اگر شخصی به شما بگوید که باید تجارت خود را همچون یک دانه برف درآورید، احتمالا پیش خود فکر خواهید کرد که او عقلش را از دست داده است.
اگر شخصی به شما بگوید که باید تجارت خود را همچون یک دانه برف درآورید، احتمالا پیش خود فکر خواهید کرد که او عقلش را از دست داده است. یعنی او فکر ميکند که تجارت شما باید مانند بلورهای یخی باشد؟ سرد و آب شدنی باشد؟ و از آسمان بیاید؟ و البته به نظر نميآید که هیچ یک از این موارد از ویژگیهای یک تجارت باشد، اما هر دانه برف، خاصیتی دارد که یک تجارت کوچک باید برای رسیدن به آن تلاش کند و آن بی مانند بودن است.
تجارت شما درست مانند دانههای برف چندین نوع مختلف بیمانند خواهد داشت. شما دوست دارید تا برند تجاری و بازاریابی تان تک و منحصر به فرد باشد تا وقتی محصولاتتان وارد بازار شد، در بین محصولات رقیبان، برجسته به نظر آید. تجارت شما عناصر ساختاری اساسی خواهد داشت که شما را از بقیه متفاوت خواهد کرد و شامل این خواهد بود که چگونه آن را ترتیب ميدهید، اداره ميکنید، چه محصولات و خدماتی را ارائه ميدهید و سایر ملاحظات تجاری که خود را در طرح و نقشه تجاری شما نشان ميدهند. اما کسب و کار شما نوع دیگری از بیهمتایی را نیز خواهد داشت که دانههای برف ندارند.
این ویژگی همان شخصیت است. این نوع از بیهمتایی برای تجارتهای کوچک، کمي زیرکانه است وتلاش آن جدا کردن شخصیت کسب و کار از شخصیت کارآفرین اداره کننده آن ميباشد. این تفاوت ميتواند با جلوه دادن شما به عنوان یک کسب و کار و نه تنها یک کار آفرین ساده، به کسب و کار شما کمک کند و آن را حرفه ای نشان دهد. تثبیت شخصیت به عنوان یک شرکت و نه یک فرد، ميتواند احترام و رسیدن به درجات بالاتری را برای شما به همراه داشته باشد. اگر قصد دارید تا شرکت خود را با استخدام افراد بیشتر، رشد و گسترش دهید، پس استفاده از منحصر به فرد بودن در کسب و کار به جای منحصر بودن در شخصیتتان، بیشتر ميتواند شما را یک تاجر جلوه دهد تا یک مشاور تبلیغاتی. دادن چنین جایگاهی به خود از همان ابتدای کار، باعث ميشود تا دیگر افراد انتظار نداشته باشند تا با شخص شما کار کنند، بلکه تجارت را اصل قرار دهند و این امر در زمان افزایش تعداد کارمندان بسیار با ارزش خواهد بود.
چگونه تک باشیم
1- طرح و نقشهای برای برند و تجارت خود بریزید
بسیاری از تجارتهای کوچک، این مرحله را به دلیل ابتدایی دانستن آن به حساب نميآورند، اما یادداشت مواردی از قبیل ساختار کاریتان، ارائه خدمات و محصولات، رقابت، ماموریت، دیدگاه، تجربه و طرحهای بازاریابی، همه و همه ميتوانند اصول تک بودن کار شما را یکی یکی آشکار کنند. نیازی نیست تا چنین طرح و برنامه ای حتما رسميو به ویژه طولانی به نظر آید. تنها لازم است که برنامههای شما را در خود ثبت کند.
2- آنچه موجب تک بودن شما ميشود را شناسایی کنید
چه چیزی شما را تک و منحصر به فرد مينماید؟ این در واقع یکی از سختترین سوالات است. علت سخت بودن پاسخ آن این است که شما به نوبه خود هر کاری را که باعث منحصر به فرد شدنتان ميشود انجام ميدهید. در واقع شما اغلب مواقع مهارتها و رفتارهایی منحصر به فرد از خود نشان ميدهید، اما آنقدر به سادگی که اصلا متوجه انجام آنها نميشوید. پس اگر ندانید که در حال انجام کاری هستید که شما را خاص مينماید، از کجا باید متوجه شد که آن کار چیست؟ یک راه آن است که ببینید آیا اصل مهمي از روشهای شما در تجارت، از قلم افتاده است یا نه یا از مشتریان خود سوال کنید که از نظر آنها چه چیزی شما را منحصر به فرد کرده است. روش دیگر آن است که هر کاری را که انجام ميدهید، یادداشت نمایید یا یک بررسی موردی در مورد پروژه ارباب رجوع و مشتری داشته باشید و از یک دوست یا همکار بخواهید تا نگاهی به آن بیندازد.
3- ویژگی انحصاری تجارت خود را از ویژگی انحصاری صاحب آن جدا کنید
این مرحله شامل چالشهایی است که بستگی به طرحهای شما برای رشد شرکتتان دارد. اگر قصد دارید تا شرکت خود را در همین اندازه حفظ نمایید و آن را فقط از نظر سود و موفقیت، رشد دهید، ميبایست تا شخصیت خود را به میزان کافی از کار و تجارتتان جدا کرده و تنها برخی از ویژگیهای منحصر به فرد خود را مدنظر قرار دهید. اما رمز کار در زیاده روی نکردن در این جداسازی است، چرا که این امر ميتواند کار شما را بیش از حد حرفهای و خشک نماید.
اما اگر قصد دارید تا در نهایت شرکتی بزرگتر از آنچه دارید تاسیس کنید، برند تجاری خود را طوری طرح کنید تا برای یک شرکت در حال رشد، موثر باشد. در اینجا چالش اصلي، ایجاد روشی برای تجارتتان است که کارمندانتان قادر به تصور کردن و کار با آن باشند و سپس بهکارگیری کارکنانی كه نه تنها براساس مهارتهایشان، بلکه براساس تواناییشان در سازگاری و انطباق با این روش انتخاب شدهاند.
این مرحله را چگونه انجام خواهید داد؟ من پیشنهاد ميکنم تا به شخصیت خودتان در محیطهای اجتماعی توجه کنید و آن را با شخصیت کاری خود مقایسه نمایید. اگر فرد کمرویی در برخوردهای اجتماعی هستید، توجه به نحوه ارتباطتان با همسر یا فرزندانتان نیز ميتواند موثر باشد. آن گاه ببینید که کدام یک از این خصایص و ویژگیها را ميتوانید به راحتی و به طور حرفهای وارد کار و تجارتتان کنید. برای مثال اگر از تعریف کردن داستان برای فرزندتان لذت ميبرید، در مورد کار نیز، استفاده از نوعی روش داستانگویی برای توضیح دادن خدماتتان ميتواند مناسب باشد.
4- برای تجارت خود برند ایجاد کنید تا تک بودن خود را نشان دهید
بسیاری از تجارتها دارای خصوصیات زیادی هستند، اما برند خود را طوری طراحی ميکنند تا به جای آنکه نشاندهنده تک بودن آنها باشد، بیشتر حرفهای جلوه نماید؛ و دیگری زیاده روی در طرحهای گرافیکی پیچیده یا بیش از اندازه منحصر به فرد است که در نتیجه معنایی برای مصرف کننده نداشته و امیدی به نگاه کردن به آنها نیست.
حداکثر استفاده را از گرافیک، با توضیح برند منحصر به فردتان ببرید و با استفاده از اشکال و نمادهای متداول و معمول با پیغام تبلیغاتی خود ارتباط برقرار کنید. اگر شما یک مشاور مالی هستید که تخصصش کمک به مشتریان برای انجام کارهای تفریحی است که دوست دارند در زندگی انجام دهند، استفاده از یک طرح رنگی و اشکال انرژی دهنده همچون انفجار ستارهها، ميتواند مناسب باشد، اما اگر تمرکزتان کمک به افرادی است که از سرمایهگذاری چیزی نميدانند و نميتوانند تصمیمات درستی بگیرند، استفاده از اشکال دایره مانند و اطمینان بخش و یک طرح رنگی سنتی آبی تیره و طلایی ميتواند بهتر باشد.
به کار بردن این چهار مرحله در نشان دادن طرح، ساختار و خصوصیات منحصر به فرد، ميتواند مانع از خشک و حرفهای بودن بیش از اندازه کسب و کار شما شود و کمک ميکند تا به مشتریان خود نشان دهید که چه دانه برف واقعا منحصر به فردی هستید و تجارت شما خواهد درخشید.
منبع: www.ceo.com
مترجم: مائده اربابزاده
۱۹ اسفند ۱۳۸۹ ساعت ۵:۲۷:۴۰ قبل از ظهر