فرداد دلیری در گفتوگویی تفصیلی در پاسخ به اینکه سال گذشته صحبتهای مختلفی درباره توقف خط تولید پراید و پژو ۴۰۵ مطرح اما در نهایت این مساله عملی نشد و مسئولان تصمیم گرفتند تا دیماه سال ۱۳۹۷ این فرصت را در اختیار خودروسازان قرار دهند تا در صورت تغییر پلتفرم و افزایش استانداردها از ۵۲ مورد به ۸۳ مورد، خودروهای مدنظر به حیاتشان ادامه دهند، عنوان کرد: اینکه بتوان سطح استانداردها را چه در بخش آلایندگیها، مصرف سوخت و استانداردهای ایمنی افزایش داد مسالهای است که توسط سازمان ملی استاندارد تدوین شده است و وزارت صنعت، معدن و تجارت بخش دیگری از این سیاستها را تعیین میکند.وی ادامه داد: وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز بهدنبال روشهای تولید جدید و نیز استانداردهای بهروز است تا با گذشت زمان کیفیت خودروها بالا برود و بهخوبی میدانیم که صنعت خودروی ایران در افق ۱۴۰۴ باید به صادرات ۳۰ درصدی نائل شود و اگر خودروهای ما به تکنولوژیهای لازم دست نیابند نمیتوان به هدف تعیین شده رسید.
دلیری با بیان اینکه رسیدن به تولید سه میلیون دستگاه خودرو در سال ۱۴۰۴ عدد بزرگ و دور از دسترسی نیست، خاطرنشان کرد: اما مساله رسیدن به ۳۰ درصد صادرات خودروهای تولید شده در افق ۱۴۰۴ مسالهای است که باید در جنبههای مختلف بررسی شود؛ بنابراین استراتژیهای دولت و کشور این است که بتوانیم خودروهای باکیفیتتر و بهتر تولید کنیم؛ چراکه با خودروهای موجود نمیتوان رقابت کرد و بازارهای محدودی در خارج از کشور برای ما وجود خواهد داشت.معاون توسعه سرمایهگذاریهای صنعتی ایدرودر بخش دیگری از اظهارات خود با تاکید بر اینکه شرکتهای تولیدکننده خودرو تا زمانی که سیاستهای اجباری تدوین نشده و تاریخ معین برای تغییر مدل تولید برای آنها ابلاغ نشود، پروژههای سودده را کنار نمیگذارند، تصریح کرد: زمان و سیاست اجباری مدنظر تعیین شده و خودروسازان باید تولیدهای خود را با تصمیمهای اعلامی وفق دهند و هماکنون بهدنبال جایگزینکردن خودروهای جدید چه از طریق مشارکتهای بینالمللی و چه با طراحی داخلی باشند.
دلیری همچنین با اعلام اینکه در افق ۱۴۰۴ باید ۵۰ درصد خودروهای تولیدی که شامل سه میلیون دستگاه خودرو میشود طراحی داخلی باشد، گفت: هرسال استانداردها افزایش یافته و سیاستهای در نظر گرفته شده سخت و سختتر میشود. در فاصله دو ساله تعیین شده باید از یورو ۴ به یورو ۵ و پس از آن یورو ۶ برسیم و قطعا خودروهای پراید و ۴۰۵ که از آنها نام بردیم با شرایط فعلی امکان ادامه تولید پس از آن سال را ندارند. خودروهای نامبرده چه در بخش طراحی بدنه، موتور و گیربکس باید تغییر کنند و جای نگرانی وجود ندارد؛ چراکه با تاریخهای در نظر گرفته شده حتما کار پیش خواهد رفت.وی همچنین در پاسخ به اینکه اگر تا تاریخ تعیین شده خودروهای مربوطه استانداردهای اعلامی را رعایت نکنند چه سرنوشتی در انتظارشان خواهد بود، بیان کرد: در صورتی که این اتفاق رخ ندهد خودروهای مختلف از چرخه تولید خارج خواهند شد و به جای آنها مدلهای دیگری تولید میشود.
وی همچنین در پاسخ به این مساله که بسیاری معتقدند قیمت خودرو در ایران اعم از خودروهای داخل و خودروهای وارداتی بالاست، گفت: خیر قیمت خودرو در ایران گران نیست، باید مقایسه بهصورت درست انجام شود. برخی از کشورها صرفا مصرفکننده هستند و هیچگونه عوارض و مالیاتی بر واردات آنها در نظر گرفته نمیشود و ما نباید کشور خودمان را با چنین کشورهایی مقایسه کنیم.معاون توسعه سرمایهگذاریهای صنعتی ایدرو در مورد تعداد قراردادهای خودرویی مدنظر در سال گذشته و نیز افزایش تعداد آنها در سال جاری اعلام کرد: احساس بنده بر این است که تعداد قراردادهای خودرویی افزایش خواهد یافت و این روند ادامهدار خواهد بود. علاوهبر این شرکتهای خودروساز بزرگ داخلی نیز باید با توجه به رقابتی شدن شرایط جدیتر ورود و بتوانند در این بازار همگام با سایر خودروها حرکت کنند.
دلیری در پاسخ به اینکه کدام کشورها پس از برجام بیشترین درخواست را با ایرانیها داشتهاند، اعلام کرد: کشورهای زیادی پس از برجام مراجعه کردند که در این راستا میتوان به ایتالیا، فرانسه، آلمان، کره جنوبی و نیز کشورهایی شمال اروپا از جمله فنلاند و سوئد اشاره کرد اما بهطور کلی سه کشور ایتالیا، فرانسه، آلمان سه کشوری بودند که پس از برجام بیشترین تقاضا را نسبت به همکاریهای مختلف با ایران ارائه دادند. ایتالیاییها در مباحث صنایع فلزی و صنایع سنگین، آلمانیها در حوزه صنایع تکنولوژی و نرمافزاری و نیز فرانسویها در خودروسازی و صنایع نفت و گاز ورود کردند.