پیش از این گزارش داده بود که براساس جدیدترین ارزیابی کیفی صورت گرفته، ۱۱ مدل خودروی سواری در حال تولید در خودروسازان داخلی در پایینترین سطح کیفی ممکن قرار دارند.
نکته قابل توجه این است که پرتیراژترین خودروهای داخلی از جمله پراید و پژو ۴۰۵ در دسته خودروهایی قرار دارند که در پایینترین سطح کیفی ممکن تولید میشوند.
در این شرایط نگاهی به سند "اهداف و سیاستهای توسعه صنعت خودرو در افق ۱۴۰۴" نشان میدهد که طبق هدفگذاری صورت گرفته در این سند، در سال ۱۴۰۴ از هر سه دستگاه خودرو سواری و وانت تولیدی در داخل، یک دستگاه آن باید صادر شود.
در این سند پیشبینی شده که از سال ۱۴۰۴ باید سالانه سه میلیون دستگاه خودروی سبک (شامل سواری و وانت) در خودروسازان داخلی تولید شده و یک میلیون دستگاه از آن صادر شود.
این هدفگذاری در حالی است که هماکنون وضعیت صادرات دو خودروساز بزرگ داخلی چندان تعریفی نداشته و صادرات بیشتر به کشورهایی همچون عراق و در تیراژ پایین صورت میگیرد و باقی خودروسازان داخلی شامل گروه بهمن، مدیران خودرو و کرمان خودرو نیز تا حد زیادی تبدیل به مونتاژکننده خودروهای بعضا بیکیفیت چینی شده و اساسا نمیتوان توقع صادرات خودروهای چینی مونتاژی بیکیفیت را از آنها داشت.
بنابراین در این شرایط برای تحقق اهداف پیشبینی شده در سند اهداف و سیاستهای توسعه صنعت خودرو در افق ۱۴۰۴، بار اصلی بر دوش دو شرکت ایران خودرو و سایپا بوده و این شرکتها باید نسبت به از رده خارج کردن خودروهای قدیمی و البته پر تیراژی همچون پراید و پژو ۴۰۵ و جایگزین کردن خودروهای جدید و بهروز اقدام کنند.
البته با اجرایی شدن برجام و لغو تحریمها دو خودروساز بزرگ داخلی قراردادهای جدیدی را با شرکتهای معتبری مانند پژو، سیتروئن و بنز منعقد کردهاند و تولید محصولات جدید نیز به زودی آغاز خواهد شد. در این زمینه باید دید آیا خودروسازان بزرگ میتوانند به تدریج خودروهای جدید با کیفیت و با قیمت مناسب و دارای مزیت رقابتی (برای صادرات) را جایگزین خودروهای فعلی کرده و در تحقق اهداف صادراتی موفق شوند یا خیر.