عدم تمايل فرزندان به ادامه حرفه خانوادگي

عدم تمايل فرزندان به ادامه حرفه خانوادگي
مشاوران امور كسب و كار خانوادگي، پيشنهاد مي‌كنند که صاحبان کسب و کار، فرزندانی را که به ادامه حرفه پدر تمایل نشان نمي‌دهند، به شرکت در جلسات خود با مشاوران شرکت تشویق کنند و یک مدیر اجرایی را از بیرون شرکت استخدام کنند تا این شخص به عنوان پلی میان نسل‌ها عمل کند.
«مشاوران امور كسب و كار خانوادگي، پيشنهاد مي‌كنند که صاحبان کسب و کار، فرزندانی را که به ادامه حرفه پدر تمایل نشان نمي‌دهند، به شرکت در جلسات خود با مشاوران شرکت تشویق کنند و یک مدیر اجرایی را از بیرون شرکت استخدام کنند تا این شخص به عنوان پلی میان نسل‌ها عمل کند.»
اس‌اس سن‌خوزه مي‌گويد: در شش نقطه از شهر به كار هتلداري مشغول هستم، اما پسر 21 ساله‌ام تمايلي به ادامه حرفه‌‌ام ندارد. او دوست دارد با سرمايه‌اي كه براي ادامه تحصيلش فراهم كرده‌ام به كار فيلمسازي بپردازد. قصد دارم طي چند سال آينده بازنشسته شوم و او تنها فرزند من است. نمي‌خواهم پسرم را از خودم دور کنم، اما در نظر داشتم او جانشين من شود و اميدوارم این اتفاق بیفتد.
شما در اینجا چند موضوع را مطرح كرديد. در جنبه کسب و کار، شما قصد دارید یک مسیر زمانی برای جانشینان خود تعیین کنید و فرزند خود را تشويق مي‌كنيد سمت جانشيني شما در شركت را بپذيرد. از جنبه شخصي شما اين سوال را مطرح مي‌كنيد كه آيا اینکه فرزند شما از سرمايه در نظر گرفته شده براي تحصيلاتش جهت تامين مالي امور خلاقانه خود استفاده كند درست است يا خير.
از آنجايي كه فرزند شما بالغ بوده و 21 سال سن دارد شايد از آمادگي لازم براي تصميم‌گيري قطعي در خصوص شغل آينده خود برخوردار نباشد. اوتيس باسكين، استاد مديريت در دانشگاه پپردين دانشكده تجارت و مديريت گرازياديو و همچنين مشاورِ گروه مشاور در زمينه كسب و كار خانواده در ماريتا مي‌گويد: «حقيقت آن است كه لازم است فرزندان در اين سن، موضوعات مختلفي از زندگي را كشف كنند.» وي مي‌افزايد: «بارها و بارها شاهد اين مساله بودم. آنها كارهايي كه به نظر زرق و برق بيشتري دارد را امتحان مي‌كنند و سپس به حرفه خانوادگي روي مي‌آورند و آن فرصت شغلي را غنيمت مي‌شمارند.
معمولا اصرار به فرزندان براي ادامه حرفه پدران با دوری آنها از والدین و ايجاد نارضايتي مادام‌العمر همراه است. جفرسون فيشرمن كه در لس‌آنجلس و در موسسه جي اس اف فايننشال مشغول به كار است، مي‌گويد: «زمان مايوس شدن از بابت انتخاب شغل فرزندان بايد به آنها اجازه داد علايق خود را جست‌وجو كرده و آنها را بيابند.» وي كه در صنعت فيلمسازي، متقاضيان فراواني دارد اذعان مي‌دارد هزينه‌ كردن بابت «ماجراجويي اتفاقي جواني وظیفه شما نيست.» بسياري از افراد اين گونه تصور مي‌كنند كه صنعت سرگرمي، كسب و كار هيجان انگيزي است، اما اين كار همچون ساير صنايع مي‌تواند كاري دشوار و بسيار پرمخاطره باشد.»
مي‌توانید به فرزند خود در ساخت فیلم کمک کنید، اما از قبل، حد معینی را برای این کمک تعیین کنید. در عین حال فرزندتان مي‌تواند در مدرسه فيلمسازي يا یک دوره آموزشی در رشته كسب و كار كه شامل درس‌هایی در زمينه صنعت تهيه برنامه‌هاي سرگرم‌كننده است، ثبت نام کند.
در را باز نگاه داريد.
استيو مك‌كلور كه در گروه مشاوره دهندگان به خانواده‌ها در زمينه كسب و كار به كار مشاوره مشغول است، مي‌گويد: «حتي اگر فرزند شما در حال حاضر مقاومت مي‌كند، از كوشش خود دست برنداريد. اگر بتوانيد بازنشستگي خود را تا زماني كه فرزندتان دومين دهه زندگي خود را پشت سر مي‌گذارد، به تعويق اندازید يا موقتا یک مدير خارج از خانواده را ارتقا دهید و او را در یک موقعيت راهبري قرار دهید، تا به این ترتیب بتوانید به‌تدريج بازنشسته ‌شويد. در این صورت ممكن است ببینید كه كسب و كار شما به نسل دوم خانواده منتقل شده. مك كلور مي‌گويد: «بدون تحت فشار گذاردن فرزند خود، در را به روي او باز نگاه داريد.»
براي رسيدن به اين منظور بايد هيات مشاوري را ترتيب داده و فرزند خود را به همراه خودتان و يكي دو نفر از كارشناسان خبره در حوزه صنعت هتلداري در آن مشاركت دهيد. دان شورزلر كه در موسسه كسب و كار خانوادگي در لارنسويل، جورجيا مشغول فعاليت است مي‌گوید كه نشان دادن چشم انداز متفاوتي از شركت به فرزندان، ممكن است بسيار ارزشمند باشد.
وي مي‌افزايد: «انجام امور عادي و جاري به كرات در كسب و كار خانوادگي مشاهده مي‌شود. آن چه كه فرزندان در طي اين سال‌ها بر سر ميز شام خود در كنار خانواده شنيده‌اند گلايه از مشتريان بد‌حساب و تامين‌كنندگاني بوده است كه در تامين كالا، تاخير داشتند. شورزلر مي‌گويد: «تعجبي ندارد كه فرزند خانواده به دنبال ساخت فيلم است، چرا كه از نظر يك جوان، محبوس شدن زودهنگام در قالب كسب و كار خانوادگي، ترسناك است.»
فرزندان ممكن است با شركت در جلسات هيات مشاوره كه هر سه ماه‌ يك بار برگزار مي‌شود، ارزش درازمدت شركت را تحسين كنند. شورزلر مي‌گويد: «اطمينان حاصل نماييد كه ساير مشاوران شما از ميان كارشناسان زبده باشند نه دوستان شما يا حسابداران عمومي يا وكلاي شما. آنها كساني هستند كه از عهده نصيحت فرزندان شما بر آمده و در صورت بروز رويدادي مصيبت‌بار يا بي‌علاقه وارد شدن به كسب و كار در كنار آنها خواهند بود.
ضمنا به دنبال مديري باشيد كه بتواند عمليات روزانه شما را بر عهده گرفته و منافع كسب و كار خانوادگي را مديريت كند، تا زمانی که فرزندتان به آن درجه از رشد برسند كه از روي علم و آگاهي براي آينده خود تصميم‌گيري كنند. باسكين مي‌گويد: «در نظر داشته باشيد كه مدير شما که خارج از خانواده استخدام شده، به دنبال کسب مالكيت نباشد، تلاش کنید برای او از راه‌های دیگری همچون پرداخت پاداش ،انگيزه‌ ایجاد كنيد. غالبا اين گونه است كه مدير، عضوي از خانواده به شمار نمي‌آيد، بلكه نقش پل ميان دو نسل يا فردي را ايفا مي‌كند كه قادر است طول عمر شركت را تا آن زمان، افزايش دهد كه نوه‌ها بزرگ شده و بتوانند در مورد پذيرش يا عدم پذيرش آن تصميم‌‌گيري كنند.
منبع: www.businessweek.com 
مترجم: ‌هاشم اطيابي
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱ اسفند ۱۳۸۹ ساعت ۹:۳۲:۵۹ قبل از ظهر
نظرات (5)

زمرد  ۱ خرداد ۱۳۹۰ ساعت ۱۱:۴۱:۳۵ قبل از ظهر

سلام زمان بسیاریست دنبال انگشتر و سرویس زمرد می گردم و تاکنون پیدا نکردم از قیمت آن هم اطلاع ندارم نمیدانم چه کنم واقعا سنگ زیبا و پر خاصیتی است .

احمد بذرافشان  ۱۷ شهریور ۱۳۹۰ ساعت ۹:۴۱:۴۷ بعد از ظهر

سلام انگشتری سنگ زمرد تو سابت چه قیمتیه؟

سحر اقاجری  ۸ بهمن ۱۳۹۰ ساعت ۶:۵۱:۵۳ قبل از ظهر

زیبا وفریبند نمیشه ازنگاه کردن دست برداشت

asad  ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۹:۳۷ قبل از ظهر

زمرد اصل برا من خیلی ساز گاری دارد

حسن  ۳ شهریور ۱۳۹۲ ساعت ۹:۳۰:۱۵ بعد از ظهر

باسلام و درود. من عاشق زمرد اصل هستم.لطفا اگه هرمدل سرويسي دارين برام ايميل كنيد بلكه ازشئن خريداري كردم.نمونه هاي زيبا و خاص. متشكرم

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد