درک وضعیت و روند مد در سطح بینالمللی، از نگرش ویژهای نسبت به پدیده مزبور برخوردار بوده وبا حمایت از آن سعی دراعمال ...
درک وضعیت و روند مد در سطح بینالمللی، از نگرش ویژهای نسبت به پدیده مزبور برخوردار بوده وبا حمایت از آن سعی دراعمال نظرات خود دارند.
این روزها، تنها صادرات و وقایع موفقیت آمیز برزیل، تیمهای فوتبال و سوپر مدلهای آن بهشمار نمیروند. زیرا وجود مقادیر فراوان سنگهای قیمتی وحضور تعداد کثیری از طراحان توانمند و متبحر نیز این کشور را تبدیل به پرفروشترین مرکز تجارت جواهرات کردهاست.
از زمان وقوع تغییرات اقتصادی در سال ۱۹۹۴ و کاهش تورم از سطح ۲۰ درصد به ۱۰ درصد درعرض یکسال، گسترش قلمرو بازار داخلی جواهرات، رونق صنایع بومی را موجب شدهاست. در شرایط کنونی۴۸۰ تولید کننده طلا ونقره،۴۲۰ شرکت درزمینه طلاکاری،۳۵۰ صنف دربخش تراش سنگهای قیمتی به فعالیت مشغولند که اکثرشان در اطراف شهرهای"سائوپولو"، "ریودوژانیرو" و "بلوهاریزونت" مستقر هستند.
با وجود آنکه بازار داخلی برزیل بیشترین تعداد خریداران را به خود اختصاص دادهاست، اما در طی چند سال گذشته شرکتهای جواهرسازی نظر خود را معطوف به بازارهای بینالمللی به ویژه ایالات متحده کردهاند.
هم اکنون۳۰ درصد از تولیدات داخلی ۱۰۰ شرکت و۹۰ درصد سنگهای قیمتی کشور به ایالاتمتحده اروپا وآسیا صادر میشود که در سال ۲۰۰۱ ارزش آنها معادل ۵۸۵ میلیون دلار محاسبه شدهبود...
آگاه نسبت به طراحی
مسایلی مانند کیفیت، مناسب بودن قیمت، رعایت اصول موثر در امر طراحی، از جمله مواردی هستند که درحیطه فروش مد نظر قرار میگیرند. در طی پنج سال گذشته، صنعت جواهر در این کشور نگرش تقلیدی را کنار گذاشته و سعی در انعکاس فرهنگ و نمادهای بومی کشور از طریق ارایه مدلهای جالب و مد روز را دارد.
شرکتهای برزیلی بیش از گذشته گرایش به طراحی یافتهاند و تلاش آنها بر آن است تا نمونههایی بهطورکامل جدید و متفاوت با طرحهای گذشته عرضه کنند.
برای کشوری که لذت بردن از زندگی معنا و مفهوم ویژهای دارد تعجبی ندارد که جواهرات در قالب مدلهایی شاد، چشمگیر و برجسته عرضه شوند. به گفته "آندریدAnderide" طراحی، اصل نهایی و کلیدی محسوب میشود. زیرا حرکت، رنگ، احساسات و عواطف، چشمگیر جلوه دادن مدلها، همگی از طریق آن امکان ظهور مییابند.
طراحان با استفاده از ذخایر موجود سنگهای قیمتی در سراسر کشور تلاش می کنند تا علاوه بر گویا بودن طرحهایشان، رنگهای متنوعی را نیز به نمایش بگذارند. وجود کانیهای قیمتی مانند الماس، زمرد، یاقوت، آکومارین، آماتیس، تورمالین، توپاز و بسیاری دیگر از سنگهای با ارزش بیانگر حضور گنجینهای عظیم در این کشور است. طراحان برزیل آزادانه طرح زده و به تلفیق و ترکیب رنگهای مختلف و سنگهای نیمهقیمتی پرداخته و براین اساس مدلهایی شاد با رنگهایی هماهنگ را عرضه میکنند. همه طراحان علاوه بر منعکس کردن فرهنگ برزیل در آثار خود، طرحهایی را در نظر دارند تا اطمینان یابند که جواهراتشان میتوانند جاذبهای جهانی داشته باشند.
طراحان مد برزیل مدلهایی را در نظر گرفتهاند که بر روی طراحی جواهرات در سطح بینالمللی موثر واقع خواهدشد.
طرحهایی جدید
همه جواهرات از جنبه تزیینی برخوردار نیستند. کلکسیون "زیپرZipper" حلقه و گوشوارههایی را به نمایش میگذارد که زیپ الهامبخش آنها بودهاست. زیورآلات درحال حاضر از جایگاه ویژهای در صنعت جواهرات در سرتاسر دنیا برخوردارند و شرکتهای برزیلی در این حوزه فعالیتی پیشگام محسوب میشوند. طرحهای اخیر طلا بیانگر خلاقیت و مجموعه ابتکاراتی است که در صنعت مزبور شکل گرفته است
منبع خبر: نشریه طلا جواهر
۲۴ اردیبهشت ۱۳۸۸ ساعت ۴:۵۹:۵۹ قبل از ظهر