتي روشه داراي ديد بازي بوده و قادر به پيش‌بيني وضعيت توسعه صنعت در چند سال آينده آن بودند و عقيده داشتند براي داشتن يک شرکت موفق همواره بايد ديد رو به جلو و آينده‌نگر داشت.
روشه در دهه 1990 مهاركننده پروتئازي با نام Invarase را توليد كرد كه در درمان ايدز به كار گرفته شد. سلسپت و زناپاکس نيز كه در پيشگيري از رد شدن پيوند تجويز مي‌شدند از آخرين محصولات عرضه شده توسط روشه در قرن گذشته بودند.
در سال 2006 و با شيوع آنفلوآنزاي نوع A و B، شرکت روشه داروي خوراكي «تامي‌فلو» که بنا به تاييد دولت آمريكا، از بروز اين بيماري در افراد بالاي يك سال جلوگيري مي‌كرد را توليد مي‌كرد. در آن سال شركت روشه اعلام كرد كه 3 ميليون بسته از 5 ميليون بسته‌اي كه اداره بهداشت آمريكا نياز داشت را در اختيار دارد و مي‌تواند در عرض بيست و چهار ساعت اين دارو را در تمام نقاط جهان تحويل دهد.
شهرت اصلي روشه به دليل توليد صنعتي ويتامين‌هايي از قبيل A، C و E بوده كه براي اولين بار توسط اين شركت اجرا شده است. شركت روشه در زمينه خوددرماني از شركت‌هاي رده اول اروپا با همكاري آمريكاي لاتين و آسيا محسوب مي‌شود و اخيرا با همكاري شركت باير آلمان به بازار نيز راه يافته است.
دفتر مرکزي اين شرکت در باسل واقع شده و مراکز ديگري نيز در نقاط مختلف جهان از جمله نيوجرسي، پالو آلتو، کاليفرنيا، پليزانتون، برانچبورگ، فيشرز، اينديانا، فلورانس، کاروليناي جنوبي، بولدر، کلرادو و پورتوريکو در آمريكا، ولوين گاردن سيتي و برگس هيل در انگلستان، کلرکسل در ايرلند، مانهايم و پنزبرگ در آلمان، ميسيساگا و لاوال در کانادا و شانگهاي چين دارد.
اين شرکت در آينده‌اي نزديک در موقعيت بسيار خوبي قرار خواهد گرفت، زيرا چندين سال پيش دو تصميم عاقلانه و آينده نگرانه توسط گروه مديريتي آن گرفته شد. اين دو تصميم شامل ارائه مواد بيولوژيک (مانند آنتي بادي‌ها) و تشخيصي به‌صورت عمده بود. علت اين تصميم‌گيري آن بود که چند سال پيش مديران شرکت پيش‌بيني مي‌کردند که اين موارد رشد چشمگيري در صنعت آينده خواهند داشت و در حقيقت امروز شرکت روشه از تصميمات صحيح خود در گذشته استفاده مي‌کند.
روشه که بيش از 81 هزار کارمند در سرتاسر دنيا دارد، در سال گذشته ميلادي درآمدي بالغ بر 49 ميليارد فرانک سوئيس، معادل 50 ميليارد دلار آمريكا داشته است.
کوشان غلامي
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۶ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۰:۲۴:۵۲ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد