آموزش قدم به قدم جواهر سازی : گوشواره

آموزش قدم به قدم جواهر سازی : گوشواره
سیم های گوشواره در اشکال مختلف یافت می شوند ، برخی ساده وبرخی جنبه تزیینی دارند. پشت گوشواره های ...

سیم های گوشواره در اشکال مختلف یافت می شوند ، برخی ساده وبرخی جنبه تزیینی دارند. پشت گوشواره های چسبان و مدل پروانه ای بیشترین کاربرد را دارند و نمونه های آماده آنان در دسترس است. اغلب اوقات می توانید مدل خاص خود را بسازید تا در قسمت پشت گوشواره های برجسته لحیم کاری شوند. یک حلقه زیبای گوشواره ساده ترین شکل سیم گوشواره است که برای مدل های مختلف کاربرد داشته و می توان از آن نخ عبور دارد. سیم های اطمینان در قسمت پشت جهت آن که محکم تر نگه داشته شوند حاوی یک گیره فنری هستند و ساخت آن ها دشوار تر است.

ازآنجا که خم سازی سیم به مهارت زیادی نیاز دارد ، قبل ساخت دو نمونه مشابه باید تا حدودی تلاش لازم را به کار گیرید، لذا سیم اضافی لازم است . به هنگام ساخت قالب های یکسان [ تکنیک ۸] باید هر یک از مراحل ساخت رابرای دو سیم واحد مورد توجه قرار دهید و هر دو را هم زمان باهم بسازید. کاربرد فلزات گرانبها برای ساخت گوشواره ها توصیه می شود، زیرا از واکنش های الرژیک ممانعت به عمل می آید . در واقع حساسیت ایجاد نمی کنند.

۱ ) تکه از سیم را با قیچی ببرید . ته هر یک از سیم ها را با سوهان سوزنی مسطح ، صاف کنید [ تکنیک ۴] . قسمت انتهایی بخشی است که باید جهت قرارگرفتن بر روی قطعات جواهر لحیم کاری شوند.

۲(  قسمت دیگر سیم را با سوهان به شکل مدور در آورید و حلقه کنید. هنگامی که به انجام این کار مشغولید سیم را در مقابل درز گیره قرار دهید. قسمت انتهایی باید وارد سوراخ گوش شود، لذا باید صاف و به طور کامل مدور باشد. از انگشت سبابه برای لمس بخش انتهایی استفاده کنید، زیرا بهتر از چشم موقعیت کاری شما ارزیابی می کند. گیره های گوشواره به طور نرمال در این مرحله در جای خود لحیم می شوند.

۳) در انتهای هر گیره، شیاری ایجاد کنید تا پروانه لیز نخورد. گیره را حدود از قسمت انتهای قیچی دور نگه دارید سپس به دور آن بپیچید تا شیاری کم عمق داشته باشید، آن را محکم با قیچی نگیرید زیرا ممکن است باعث بریدن گیره شوید.

۴) به طور متناوب و به آرامی با قیچی گیره را فشار دهید تا شیاری ایجاد شود. سپس آن را زمانی که در جای خود لحیم کاری شده است به کمک قیچی لبه صاف کنید و چند بار پیچ دهید. این امر گیره را کمتر مستعد خم شدن می سازد.

Butterflies- -

۱) طرح یا الگو را روی ورقه فلزی [ تکنیک ۱] علامتگذاری کنید. سوراخ مرکزی را با پانچ محوری علامت بگذارید. از template برای قراردادن پرگار روی شعاع صحیح بر روی دایره میانی استفاده کنید ، همچنین از نوک مته ای هم عرض گیره گوشواره استفاده گردد تا ایجاد سوراخی در وسط آن میسر باشد [ تکنیک ۳]. از الگو برای قراردادن پرگار در عرض صحیح خطوط صاف الگو استفاده شده و این خطوط با پرگار و خط کش رسم گردند. انتهای مورب دو قطعه با خط کش رسم شوند. به دقت قسمت های زاید یا اضافی سوهان کاری شوند. [تکنیک۲] از تیغه ۰/۶ به علت ظرافت و با یک بودن فلز استفاده گردد.

۲) خطوط مرکزی را علامت گذاری کنید وخط کش استیل در مقابل قلم قرار گیرد.

۳) به دقت قالب رابا سوهان ضامن دار مسطح سوهان کاری کنید ( تکنیک ۴)

۴) قطعه را بر روی خط بوف یا ورقه ای از سنباده مالش دهید تا آثار بر جای ماده رفع گردد (تکنیک ۵ )

۵(- سپس یک قسمت از قطعه را با قیچی حاوی دماغه دور نگه دارید و با خم کردن بقیه فلز توسط انگشت آن را پیچ دهید ( تکنیک ۸(

۶( همین کار را برای قسمت دیگر انجام دهید، هر دو قسمت پیچ خورده باید در وسط دایره رو ئبه روی هم قرار گیرند. این مرحله تکرار گردد تا پروانه دوم ساخته شود.

- حلقه های گوشواره Ear Hooks

1)  تکه از سیم نقره را با قیچی ببرید ( تکنیک ۲) . یکی از سیم ها را موچین نگه دارید و یک سمت آن را وارد بوراکس سازید (تکنیک ۱۱) . نوک سیم راحرارت دهید تا ذوب شود . قطعه ای از نقره ذوب شده تا بالای سیم جریان خواهد یافت. مسیر شعله را تغییر دهید تا قطعه نقره حرکتی یکنواخت داشته باشد. قبل از آن که نقره بسیار بزرگ شود شعله را کنار بگذارید.

۲)  این کار را با سیم دیگر به انجام برسانید پس آن دو را در آب و نمک بگذارید ( تکنیک ۴) سیم را در مقابل شکاف گیره به هنگام سوهان کاری قرار دهید.

۳)  قسمت مهره مانند را محکم دور ماندرل بپیچانید تا یک حلقه مدورشکل گیرد ( تکنیک ۸). از ماندرل با قطر و پانچ گنبدی شکل استفاده شود.

۴) حلقه دیگری را در جهت مقابل برای به وجود آوردن طرحی به صورت عدد ۸ بسازید.

۵) از قیچی های نیم مدور برای خم سازی انتهای سیم به سمت عقب استفاده کنید. این کار را باملایمت انجام دهید زیرا علامت گذاری سیم های ظریف آسان است . سمت مدور قیچی رادر جهت داخلی منحنی نگه دارید.

منبع خبر: نشریه طلا جواهر
  ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۸ ساعت ۶:۸:۵ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد