ارزیابی کنید چگونه میتوانید در کسب وکار خود نوآوری کنید؟ شما برای رسیدن به این هدف باید همانند یک دزد دریایی عمل کنید. ما در اینجا چگونگی آن را برای شما توضیح خواهیم داد.
«مایکل مادوک» و «رافائل لویی ویتون» معتقدند زبان کسبوکار در آینده نه زبان انگلیسی یا چینی، بلکه زبان دزدان دریایی خواهد بود.
آنها در این مقاله میگویند:
ارزیابی کنید چگونه میتوانید در کسب وکار خود نوآوری کنید؟ شما برای رسیدن به این هدف باید همانند یک دزد دریایی عمل کنید. ما در اینجا چگونگی آن را برای شما توضیح خواهیم داد.
فردریش نیچه میگوید: «بازرگانان و دزدان دریایی برای یک دوره طولانی اشخاصی مشابه بودند. حتی امروزه اخلاق بازرگانی واقعا چیزی جز پالایش اخلاق دزدان دریایی نیست.»
البته امروزه شما لزوما نباید با نوشتههای این فیلسوف آلمانی که حدود 100 سال پیش مطرح شده است موافق باشید تا بتوانید بپذیرید که فرصتها و تهدیدها در کسب وکار نسبت به گذشته خیلی سریعتر اتفاق میافتند و کمتر میتوان آنها را پیشبینی کرد. در نتیجه مدیران شرکتها باید همانند دزدان دریایی(که دائما مجبوربودند محل کشف گنج خود را بازبینی کنند و محل نگهداری سکههای طلا را تغییر دهند)، رویکرد خود را نسبت به مشتریان، سهم بازار و پیشی گرفتن از رقبا تغییردهند.
ما از واژه «دزدان دریایی» به عنوان استعارهای استفاده میکنیم که به شما نشان دهیم برای دستیابی به نوآوری مداوم نیاز به تغییر طرز فکر خود دارید.
بقای دزدان دریایی (و مسلما پیروزی آنها) بستگی به روحیه کارآفرینی سازمانی و استفاده از ظرفیتهای زیردارد:
1)خود و مشتریانشان را به طور واقعی شناسایی کنند.
2)بررسی فرضیههای موجود و قراردادن این فرضیات در مدل فعلی خود.
3) خلق مدلهای بهتری برای آینده
4) ابداعات مداوم برای حفظ مزیت مدلهای کسب و کار. برای این کار شما نیاز دارید که در شروع یک زبان مشترک واستراتژی شفاف ایجاد کنید تا بتوانید اطمینان حاصل کنید که بر مدل واحدی (همان نقشه گنج واحد در استعاره ما) تمرکز کردهاید.
نوآوری در تدوین طرح کسب وکار:
یکی از ابزارهای نوآوری در مدلهای کسب وکار که از آن استفاده میشود مدل «کانواس» در کسب وکار است.
این مدل یک صفحه ای بصری 9 بخش را (که شامل گزارههای ارزشی، بازارهای مشتری، جریان درآمد و موارد مشابه دیگر است) را در مدل کسبوکار شما شناسایی میکند.
سادگی و شفافیت در روند کاری به شما این اجازه را میدهد که گزینههای موجود را موثرتر و در زمینه وسیعتری مورد بحث قرار داده و به چالش بکشید. همچنین به شما کمک میکند روی مواردی که بر نقاط قوت و مزیت رقابتی و سود شرکت شما تاثیرگذار است، تمرکز داشته باشید. چارچوب مدل نوآوری در کسب وکار فرصتها را برای شما نمایان میکنند و شما را مجبور به اولویتبندی فرصتهای نوآوری میکند.
«دوگ استون» معاون ارشد نوآوری در شرکت ما میگوید: گاهی اوقات سخت ترین بخش از نوآوری بیان مسائل بدیهی است. ابزارهای مدل نوآوری در کسب وکار همانند مدل «کانواس» به پیچیدگیهای بیهوده دامن میزنند. اموری که در کسب و کارهایی که به شدت به نوآوری نیاز دارند به وفور دیده میشوند. در نتیجه سادهسازی، شما شاهد این خواهید بود که همه اعضای تیم (دزدان دریایی در تمثیل مورد استفاده ما) بر طرح کسب و کار بازنگری شده شما (بهترین نقشه گنج در دسترس) تمرکز کردهاند. در نتیجه تیم شما به شکل بهینهای به دنبال راههای پیشرفت خواهند گشت و احتمال اینکه شما در مسیر درست حرکت کنید افزایش مییابد.
چه کسانی معمولا بزرگترین گنجها را پیدا میکنند؟ شکارچیان گنج، افرادی که به دنبال گنج هستند و میدانند در چه محلی آن را جستوجو کنند.
تعهد و مسوولیت با نزدیک شدن به یک روند اثبات شده بدست میآید. ما معتقدیم نوآوری زمانی به دست میآید که شرایط زیر برقرار باشد:
1) نیاز به نوآوری در یک بازار خاص وجود داشته باشد.
2) محصولات، خدمات و مدل کسبوکار خاصی بتواند پاسخگوی این نیاز باشد.
3) ارتباط شفافی بین موارد 1 و 2 وجود داشته باشد.
اگر شما میخواهید بیشتر شبیه به دزدان دریایی ثروتمند شوید، بهتر است از 3 مرحله گفته شده در بالا در قالب مدل نوآوری کسبوکار خود استفاده کنید. آنها با هم میتوانند به شما کمک کنند تا تیم خود را به سوی گنج نوآوری هدایت کنید.
زبان مطلوب کسبوکار زبان دزدان دریایی است. کسانی که با چنین شیوههایی آشنایی ندارند در مقابله با رقبا دچار مشکل میشوند. بنابراین مثل یک دزد دریایی فکر کنید، هرگز از جستجوی گنج دست برندارید. به این ترتیب شما میتوانید آینده کسبوکار خود را خلق کنید.
رافائل لویی ویتون و مایکل مادوک
مترجم: پریسا حبیبی
۲۲ تیر ۱۳۹۰ ساعت ۱۱:۳۰:۲۷ بعد از ظهر