برای اداره کسبوکار خود به مهارتهای مدیریتی زیادی علاوه بر دانش بازار نیاز دارید.
برای اداره کسبوکار خود به مهارتهای مدیریتی زیادی علاوه بر دانش بازار نیاز دارید. اگر شما کسبوکار خود را شروع کردهاید باید تمام کارها، از خدماتدهی به مشتریان تا آماده سازی حسابها را خودتان انجام دهید که اغلب مواقع کار سخت و دشواری است. در ذیل مهارتهای اصلی چرخاندن کار و چگونگی پرورش آنها بیان شده است.
مهارتهای رهبری
از زمان کودکی، ما به پیروی از رهبران و داشتن ساختاری که برایمان مشخص کند از ما چه انتظاری ميرود، تمایل داریم. کسب و کارهایی که به شیوه مطلوبی گردانده ميشوند نه تنها بازار محور هستند، بلکه در راس هرم قدرت، رهبرانی قوی دارند که ميدانند چه کار ميکنند. آنها با دادن انگیزه به تیمهایشان، عملکرد بهتری برای رسیدن به اهداف کلی شرکت به دست ميآورند. اين مدیران در تصمیمگیری وقت را هدر نميدهند و شرکت را در مسیر درستی به سمت جلو ميبرند.
بعضی از افراد رهبر به دنیا ميآیند و آنچه که برای اداره یک کسبوکار موفق لازم است را دقیقا ميدانند، اما بیشتر مااينگونه نیستيم و به همین دلیل، برنامههای آموزشی برای توسعه و پرورش مهارتهای رهبری از قبیل رهبری استراتژی، رهبری تیمهای افراد، رهبری برنامههایايجاد تغییرات و مدیریت آن دسته از سیاستهای شرکت که با تغییرات برنامهریزی شده در ارتباط هستند.
مهارت برنامه ریزی استراتژیک
هر کسب و کاری برنامهاي را دنبال ميکند، حتی اگراين برنامه را مکتوب نکرده و به صورت یک سند در نیاورده باشد. اما توسعه و پیادهسازی تغییرات استراتژیک مهارتی است که تمام دارندگان کسبوکار بدان نیاز دارند.
انجام ممیزی استراتژیک و نوشتن طرح کسبوکار اولین گامي است که باید دراين راستا برداشته شود.
داشتن تفکر استراتژیک مهارت نادری در بین دارندگان کسبوکار و مدیران است، چرا که بیشتر افراد روی کارهای روزانه و برخورد با مسائل مشتریان تمرکز ميکنند تا پس از آن بتوانند به صندلی تکیه زده و در مورد آينده فکر کنند و قبل از اينکه متوجه شوند یکسال دیگر ميگذرد و پیشرفت کمي به دست ميآید.
استفاده از استراتژی در کسبوکار به شما کمک ميکند تا قدمهای روشنی در جهت مقاصد خود که در راستای اهداف دراز مدت است بردارید. (به جای اينکه تنها به حفظ شرکت یا افزایش یک درصدی سود فکر کنید.)
مهارت بازاریابی
شاید بتوان گفت که در قلب هر کسبوکار موفق، بازاریابی واقعی نشسته است که به راستیاين را درک ميکند که اين مشتریان هستند که صورت حسابها را پرداخت ميکنند و باعث رشد شرکت ميشوند. کسب و کارهای موفق از دل جوابگویی کامل و مطلق به نیازهای مشتریان ظهور ميکنند. در دوران رونق اقتصادی هر کسی ميتواند کسبوکار را بچرخاند، اما کسب و کارهایی ميتوانند از رکود جان سالم به در برند که به وضوح خواست مشتریان را فهمیده و محصولات و خدمات خود را با آن تطبیق دهند.
بازاریابی یک مهارت کلیدی در داشتن و خریدن است و ارائه آنچه مردم ميخواهند بخرند یکی از نیازهای آشکار گرداندن یک کسبوکار است، اما بسیاری از مردم واقعا نميدانند که چگونه باید برای یک کسبوکار بازاریابی کنند. سازمانهایی که بازاریابی را محور فعالیتهای خود قرار ميدهند قادر هستند با روندهای بازار مقابله کنند و معمولا نسبت به رقبایشان سود و درآمد بیشتری کسب ميکنند. کتابهای خوب و دورههای آموزشی بسیاری در زمینه بازاریابی است که ارزش خواندن یا گذراندن دوره را دارند.
فروش و روابط با مشتری
فروش تقریبا یک نوع هنر محسوب ميشود و هر کسی تا به حال احتمالا چیزی در زندگی خود فروخته است. چه در یک مصاحبه برای استخدام شرکت کرده باشید (که طی آن لازم است به نوعی مهارتهای خود را بفروشید) و چه خانهاي فروخته باشید مهارتهای اولیه فروش را کسب کردهايد.
داشتن مهارتهای لازم برای فروش در واقع به معنای داشتن درک کاملی از فرآیند فروش از اولین تماس با مشتری تا اتمام فروش است. ميتوانید به وب سایتهای موفق نظری بیندازید و ببينيد که فرآیند فروش آنها چگونه است و همچنین ببینید که دلیل افول بسیاری از سایتها اين است که از مشتری درخواست ارسال سفارش نميکنند. فروشندگان خوب هیچ مذاکرهاي را بدون دریافت سفارش یا حداقل گرفتن تعهد خرید ترک نميکنند؛ چرا که تنها دادن چند برگ بروشور و کاتالوگ به مشتری بالقوه، به فروش نميانجامد.
فرآیند فروش شش مرحله اساسی دارد:
یافتن مشتری بالقوه برای محصولات جدید
تماس اولیه با مشتری بالقوه
ارائه کالاها و خدمات فروش
مدیریت مخالفتها
اتمام فروش
پیگیری/ خدمات پس از فروش
همانطور که در بالا اشاره شد مدیریت مخالفتها و اعتراضات و اتمام فروش احتمالا مهمترین اين موارد هستند که افراد بدون پیشزمینه در امر فروش با دشواری با آن مواجه ميشوند.
مهارتهای ارتباطی
برقراری ارتباط موثر با کارکنان، مدیران و مشتریان مهارتی است که معمولا صاحبان کسبوکار موفق از آن بهرهمند هستند. اکثر مردم به طور روزانه حتی شده در حد یک ايمیل هم که باشد چیزی مينویسند. اما در نوشتهها احتمال برداشتهای نادرست وجود دارد؛ چرا که در نوشتار تاکید روی لغات نسبت به گفتار کمتر است. استفاده از کلمات درست در متن یک عنصر کلیدی است؛ اما شاید نوشتن آخرین راه علاج باشد؛ زیرا مکالمه مستقیم معمولا نتایج مثبت بیشتری به دنبال دارد.
ارتباطات نوشتاری معمولا در پیامهای تبلیغات استفاده ميشوند و بهتر است که از یک فرد حرفهاي در نوشتارهای تبلیغاتی برای اين کار استفاده شود تا اينکه بخواهیم در خانه یا شرکت خودمان آن را انجام دهیم. بسیاری از مردم فکر ميکنند که ميتوانند تبلیغنویس باشند؛ اما در واقع عده کمي از عهده آن برميآیند. استفاده از واژههای مناسب ميتواند میزان مراجعه مشتریان پس از تماس را 2 تا 3 برابر افزایش دهد و داشتن مهارت در نوشتن متون تبلیغی برای داشتن یک تماس موفق ضروری است.
چه در یک جلسه باشید یا کسی را در یک گردهمایی کار شبکهاي ببينید، تاثیری که شما روی طرف مقابل ميگذارید مشخص کننده واکنش وی در مقابل سخنان شما است. شما نه تنها باید با اعتماد به نفس باشید، بلکه باید نشان بدهید که در زمینه مورد بحث دارای دانش هستید. همه افراد به داشتن مهارتهای گفتار در جمع نیاز ندارند؛ اما اگر بخواهید برای جمع بزرگتری از مردم سخنرانی کنید باید بدانید که آنها ميخواهند از شما یاد بگیرند- احتمال اينکه شما از شنوندگان، گوشه کنایه بشنوید یا آزار و اذیتی ببينید کم است؛ اما به هر حال اگر در مورد موضوع آگاهی داشته باشید، دلیلی وجود ندارد که چنین اتفاقی بیفتد.
دورههای آموزشی مختلفی برای افزایش مهارتهای ارتباطی وجود دارد؛ اما همان رابطه همه روزه با مردم هم ميتواند اعتماد به نفس شما را افزایش دهد.
مدیریت افراد و منابع انسانی
اگر شما کارمندانی دارید یا در فکر استخدام آنها هستید، باید قادر به تعیین اهداف وايجاد انگیزه باشید تا آنها کار را با استانداردهای شما انجام بدهند. البته باید تمام قوانین و مقررات مربوط به کار را هم اجرا کنید.
این بخشی از مهارتهای رهبری است و کارمندان نیاز دارند تا بدانند که شرکت در کجا ايستاده و نقش آنها در شرکت چیست و از آنها چه انتظاری ميرود.
مهارتهای مالی و حسابداری
شاید بزرگترین دردسر در گرداندن یک کسب و کار، مدیریت جریان نقدی است. پول نیروی حیاتی هر کسب و کاری است و کسبوکارهای سودآور و موفق اگر پولی نباشد به زمین میخورند و نميتوانند به کارمندان و تامینکنندگان پولی پرداخت کنند.
تامینکنندگان به سرعت از بین ميروند و دیگر چیزی برای فروش باقی نميماند و کارمندان کار خود را ترک کرده و به دنبال شغل دیگری ميروند.
شما باید قبل از شروع کسب و کار، یک طرح توجیهی با پیشبینی مالی موجه داشته باشید؛ زیرا اين یک ابزار سودمند برای مدیریت جریان پول نقد است.
بسیاری از بانکها شکلی از خدمات بانکی آنلاین را ارائه ميدهند که شما از طریق آنها ميتوانید حسابهای بانکی خود را روزانه مدیریت کنید و ببینيد که صورت حسابتان چیست چه مقادیری را کی باید پرداخت کنید و کی صورت حسابهای فروشتان را دریافت ميکنید.
حتما زمانی را پیش از آغاز کسبوکار برای تدوین طرح کنار بگذارید حتی اگر هفتهها طول بکشد؛ چرا که در آينده با شوکهای ناخوشایند مواجه نميشوید.
شما باید همچنین از برخی جزئیات کسبوکار خود مانند قیمت فروش محصولات، هزینه هر محصول، سود و هزینه حاشیهاي اطلاع داشته باشید. اگر فکر ميکنید با کمبود پول مواجه خواهید شد قبل از اينکه دیر شده باشد حتما با بانک یا حسابدار خود برای دریافت کمک مذاکره کنید.
و در آخر، کسب مهارتهای ابتدایی در حسابداری یکی دیگر از نیازمندیهای مدیریت موفق کسبوکار است.
منبع: https://www.smallbusinesspro.co.uk
مترجم: فاطمه ابوالحسن لو
۲۶ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۱۱:۲:۳ بعد از ظهر