تايم وارنر، بزرگ‌ترين مجموعه رسانه‌اي در جهان

تايم وارنر، بزرگ‌ترين مجموعه رسانه‌اي در جهان
کمپاني تايم وارنر بزرگ‌ترين مجموعه رسانه‌اي در جهان بوده و پس از شرکت ديزني دومين مجموعه بزرگ سرگرمي‌از لحاظ درآمد است.
کمپاني تايم وارنر بزرگ‌ترين مجموعه رسانه‌اي در جهان بوده و پس از شرکت ديزني دومين مجموعه بزرگ سرگرمي‌از لحاظ درآمد است. اين شرکت که دفتر مرکزي آن در «تايم وارنر سنتر» شهر نيويورک واقع شده، از ادغام شرکت خبري تايم با شرکت ارتباطي وارنر به وجود آمده است.
اين شرکت به فعاليت‌هايي در ارتباط با فيلم، تلويزيون و انتشارات پرداخته و از جمله زيرمجموعه‌هاي آن مي‌توان به سينما نيولاين، شبکه‌هاي «کارتون نت ورک» و بومرنگ، استوديوي فيلم برادران وارنر، تلويزيون کابلي HBO و شبکه CNN اشاره کرد.تايم وارنر در ميان رسانه‌هاي آمريكايي به يک غول رسانه‌اي معروف است که در همه زمينه‌هاي سرگرمي‌و اطلاعاتي از تيم‌هاي ورزشي گرفته تا پارک‌هاي تفريحي و بازي‌هاي رسانه‌اي فعال بوده و آنها را به انحصار خود در آورده است. اين شرکت دارايي‌هاي بزرگ بسياري را در شهر نيويورک از جمله ساختمان سابق بنياد راکفلر (Rockefeller Center complex) و استوديوي CNN دارد.
در سال 1966 شرکت خدمات عمومي‌کيني(Kinney National Company) با مديريت «استيو راس» براي رقابت با شرکت‌هاي توليد فيلم‌هاليوودي تاسيس شد. در سال 1972 اين شرکت به شرکت ارتباطي وارنر تغيير نام داده و دو زيرمجموعه گروه موسيقي وارنر
(Warner Music Group) و شرکت فيلمسازي برادران وارنر (Warner Bros. Pictures) را در سال‌هاي دهه 1970 تشکيل داد. اين شرکت در سال 1975 شبکه آمريكن اکسپرس را خريد و نام آن را به شبکه ماهواره‌اي تفريحي وارنر-امکس تغيير داد، در سال بعد نيز امتياز شرکت آتاري را خريداري کرد. در سال 1983 اين شرکت به عرصه ورزش وارد شد و 48 درصد سهام تيم بيسبال پيتزبورگ پيراتز (Pittsburg Pirates) را از آن خود کرد.
خريد پارک تفريحي شش پرچم (Six Flags Theme Parks) در سال 1998 نيز از جمله مهم‌ترين فعاليت‌هاي توسعه و گسترش تايم وارنر در قرن گذشته بوده است. اقدام به خريد و فروش شرکت‌هاي مختلف يکي از نشانه‌هاي مديريت ريسک در اين شرکت مي‌باشد.
در سال 2000 شرکت «آمريكن آنلاين» (AOL) طي يک قرارداد 164 ميليارد دلاري تايم وارنر را خريداري و ضمن ادغام آن، فصل جديدي در تاريخ تايم وارنر رقم زد.
55 درصد سهام شرکت جديد متعلق به AOL و 45 درصد سهام متعلق به تايم وارنر اعلام شده بود. اين ادغام که تايم وارنر و آمريكن آنلاين را به عنوان اولين رسانه‌هاي اينترنتي در دنيا معرفي مي‌کرد، توانست لقب سودآورترين معامله قرن را دريافت کند.
ولي اين موفقيت ديري نپاييد و در سال 2002 به دليل کسادي بازار اينترنت اين دو شرکت ضرري برابر با 99 ميليارد دلار اعلام کردند که اين رقم تاکنون بي سابقه بوده است. به دنبال اين فاجعه، ريچارد پارسونز (Richard Parsons) جايگزين رييس قبلي اين شرکت يعني استيو کيس (Steve Case) شد.
تايم وارنر در سال 2006 به کمک شرکت CBS شبکه خبري جديدي با نام شبکه تلويزيوني سي دبليو (The CW Television Network) راه اندازي کرد که در ابتدا سهم شبکه CBS در شرکت جديد 25 درصد بود و بعدا دو شرکت با سهام برابر به ادامه کار پرداختند.
شرکت تايم که حدود 150 نشريه را در دنيا منتشر مي‌کرد، در صدر رسانه‌هاي چاپي در آمريكا و انگليس قرار داشت. همچنين درآمد سالانه‌اي بالغ بر پنج ميليارد دلار از اين محل به دست مي‌آورد. در سال 2007 تايم وارنر فعاليت‌هاي چاپي خود را کم کرد و گروه مجله بونير(Bonnier Magazine Group) امتياز 18 مجله لغو شده شرکت تايم را به دست آورد.
در سال 2007 بحث‌هايي مبني بر تعطيلي شبکه کابلي تايم وارنر و جداشدن AOL و شرکت تايم به ميان آمد. به اين ترتيب قرار شد که تايم وارنر به سرپرستي شرکت پخش رسانه‌اي ترنر (Turner Broadcasting)، استوديوي برادران وارنر (Warner Bros) و HBO اکتفا کند. در سال 2009 تايم وارنر و AOL رسما از يکديگر جدا شدند.
شرکت تايم وارنر در سال‌هاي اخير با همکاري ناشران صدها مجله آمريكايي قصد دارند براي حضور موفق‌تر در دنياي مجازي، يک سکوي فروش آنلاين راه‌اندازي کنند. قابليت مشاهده تيترها و عناوين اين مجلات روي دستگاه‌هاي کتابخوان الکترونيک، اشتراک مجلات مختلف به صورت ماهانه و سالانه و امکان دريافت نسخه‌هاي چاپي يا ديجيتالي آنها با فرمت‌هاي مختلف از جمله امکانات اين سرويس جديد است.تايم وارنر اکنون يکي از بزرگ‌ترين شرکت‌هاي سرگرمي‌ در دنيا است و باسابقه طولاني در امر توليد و پخش محصولات تفريحي و رسانه‌اي هنوز نيز به عنوان يک سلطنت رسانه‌اي در آمريكا مطرح است. اين شرکت با داشتن بيش از 31 هزار کارمند در سراسر جهان، در سال گذشته ميلادي درآمدي بالغ بر 25 ميليارد دلار به دست آورده است.
کوشان غلامي
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۶ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۰:۴۵:۴۰ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد