گسترش تجارت الکترونیک و تحول استراتژی های بازاریابی

گسترش تجارت الکترونیک و تحول استراتژی های بازاریابی
توسعه تجارت الکترونیک در سراسر دنیا الگوها و مدل های تجارت و کسب و کار به طور کلی دچار دگرگونی شده و این مسئله هم جنبه اجرایی کار و هم اصول و معیارهای استراتژیک را نیز متحول کرده است .

گسترش تجارت الکترونیک و تحول استراتژی های بازاریابی

توسعه تجارت الکترونیک در سراسر دنیا الگوها و مدل های تجارت و کسب و کار به طور کلی دچار دگرگونی شده و این مسئله هم جنبه اجرایی کار و هم اصول و معیارهای استراتژیک را نیز متحول کرده است و در نتیجه بخش های مختلف کسب و کار از جمله بازاریابی نیز از این امر تاثیر پذیرفته و تحولی بزرگ در استراتژی های ان به و جود آمده به گونه ای که دیگر نمی توان با استفاده از الگوهای سنتی بازاریابی در دنیای رو به رشد تجارت الکترونیک به اهداف بازاریابی و فروش نائل آمد. یکی از راهکارهایی که ما را در رسیدن به اهداف بازاریابی خود در دنیای تجارت الکترونیک یاری می رساند استفاده از ابزارها و ویژگی های محیط وب و توجه به نقش مهم بازاریابی اینترنتی برای موفقیت در این عرصه می باشد. حال برای استفاده از این شیوه بازاریابی باید در پی ایجاد و مدیریت بهینه وب سایتهایی برآییم که بتوانیم در آن ها استراتژی های بازاریابی خود را به خوبی پیاده سازیم .

اقدامات موثر بسیار زیادی در بازاریابی اینترنتی به منظور جذب سفارش و افزایش ترافیک بازدیدکنندگان سایت ها می توان انجام داد که یکی از مهمترین آنها معرفی سایت به موتور های جستجو گر و ارتقاء رتبه سایت نزد آنها می باشد. همانطور که می دانیم درصد بالایی از بازدید کنندگان سایت ها به واسطه جستجو و از طریق موتورهای جستجوی مختلف به سایت ها هدایت می شوند، بنابراین توجه به اهمیت موتورهای جستجو برای موفقیت عملکرد تجاری سایت بسیار ضروری می باشد. در این شرایط اولین مؤلفه قابل توجه برای افزایش جایگاه سایت در رتبه بندی مطالب جستجو شده پرداختن به موضوع محتوای سایت است. سه بخش اساسی محتوای سایت برای رسیدن به این منظور شامل کلمات کلیدی، عبارات کلیدی و کلمات و عبارت های معمولی می باشد که هر سه در جایگاه خود دارای اهمیت می باشند.

هر روز میلیون ها کاربر اینترنت از این کلمات و عبارات برای یافتن مطالب مورد نیاز خود استفاده می کنند و این به تخصص نگارنده محتوای سایت بستگی دارد که چگونه از این کلمات و عبارات به نحو مناسب بهره ببرد و بهترین جایگاه را در جستجو ها به خود اختصاص دهد. متنوع و تخصصی بودن دو اصل مهم در گزینش کلمات کلیدی برای محتواست هین طور استفاده از اطلاعات آماری ارائه شده از سوی سایت های مختلفی همچون یاهو ،گوگل و AOL در رابطه با کلمات کلیدی به کار گرفته شده در زمان جستجو از سوی کاربران ، این فرصت را به ما می دهد تا نگاه عمیق تری به مقوله آمار و داده کاوی آماری در مدیریت سایت های تجاری خود داشته باشیم. از دیگر اقداماتی که می توان در بازاریابی اینترنتی از آنها استفاده کرد و شاید اهمیت آنها کمتر از موتورهای جستجو نباشد شامل معرفی سایت به دایرکتوریها ، جستجو و شناسایی بازار بالقوه سایت و ایجاد ارتباط با آنها ، پاسخگویی سریع و جامع به e-mail های رسیده و ارائه سرویس های پشتیبانی قوی می باشد. BANNER های تبلیغاتی نیز یکی از عناصر مهم بازاریابی اینترنتی می باشند که ایجاد این BANNER ها در سایت هایی که مشتریان سایت های مورد نظر در آنها متمرکز می باشند ، می تواند بسیار مفید واقع شود. و البته تبادل بنر با سایت های مرتبط نیز نباید فراموش شود.

عضویت سایت در گروههای خبری و فهرست های پستی و رفع اشکالات فنی سایت اعم از اصلاح عنوان سایت ، بهبود گرافیک سایت و... ، استفاده از موتورهای جستجو مکان یابی برای بهینه سازی صفحات نزد موتورهای جستجوگر ، استفاده از سیستم پاسخگویی خودکار Auto responder) )، استفاده از بازاریابی چت (chat )، جمع آوری اطلاعات آماری بازدیدکنندگان، معرفی کالا و خدمات در حراجی ها و فروشگاه های online و... از دیگر اقدامات موثر در بازاریابی اینترنتی می باشند.


منبع خبر: مدیران ایران
  ۲۹ مهر ۱۳۸۸ ساعت ۱۰:۵۴:۳۲ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد