ایرفرانس، خط هوايي فيلم‌هاي هاليوودي

ایرفرانس، خط هوايي فيلم‌هاي هاليوودي
ایرفرانس يك شرکت حمل‌ونقل هوایی در نزدیکی پاریس است و یکی از بزرگ‌ترین خطوط هوایی دنیا است. ایرفرانس در 32 مسیر مختلف در فرانسه و 150 مسیر در 90 کشور جهان، پرواز دارد.
ایرفرانس يك شرکت حمل‌ونقل هوایی در نزدیکی پاریس است و یکی از بزرگ‌ترین خطوط هوایی دنیا است. ایرفرانس در 32 مسیر مختلف در فرانسه و 150 مسیر در 90 کشور جهان، پرواز دارد.
این شرکت در 7 اکتبر 1933 از ادغام چند شرکت کوچک هواپیمایی تشکیل شد. در سال 1945 همه خطوط هوایی فرانسه ملی شدند و در همان سال، ایرفرانس به عنوان مدیر همه این خطوط از طرف دولت فرانسه انتخاب شد. اولین پرواز توسط این شرکت در سال 1946، انجام شد و در همان سال اولین ترمینال را برای خود افتتاح و پرواز مستقیم از پاریس به نیویورک را معرفی کرد. در سال 1948، ایرفرانس با 130 هواپیما به یکی از بزرگ‌ترین ناوگان‌های هوایی تبدیل شد.
در سال 1952، بخش مهندسی و تولید خود را به ترمینال دیگری منتقل نمود. در همین زمان شبکه، گسترش بیشتری یافت و 250000 کیلومتر را پوشش مي‌داد. ایرفرانس در سال 1953، وارد بخش ساخت جت شد و اولین جت مسافربري دنیا را به نام de Havilland Comet ساخت. در 26 سپتامبر 1953، دولت فرانسه از ایرفرانس خواست که با خطوط هوایی خصوصی جدید، مسافت‌های بیشتری را پوشش دهد.
در 23 فوریه 1960، مدیریت حمل‌ونقل عمومي، ‌انحصارا شرکت ایرفرانس را به air inter واگذار نمود. از آنجا که ایرفرانس بسیاری از مزایای خود را با این کار از دست می‌داد، مقداری از سهام ایر اینتر را به این شرکت واگذار نمودند. با این مشکلات، ایر فرانس با یکی از هواپیمایی‌های آمریکایی اقدام به ساخت و توسعه موتورهای جت نمودند. با موتورهای جدید، زمان پرواز کاهش پیدا می‌کرد و راحتی مسافران بیشتر می‌شد.
اول فوریه سال 1963، دولت فرانسه بخش‌های اصلی را بین ایرفرانس و بخش‌های خصوصی فرمالیزه نمود و شرکت مجبور شد که خدمات خود را به هواپیمایی آفریقایی و برخی خطوط دیگر سراسری قطع نماید. در سال 1974، ایرفرانس بخش عمده فعالیت خود را به فرودگاه شارل‌دوگل پاریس منتقل نمود. در 1976، حمل‌ونقل بسیار سریع را راه‌اندازی نمود که شامل خطوطی از پاریس به ریو، پاریس به نیویورک و واشنگتن دی سی بود. مسیر پاریس به نیویورک تنها در 3ساعت و 23 دقیقه پیموده می‌شد و هواپیما با سرعتی دو برابر سرعت صوت حرکت می‌کرد. در سال 1983 این شرکت بیش از 34000 کارمند داشت و شامل 100 جت با پوشش 634000 کیلومتر و 150 مقصد در 73 کشور جهان بود. این مساله باعث شد که ایرفرانس به چهارمین هواپیمایی بزرگ دنیا بدل شود. در همین سال شرکت، پرواز به کره جنوبی را آغاز نمود و اولین هواپیمایی اروپایی بود که این کار را انجام داد.
در سال 1986، دولت قوانین خود را در حمل‌ونقل ساده‌ نمود و شرکت‌های هوایی توانستند به همه مسیرها بدون تداخل مسیر، پرواز داشته باشند. با این کار، ایرفرانس توانست بسیاری از پروازهای خود را که به خاطر قوانین دولتی معلق مانده بود، از سر گیرد.
در تاریخ 12 ژانویه 1990، تولیدات تحت نظارت دولت ایرفرانس، ایر اینتر و UTA با هم ادغام شدند و ايرفرانس بزرگ کنونی را بوجود آوردند. اکتساب ایراینتر و UTA توسط ایرفرانس، یکی از تصمیمات دولت برای راه‌اندازی ناوگان حمل‌ونقل هوایی عظیم در فرانسه بود.
در سال 1994، یک شرکت هلدینگ بزرگ با حکم دولت به نام گروه ایرفرانس ساخته شد و بخش عمده سهام شرکت ایرفرانس را از آن خود نمود. در آگوست همان سال، استفان ولف به عنوان مديریت این شرکت انتخاب شد. در سال 1997، ایرفرانس اروپا به تصاحب ایرفرانس درآمد و در تاریخ 22 فوریه 1999، سهام این شرکت وارد بورس فرانسه شد.
در تاریخ 30 سپتامبر 2003 اعلام شد که دو شرکت ایرفرانس و ندرلند KLM با هم ادغام می‌شوند و شرکت جدید به نام ایر فرانس KLM شناخته شد. در این زمان سهامداران ایرفرانس، 81درصد سهام را داشتند و بقیه متعلق به سهامداران KLM بود. این شرکت جدید از نظر درآمد عملیاتی به بزرگترین شرکت جهان تبدیل شد.
طبق اظهارات KLM، فعالیت عمده شرکت بر سه اصل استوار است: حمل‌ونقل مسافران، باربری با کشتی و تعمیرات و خدمات هواپیما.
در اکتبر 2007، میان شرکت ایرفرانس و دلتا ایرلاینز سرمايه‌گذاري مشتركی برای پیمودن اقیانوس شكل گرفت. این تلاش مشترک در سال 2008 بهره برداری شد و با این کار این شرکت‌ها مي‌خواستند سهم بازار از هواپیمایی لندن بگیرند. این شرکت، پروازهای روزانه از لندن به لس آنجلس را راه‌اندازی نمود.
اکنون ایرفرانس یکی از بزرگ‌ترین خطوط هوایی است که به 90 کشور جهان با 150 مقصد مختلف پرواز می‌نماید. اکثر پروازهای این شرکت از فرودگاه شارل دوگل پاریس انجام می‌شود. این شرکت، سه کلاس مختلف در هواپیماهای خود دارد: first، business، economy .
ایرفرانس در بسیاری از فیلم‌های‌ هالیوود حضور دارد؛ به عنوان مثال در فیلم بسیار معروف کازابلانکا از این پرواز استفاده شده است و کنکورد ایرفرانس در فیلم جیمزباند حضور داشته است.
هاله گیوری
- مقالات مرتبط:
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۸ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۱۲:۳۹:۱ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد