گودریچ بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های تایر

گودریچ بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های تایر
شرکت BF Goodrich یکی از شرکت‌های بزرگ آمریکایی است که در سال 1870 توسط دکتر بنجامین گودریچ پایه‌گذاری شد.
شرکت BF Goodrich یکی از شرکت‌های بزرگ آمریکایی است که در سال 1870 توسط دکتر بنجامین گودریچ پایه‌گذاری شد. بنجامین در نیویورک به دنیا آمد و تحصیلات خود را در رشته فیزیک به پایان رساند. او اولین فردی بود که در اوهایو در منزل خود تلفن داشت و آن را مستقیما‌ از الکساندر گراهام بل هدیه گرفته بود.
در سال 1869 گودریچ شرکت Hudson River Rubber که كسب‌وكار کوچکی در نیویورک بود را خریداری کرد و اولین خودرو که دور آمریکا را پیمود مجهز به لاستیک‌های ساخت‌اين شرکت بود. همین‌طور اولین هواپیمایی که پرواز مستقیم از اقیانوس آرام را انجام داد از تایرهای گودریچ استفاده کرده بود.‌اين شرکت با تجهیز اتومبیل‌های مسابقه‌اي در بسیاری از رالی‌ها شرکت كرده است و 5 بار قهرمان مسابقات دارک رالی پاریس بوده است.
شرکت با نام BF Goodrich پیشینه‌اي از نوآوری دارد،‌اين شرکت با همکاری با شرکت یونی رویال (تولید کننده لاستیک آمریکا) به بزرگ‌ترین تولیدکننده لاستیک در جهان تبدیل شد.‌اين خط تولید محصول در سال 1988 به میشلن فروخته شد و در سال 1997 با شرکت روهر و در سال 2002 با دو شرکت دیگر به نام‌های صنایع کالتک و سیستم‌های هوایی TRW ادغام شد. فروش محصولات ویژه شیمیایی و مواد جانبی با نام جدید چرخه فروش را کامل کرد. در سال 2006 فروش شرکت 8/5 میلیارد دلار بود.
در سال 1936 شرکت وارد قرارداد سرمايه‌گذاري مشترك (Joint venture) مکزیک شد و در سال 1946 کارخانه اوهایو خریداری شد و از آن به بعد گودریچ به تولید چرخ‌ها و ترمز برای انواع هواپیما پرداخت. در بین‌اين کارها، پروژه‌هایی برای ارتش، بازرگانی، منطقه‌اي و برنامه‌های تجاری هم وجود داشت.‌اين تجارت موفق به دلیل مزیت رقابتی گودریچ بود و رقبا عبارت بودند از: ‌ايرو استراکچر،‌ هانی ول و مسیر بوگاتی. در سال 1940 شرکت هود روبر قبل از بحران مالی به عنوان بخشی از شرکت گودریچ به فروش رفت.
اگرچه هنوز نام گودریچ به عنوان یکی از مطرح‌ترین برندهای تولید تایر شناخته می‌شود، ولی تجارت و برند به شرکت میشلن فروخته شده‌ است.
در سال 1986 گودریچ به عنوان یکی از شرکت‌های رتبه‌بندی شده در S&P500 در فعالیت‌های متنوع شامل تایر و لاستیک شناخته شد. ‌اين شرکت بهترین تایرهای قابل تعویض را تهیه می‌کرد.
در آگوست 1986 یکی از اصلی‌ترین رقبای شرکت به نام یونی رویال با ادغام شدن با بخش تایر شرکت گودریچ خصوصی شد و شرکتی جدید را با نام یونی رویال گودریچ تشکیل داد. سال 1987 اولین سالی بود که شرکت تمام آن را به تولید پرداخت و‌اين شرکت جدید توانست 2میلیارد دلار درآمد با سودی معادل 35میلیون دلار داشته باشد. در سال 1988 شرکت میشلن تصمیم به تصاحب ‌اين شرکت جدید گرفت و شروع به فعالیت برای جمع کردن سهام از بازار كرد. در سال 1990 میشلن با خرید سهام شرکت کلایتون و دوبیلیر نیویورک به ارزش 5/1میلیارد دلار کار خود را به پایان رساند.
پس از آن بی. اف. گودریچ به‌طور کامل از صنعت تایر خارج شد و تصمیم گرفت با سرمایه‌گذاری مجدد، به تولید محصولات شیمیایی و محصولات مربوط به هواپیما بپردازد. در سال 1997 گودریچ شرکت روهر را که یکی از تولیدکنندگان موتورهای جت بود به مالكيت خود درآورد. در سال 1999 گودریچ شرکت کالتک را به ارزش 2/2میلیارد دلار خريد و‌اين شرکت را به بزرگ‌ترین تولیدکننده ترمزهای فرود و لوازم دیگر ناوگان هوایی تبدیل کرد.
گودریچ در زمان‌های مختلف با دشواری‌های زیادی روبه‌رو بوده است، از آن جمله می‌توان به دو جنگ جهانی اشاره كرد و از همه‌اين مسائل تجاربی اندوخته است تا امروزه پرقدرت تر از همیشه به تجارت بپردازد.
در طول 16 سال گذشته گودریچ مالکیت 40 شرکت را برای گسترش پرتفولیوی محصولات از آن خود كرده است و اکنون یکی از شرکت‌هایی است كه دامنه وسیعی از محصولات مربوط به حمل و نقل هوایی را تولید می‌نماید و همچنان به رشد خود ادامه می‌دهد. محصولات جدید به‌صورت داخلی تولید می‌شوند و سپس در زمینه تعمیرات و مراقبت گسترش می‌یابند. امروزه محصولات تولیدی گودریچ در اغلب هواپیماها و در بخش‌های دیگر وجود دارد.
در سال 2010 شرکت کارخانه جدیدی را در هلند‌ ايجاد كرد. در پایان سال مالی 2009 دارایی‌های شرکت 4/7میلیارد دلار بوده که نسبت به سال گذشته آن کاهش داشته است.
هاله گیوری
- مقالات مرتبط:
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱ اسفند ۱۳۸۹ ساعت ۸:۵۲:۲۴ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد