«لورنس وَن دِن اَکر» (Laurens Van Den Acker) در مراسم رونمایی از خودرویرنو کولئوس در ایران افزود: رنو در کشورهای برزیل، رومانی، هند و کره جنوبی مرکز طراحی دارد.
وی درباره ایجاد مرکز طراحی در ایران گفت: پس از مطالعه درباره بازار ایران، درخصوص ایجاد مرکز طراحی در ایران تصمیم گیری می شود؛ یکی از دلایل سفرم به تهران، امکان سنجی برای این موضوع است اما اکنون برای پاسخ دادن به این پرسش زود است.
قائم مقام مدیرعامل رنو در بخش طراحی در ادامه به تشریح فرآیند طراحی تا تجاری سازی یک خودرو پراخت و گفت: این فرآیند چهار سال طول می کشد؛ ابتدا ١٠ تا ١٥ طرح انتخاب می شود و از آن، 2 تا سه ماکت ساخته می شود سپس از این ماکت ها یک ماکت با ابعاد واقعی تولید می شود و در نهایت صنعتی سازی یک خودرو آغاز می شود.
وی هدف از حضور در کشورمان را آشنایی بیشتر با ذائقه ایرانی ها و نیازهای بازار ایران عنوان کرد.
با گذشت یک سال از اجرای برجام، فعالیت های اقتصادی کشور در برخی زمینه ها از جمله صادرات نفت، خرید هواپیمای نو و همکاری های خودرویی با خارجی ها پیشرفت خوبی داشته است.
در این مدت، برخی خودروسازان داخلی مذاکرات خود با همکاران خارجی را کلید زدند؛ برخی به مرحله امضای تفاهمنامه و قرارداد رسیدند؛ حتی برخی شرکت ها به تفاهم تولید خودروی مشترک دست یافتند.
در این شرایط رنو آستین ها را بالا زد و برای عقب نماندن از رقیب دیرینه خود یعنی پژو، مذاکره با خودروسازان ایرانی را آغاز کرد.
همکاری رنو در ایران پیچیدگی های خاص خود را دارد؛ سابقه رنو در ایران به همکاری با هر دو خودروساز بزرگ ایران برمی گردد؛ زمانی که سکوی خودروی ال 90 (پلتفرم) برای تولید در اختیار هر دو شرکت سایپا و ایران خودرو قرار گرفت.
این شرکت از طرفی با پارس خودرو(شرکت زیرمجموعه سایپا) از گذشته همکاری داشته و علاوه بر تولید خودروهای مگان، اکنون پارس تندر، کولیوس و ساندرو را در تولید مشترک خود دارند و از طرفی چند محصول خود از جمله تندر 90 و تندر پیکاپ را با ایران خودرو تولید و به بازار عرضه می کند.
مدیران عامل هر دو خودروسازی بزرگ ایران، در آن زمان خود را شریک قدیمی رنو و محق برای ادامه همکاری می دانستند؛ این روند ادامه یافت اما رنو با هیچ کدام از دو شرکت قرارداد امضا نکرد و سرانجام امضای قرارداد با شرکت ایدرو (سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران) را پذیرفت.
دور جدید همکاری های خودرویی ایران و فرانسه با امضای توافق نامه ایدرو و رنودر دومین روز از نمایشگاه خودرو پاریس، بین «منصور معظمی» رییس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) و «تیری بلوره» قائم مقام مدیر عامل رنو و با حضور محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت و «کارلوس گون» مدیرعامل رنو آغاز شد.
البته رنو علاوه بر اینکه در دوران تحریم مانند رقیبش پژو، ایران را ترک نکرد، و محصولاتی دیگری همچون تندر 90، پارس تندر و ساندرو هاچ بک و استپ وی را به بازار ایران آورد.
دور تازه همکاری خودرویی رنو در ایران، یک مرکز مهندسی و خرید جدید برای حمایت از قطعه سازان داخلی و یک کارخانه تولیدی با ظرفیت اولیه 150 هزار دستگاه در سال را شامل می شود.
براساس توافقنامه رنو و ایدرو، دو خودرو «سیمبل و داستر جدید» نخستین تولیدات این همکاری خواهد بود که از سال 2018 آغاز خواهد شد.
براساس این توافقنامه، رنو برای نخستین بار در ایران، مراکز توزیع، فروش و خدمات پس از فروش خود را خواهد داشت و همچنین همکاری های کنونی رنو با 2 شریک خود سایپا و ایران خودرو در قالب «همکاری مشترک رنوپارس» ادامه خواهد داشت.
یکی از مباحث مهم این همکاری، پاسخ این پرسش است که «خودروهای مشترک رنو و ایدرو در چه کارخانه ای تولید خواهد شد؟» محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت در بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها در پاسخ به این پرسش گفت: اولویت با واگذاری «بن رو» (شرکت بنیان توسعه صنعت خودرو) به ایدرو و احتساب این شرکت به عنوان آورده ایدرو است.
شرکت بنیان توسعه صنعت خودرو که از شرکت های زیرمجموعه سایپا به شمار می رود و در جاده قدیم سلفچگان ساوه واقع است، با حدود یک هزار پرسنل، خودروهای سایپا 151 و آریو S300 را تولید می کند.