نيوآ (NIVEA) يک برند آرايشي و بهداشتي است که توسط شرکت آلماني «بايرسدورف» اداره ميشود.
نيوآ (که در زبان لاتين به معناي «برف» است)، اولين محصولات محافظت از پوست بود که ويژه قشر خاصي نبود و در بازار عمده به فروش ميرسيد. اين محصول درهامبورگ، در سال 1911 ابداع شد. قبل از ورود نيوآ، کرم پوست يک کالاي لوکس و ويژه طبقات بالاي جامعه بود و فقط مورد استفاده شماري از ثروتمندان قرار ميگرفت.
نيوآ که در نتيجه بيست سال تحقيقات علمي بهوجود آمد، اولين کرم با پايه روغن و آب بود. دوام اين نوع کرم روي پوست بسيار طولانيتر از کرمهاي با پايه چربي حيواني و گياهي بود که تا قبل از آن وجود داشت.
نيوآ زماني از راه رسيده بود که خانمها به تازگي در مورد ظاهرشان حساسيت پيدا کرده بودند. تولد سينما، رشد تبليغات و ديگر نشانههاي صنعتي شدن عمده، باعث به وجود آمدن مصرفکنندگان بيشتر محصولات آرايشي شده بود. اين صنعتي شدن همچنين باعث به وجود آمدن يک پديده جديد به نام «دموکراسي کالا» هم شده بود، که به تبع آن، اجناسي که در گذشته لوکس و در دسترس ثروتمندان بود، حال براي همه اقشار مردم قابل دسترسي بود.
نيوآ وعده ميداد که با قيمت مناسب، پوست را هم زيبا و هم پاکيزه ميکند. اين وعده روشن کالا، در سال 1924 با هويت به همان اندازه شفاف نام تجارياش، ترکيب شد و در حرکتي که اغلب آن را «برندسازي مجدد» بزرگ تاريخ ميشناسند، قوطيهاي فلزي به رنگ آبي تيره با لوگوي سفيد رنگ نيوآ با حروف درشت به وجود آمد تا شناسايي کالا را آسانتر سازد.
نيوآ پس از برندسازي مجدد در دهه 1920، هم از نظر ظاهري و هم به لحاظ اهداف کالاهايش، به طرز قابل توجهي با ثبات باقي ماند. ارزش نام تجاري نيوآ هرگز درترجمه گم نميشد و شعار سادهاش که در مورد نگهداري توام با ملايمت از پوست بود، تقريبا در هر جاي دنيا به خوبي فهميده شده و مورد استقبال قرار ميگرفت.
در دهه 1930 شرکت بايرسدورف شروع به ساخت محصولاتي از قبيل روغنهاي آفتاب، خمير ريش، شامپو و کرم صورت کرد که فروش خوبي داشت، ولي پس از جنگ دوم جهاني، نام نيوآ در اکثر کشورها سلب مالکيت شد که بايرسدورف را مجبور کرد تا سال 1997 به خريد مجدد آنها بپردازد.
هويت ظاهري نام تجاري و ارزشهاي آن، در طول سالها تقريبا يکسان باقي ماند. نيوآ هنوز نام تجاري بود که با محصولات سبک و ملايم نگهداري از پوست، با کيفيت و قيمت مناسب، مرتبط ميشد.
اگر چه نيوآ نام تجاري خود را فراتر از ظرفهاي اوريجينال آبي و سفيدش گسترش داد، ولي گسترههاي جديد آن يعني کرمهاي مخصوص دست و صورت، دئودورانتهاي نيوآ، نيوآي بدن و صابون نيوآ با اين ارزشها کاملا يکسو بودند.
اين تداوم باعث شکلگيري يک نام تجاري شد که مردم به آن وفادار بوده و با آن احساس آشنايي و نزديکي ميکردند. نيوآ تا امروز ثابت کرده است که يک نام تجاري است که نه تنها در طول دههها بر يک هويت دلالت داشته، بلکه از نظر بينالمللي هم گردش خوبي داشته است. در واقع جذابيت آن جهاني است و حتي بيرون از آلمان و در بسياري از 160 کشور محل فروشش، مصرفکنندگان باور دارند که نيوآ يک نام تجاري محلي است.
شايد امروز روانشناسان متخصص در رنگ شناسي، بتوانند دلايل موفقيت شکل ظاهري نيوآ را روشن کنند؛ چون آبي رنگ دوستي و وفاداري و سفيد رنگ پاکيزگي و خلوص است؛ و مسوولان نيوآ که اينترکيب رنگ را براي تاثير خوب اين رنگها هشتاد سال قبل انتخاب کرده بودند، در اوايل قرن بيست و يکم به اين نتيجه رسيدند که اين دو رنگ به خوبي معرف ويژگيهاي نيوآ است، لذا همچنان با همان رنگ به توليد آن ادامه دادند.
ارزش نام تجاري نيوآ، از سال 2002 بر اساس گزارشهاي اينتربرند از مرز 2 ميليارد دلار بالاتر رفته و پس از مرسدسبنز، ب.ام.و، فولکس واگن و ساپ، پنجمين نام تجاري ارزشمند آلمان است.
اين شرکت اکنون بيش از 20 هزار کارمند در سراسر جهان داشته و در سال گذشته ميلادي درآمدي بالغ بر 5 ميليارد دلار کسب کرده است.
کيانا غلامي
- مقالات مرتبط: