منصور معظمی امروز درچهارمین همایش بینالمللی صنعت خودروبا اعلام اینکه در شش ماهه اول امسال رشد اقتصادی خوبی در کشور اتفاق افتاده است، اظهار داشت: دو بخش کلیدی و مهم از جمله صنعت نفت و گاز و صنعت کشور در این رشد و جهش نقش بسیار بالایی داشتند. این به این معنی است که اگر بتوانیم اقدامات بیشتری را در این دو بخش انجام دهیم مسیر توسعه کشور بیشتر فراهم میشود.
وی با بیان اینکه امروز خودرو یک وسیله لوکس به شمار نمیآید، افزود: به مسئولین و مردم حق بدهید که از من در مورد صنعت خودروی کشور سوال بپرسند مردم گاهی به زبان شکوه نارضایتی خود را از این حوزه اعلام میکنند به همین منظور ما امروز دور هم جمع شدهایم تا مشکلات امروز صنعت خودرو را شناسایی و در صدد رفع آن باشیم.
رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران خطاب به مهمانان این همایش با اعلام اینکه من خود شاهد زحمات نعمت زاده برای بخش خودرو کشور بودهام، گفت: بخش قابل توجهی از وقت وزیر صنعت صرف صنعت خودرو میشود و او با حساسیت زیادی این حوزه را بررسی میکند.
معظمی تصریح کرد: صنعت خودرو درسال 95 اتفاقات و توفیقات خوبی را بدست آورد مردم امروز ولی نعمت ما هستند و ما در سال آینده باید تصمیمات بیشتری را برای توسعه صنعت خودروی کشور به کار بگیریم البته باید تأکید کنم در سالهای آینده مردم از تصمیمات امروز مدیران صنعت خودرو به نیکی یادخواهند کرد.
وی با اشاره به اینکه صنعت خودرو امروز مجموعهای از تولیدکننده و قطعه ساز است، اظهار داشت: در سال گذشته حدود 93 میلیون خودرو در دنیا با تراز مالی 2 هزار میلیارد دلاری تولید شده است، در همین مقطع صنعت خودرو جهان 500 میلیارد دلار مالیات به دولت پرداخت کرده است این موضوع نشان میدهد، صنعت خودرو علاوه بر پتانسیلهای بسیاری بود و ما میتوانیم با ایجاد فضای رقابتی از پتانسیل این صنعت استفاده کنیم.
رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با اعلام اینکه در سال جاری تولید خودرو نسبت به سال گذشته 40 درصد افزایش داشته است، افزود: امسال تولید خودرو به یک میلیون و 300 هزار دستگاه خواهد رسید البته ظرفیت امروز صنعت خودرو بیش از این ارقام است و ما باید از تمام پتانسیل این حوزه استفاده کنیم.
معظمی با تأکید براینکه سیاست ما این است که بتوانیم پاسخگوی نیاز بخشهای مختلف کشور باشیم، تصریح کرد: بعد از برجام که من آن را یک فرصت طلایی برای تعامل شرکتهای ایرانی و خارجی میدانم صنعت خودرو مسیر توسعه خوبی را پشت سرگذاشته است. البته باید تأکید کنم صحبت من صرف خودروساز نیست بلکه قطعه سازان نیز توانستهاند به توفیقات خوبی دست پیدا کنند.
وی در ادامه صحبتهای خود با اشاره به اینکه برخی اوقات از من سوال میشود که چرا شما فقط با برخی از کشورها قرارداد منعقد کرده اید، گفت: بازار ایران بر روی همه باز است و هیچ محدودیتی وجود ندارد و تولیدکنندگان خارجی به راحتی میتوانند با رعایت شروط در این بازار فعالیت کنند اما باید بگویم ایران فقط به دنبال واردات نیست و ما به شرکتهای خارجی اجازه نمیدهیم فقط به واردات محصول به ایران تمرکز کنند بلکه شرط ما این است که باید سرمایه گذاری و تولید داخل نیز در کشور انجام شود.
معاون وزیر صنعت در خصوص شروط وزارت صنعت برای حضور شرکتهای خارجی در ایران، اظهار داشت: با تولید صادرات محور، استفاده حداکثری از توان داخلی و افزایش سهم ساخت داخل به شرط مهم وزارت صنعت به شمار میآید به نحوی که ما در قراردادهای جدیدی که با خودروسازان منعقد کردهایم حداقل 40 درصد ساخت داخل را اعلام و باید آن را در یک بازه زمانی به 60 تا 70 درصد نیز برسانیم که این موضوع یک فرصت برای قطعه سازان به شمار میآید.
معظمی با بیان اینکه ما نباید تولیدکننده بلکه باید خودروساز شویم، گفت: در تمام قراردادها بحث طراحی و تولید خودرو مورد توجه قرار گرفته است. دیگر شرط وزارت صنعت خدمات پس از فروش است. البته در اینجا باید اعلام کنم چه خوشمان یا چه بدمان بیاید ما هنوز نتوانستهایم رضایت مشتریان را در بحث خدمات پس از فروش کسب کنیم برای رفع این موضوع باید اقدامات لازم برای کسب رضایت مشتری انجام شود.
وی به قراردادهای خودرویی اشاره کرد و گفت: در نیمه اول سال آینده نخستین محصول سایپا و سیتروئن تولید خواهد شد. در مورد تفاهم نامه ایدرو و رنو نیز باید بگویم تا پایان 2017 یا سه ماهه اول سال 2018 تولیدات مشترک این تفاهم نامه نیز آغاز میشود همچنین فولکس واگن و هیوندایی نیز تفاهم نامههایی را به امضا رساندند که در مرحله نهایی قرار دارد. در مجموع باید بگویم 6 قرارداد تا پایان سال 95 نهایی خواهد شد.