اپسون، سازنده اولين پرينترهاي جهان

اپسون، سازنده اولين پرينترهاي جهان
«سيکو اپسون» که بيشتر با نام اپسون در سراسر جهان شهرت دارد، يک شرکت ‌فناوري ژاپني و يکي از بزرگ‌ترين توليدکنندگان چاپگر و اطلاعات و تجهيزات مرتبط با تصويربرداري در جهان است.
«سيکو اپسون» که بيشتر با نام اپسون در سراسر جهان شهرت دارد، يک شرکت ‌فناوري ژاپني و يکي از بزرگ‌ترين توليدکنندگان چاپگر و اطلاعات و تجهيزات مرتبط با تصويربرداري در جهان است. دفتر مرکزي اين شرکت در شهر ناگانوي ژاپن قرار دارد.
اين شرکت به همراه شرکت ابزارآلات سيکو و هلدينگ سيکو، سه قطب اصلي گروه سيکو را تشکيل مي‌دهند که با نام ساعت‌هاي اين شرکت پيوند خورده است. نام «اپسون» (EPSon) بر گرفته شده از (Son of Electronic Printer) به معناي فرزند پرينتر الکترونيک است.
اگرچه نام سيکو اولين بار در سال 1924 با معرفي نخستين ساعت مچي اين کمپاني ثبت شد، اما شرکت سيکو را 43 سال پيش از آن ساعت سازي در توکيو به نام «کينتارو‌هاتوري» (Kintaro Hattori) ثبت کرده بود. سيکو به خاطر دقت و ظرافت محصولاتش، مورد استقبال قرار گرفت و جايگاه آن روز به روز بيشتر تثبيت شد، تا آنکه در سال 1938، توانست به مرز توليد يک ميليون ساعت مچي در عرض يک سال برسد.
کمپاني سيکو که خود را همواره به آخرين تکنولوژي‌هاي روز مجهز مي‌کرد، همواره در پي افزايش افتخارات خود بود. مثلا ساخت تمام زمان‌سنج‌ها در المپيک توکيو و بارسلونا از افتخارات اين کمپاني است.
بسياري از ابداعات در صنعت ساعت‌هاي مچي، محصول سيکو است، مثلا نخستين ساعت کوارتز، نخستين صفحه‌ ال سي دي از جنس کوارتز، نخستين ساعت آنالوگ هوشمند جهان به همراه زنگ و تايمر، همه از ابداعات سيکو است. در سال 1992، با معرفي سري کينتيک، سيکو اوج هنر خود را به نمايش گذاشت. سري کينتيک، مجموعه‌اي از ساعت‌هاي کوارتزي بودند که با حرکت دست شارژ مي‌شدند.
سري ديگر، سري تقويمي‌سيکو بود، ساعت‌هايي که تاريخشان براي صد سال آينده تنظيم شده بود و به هم نمي‌خورد. به علاوه، مي‌توان به سري ساعت‌هاي ورزشي، ساعت‌هايي با طراحي کلاسيک اروپايي و مجموعه جواهرات زنانه اشاره کرد.
داستان تشکيل شرکت سيکو اپسون به سال ۱۹۴۲ ميلادي باز مي‌گردد که يکي از کارمندان سابق‌هاتوري به نام «هيسائو يامازاکي» که صاحب يک مغازه ساعت فروشي بود، با حمايت خانواده‌هاتوري، شرکتي با نام «دايوا کوگيو» (Daiwa Kogyo) در شهر ناگانو کشور ژاپن تاسيس کرد.
اين شرکت که بخشي از شرکت ساعت‌سازي بزرگ سيکو به حساب مي‌آمد، در ابتدا با 22 نفر کارمند و در يک انبار بازسازي شده 230 متري، به توليد قطعات ساعت براي شرکت ابزارآلات سيکو مي‌پرداخت.
در سال 1959 شرکت «سووا» (Suwa) يکي از زيرمجموعه‌هاي گروه سيکو، با دايوا کوگيو ادغام شد و شرکت «سووا سيکوشا» (Suwa Seikosha) را تشکيل دادند. اين شرکت در سال 1961 شروع به توليد قطعات دقيق براي ساعت‌هاي سيکو نمود.
زماني که گروه سيکو به عنوان ارزياب رسمي‌زماني المپيک تابستاني 1964 توکيو انتخاب شد، يک زمانسنج مجهز به پرينتر براي رويدادهاي ورزشي نياز داشت. بنابر اين شرکت سووا سيکوشا تحقيقات گسترده اي را براي توليد يک پرينتر الکترونيکي انجام داد و نهايتا در سپتامبر سال 1968 اولين ميني پرينتر جهان را توليد کرد.
نام اپسون نيز به عنوان فرزند پرينتر الکترونيک، از همان زمان براي شرکت انتخاب گرديد و در آوريل سال 1975 شرکت اپسون براي فروش محصولات سيکو اپسون در آمريکا تاسيس شد. سه سال بعد اولين پرينتر سوزني با 80 ستون وارد بازار شد که اکثرا به همراه کامپيوترهاي کمودور استفاده مي‌شد.
در ژوئيه سال 1982 نام شرکت رسما به شرکت اپسون تغيير يافت و اولين کامپيوتر دستي جهان را با نام HX-20 وارد بازار کرد. در سال بعد نيز توانست اولين تلويزيون ال سي دي رنگي قابل حمل را توليد کرده و روانه بازار کند.
شرکت اپسون از سال 1994 شروع به واگذار کردن فروش محصولات خود در کشورهاي مختلف نمود که نقش موثري در توسعه و گسترش دامنه استفاده از محصولات اين شرکت داشت. در ژوئن سال 2003 نيز اين شرکت به سهامي‌عام تبديل شد و در ليست بورس توکيو قرار گرفت، ولي خانواده‌هاتوري همچنان جزو سهامداران اصلي اين شرکت محسوب مي‌شدند.
اين شرکت اکنون توليدکننده انواع فناوري‌هاي رايانه‌اي شامل انواع چاپگرهاي جوهر افشان، سوزني و چاپگرهاي ليزري، اسکنر، کامپيوتر روميزي، تجاري، چندرسانه‌اي و پروژکتورهاي سينماي خانگي، تلويزيون‌هاي بزرگ سينماي خانگي، روبات‌ها و تجهيزات اتوماسيون صنعتي، پرينترهاي فروش و ثبت پول نقد، لپ‌تاپ‌ها، مدارات مجتمع، اجزاي ال سي دي و ساير اجزاي الکترونيکي همراه است.
امروزه شرکت سيکو اپسون با داشتن بيش از 80 هزار کارمند در سراسر جهان، درآمدي بالغ بر 10 ميليارد دلار داشته و با شعار «از چشم‌انداز خود فراتر برويد» يکي از بزرگ‌ترين توليدکنندگان انواع چاپگر در دنيا به شمار مي‌رود.
کوشان غلامي
- مقالات مرتبط:
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱ اسفند ۱۳۸۹ ساعت ۲:۳۷:۱۴ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد