پدر حراجی های آن‌لاين ای بی (eBay)، پیير اميديار

پدر حراجی های آن‌لاين ای بی (eBay)، پیير اميديار
نامش پیر (Pierre) و فامیلش امیدیار (Omidyar) بود.
نامش پیر (Pierre)  وفامیلش امیدیار  Omiya) ) بود.او هم مانند دیگر بازیگران بزرگ عصر دیجیتال ، در اواسط اخرین دهه قرن بیستم میلادی ، یعنی سپتامبر 1995 ، پورتالی را طراحی و راه اندازی کرد که ایده خلاقانه و دیجیتالی او و همسرش Pam ،اکنون به نام eBay ، مشهورترین و برترین سایت حراجی آنلاین وب به شمار می رود. پیر امیدیار در ۲۱ ژوئن ۱۹۶۷ از پدری ایرانی و مادری فرانسوی در پاریس به دنیا آمد. ۶ ساله بود که با خانواده اش به مریلند آمریکا رفت و در ۱۴ سالگی با نوشتن دومین برنامه رایانه‌ای برایکتابخانه مدرسه پا به دنیای بیتها گذاشت. پیر امیدیار رئیس و موسس سایت ای‌بی (e-bay)اولین و معروفترین وبگاه مخصوص حراج و خرید و فروش اینترنتی که تا آخر سال ۱۹۹۸۱/۲ میلیون عضو ۷۵۰ میلیون دلار حجم معاملات و حدود ۸ میلیون دلار سود به هم زدهبود ، راه اندازی کرد. 
 حالا بعد از گذشت مدت کمی ، شرکت بزرگی شده استبا بیش از ۶۰۰۰ کارمند میلیون ها مشتری ثبت شده .پیر امیدیار ، جوان ایرانی الاصلمقیم آمریکا ، در سال 2006 با 10 میلیارد دلار ثروت که همه اش از راه کسب و کارالکترونیکی و رهبری بر بازار های عصر دیجیتال حاصل شده است ، سی و پنجمین میلیاردرجهان و نوزدهمین میلیاردر آمریکا به شمار می رود. در ان سالهای نه چندان دور ،تصور این که روزی ، خلق مکانی برای خرید و فروش اجناس دست دوم یا تا حدی نو وآفرینش یک حراجی واقعی دیجیتالی ، حتمی شود ، آرزویی به بزرگی آرزوهای چارلز دیکنزبود! اما  آرمان طلایی پیر ، چند سال پس از هزاره سوم ،  به واقعیتیمسلم مبدل گشت  اکنون آن رویای شیرین به چنان حقیقتی مبدل شده است که فقطدامنه ebay.com ، میلیون ها دلار قیمت دارد.
آیاتاریخ بشریت این چنین زمان هایی برای پول درآوردن میلیون دلاری بازیگران زمان های مختلف خود ، به خاطر می آورد؟ از انقلاب کشاورزی تا گذار به دوران صنعتی شدن بشر ،و حتی قبل از پیداش انقلاب ارتباطات یا موج سوم تافلر ، هیچ گاه بدون دستیابی بهدانش و ابزار فیزیکی و به خدمت گرفتن ده ها هزار کارمند ، شخصی میلیاردر نشده بود.
 اما اکنون از سال های پایانی قرن بیستم به اینسو ، تاریخ شاهد تولد میلیاردرهای جوانی است که نه ارتش دارند و نه سپاه ! نه طلادارند و نه نفت و ارثیه خارق العاده ! آن ها فقط دانش دارند و بس .  در واقع، اندیشه های نابی که با نوآوری و پرورش خلاقانه در محیط مجازی متولد می شوند ،تجربه ها و آموزه های ارزنده ای را به همراه دارند که حتی در دانشگاه هاروارد همقابل آموختن نیست !   دانشگاه MIT(www.mit.edu)، که ده ها برنده جایزه نوبل و هزاران پرفسور و دانشجوی نخبه ازسراسر جهان را در لابراتوارها و مراکز آموزشی و صنعتی خود دراختیار دارد ، در دهههای پایانی قرن بیستم ، باعث تشکیل 4000 شرکت کارآفرین شده است که بیش از 230میلیارد دلار درآمد داشته اند . درآمدی که از طریق حمایت های یک دانشگاه صورتگرفته است ، به اندازه در آمد کل کشورهای قاره آفریقا است . شکاف فقیر و غنی درهزاره دوم ، بیش از هزاره اول افزایش یافت و اکنون در آغازهراه سوم ، این شکاف بهدلیل اتکای شدید کسب و کار به تولید دانش و به قولی اقتصاد دانش محور (knowledge base economy) افزایشخواهد یافت.
مجموعه رهیافت هایی که تا این بخش از کتاب در مورد کسب و کار بازیگران صنعت دیجیتال جهان آموختیم ، به ما خاطر نشان می کند که دیگر بیشترین درآمد ، حاصل بیش ترین نفر /ساعت کار فیزیکی و حضوری نیست . امری که حتی تا دهه شصت میلادی نیز ، اقتصاد جهانی بر پایه آن حاکم بود. دنیا اکنون به سمت دیجیتالی شدن کامل و گذار به پست مدرنیسمدیجیتالی هدایت می شود. مصرع ناب حماسه سرای بزرگ پارسی گویان ، حکیم ابوالقاسمفردوسی ، که می فرماید توانا بود هر که دانا بود ، اکنون بیش از گذشته ، مفسرموفقیت های خارق العاده بزرگان عصر دیجیتال (DigitalDecade) می باشد. شکاف دیجیتالی بین انسان ها ، علاوه برتاثیرات منفی در گسترش ارتباطات و اطلاع رسانی در دنیای امروزی ، در ایجاد فاصلهطبقاتی در جوامع نیز موثر بوده است . اگر چه ، خود صنعت دیجیتال و ارتباطات ،عاملی در راستای ارتقای صلح جهانی و توسعه پایدار مبتنی بر توسعه امکانات در اقصینقاط جهان است ، اما اگر وضع به همین منوال پیش رود و کشورهای جهان سوم و در حال توسعه ، به اندیشه کاهش فاصله علمی و ابزاری خود با جهان اول نباشند ، ضعف دررفتارهای اقتصادی ، علمی و فرهنگی جهان ، کسب و کار غربی ها را هم با چالش رو به رو خواهد کرد.
 اگر در آسیا و آفریقا ، که دو سوم جمعیت و منابعانرژی جهان را در اختیار دارند ، توسعه امکانات ارتباطی و اطلاعاتی مدرن دردسترسنباشد ، مجموعا یک میلیارد جمعیت اروپا و آمریکا ، نمی تواند در انتظار بازارها وفرصت های بی بدیل در آسیا و آفریقا باشد. با رشد امکانات ارتباطی و فناوری در اقصینقاط جهان ، می طلبد تا ضریب نفو.ذ فناوری های مدرن بیش از گذشته ارتقا یابد تافراگیری توان مندی های ICT ،دسترسی جهانی را برای ساکنان دهکده جهانی ، به ارمغان آورد. نا گفته پیداست که سهمدانش و تولید علم در کارآفرینی و در مجموع ، ثروت سازی برای خلاقان عصر دیجیتال ،غیر قابل انکار است . دانشی که در بستر توانمندی دیجیتالی هدایت و با تلفیق مدیریت، خلاقیت و هنر ، شکوفا شود ، آن چیزی خواهد شد که ebay، بهترین مثال برای تفسیرش است . پیر امیدیار ، در بهترین زمان ممکن، نسبت به راه اندازی و خلق حراج ای بی ، اقدام کرد. اکنون ، ده ها هزار سایت خریدو فروش در اینترنت وجود دارد ، اما هیچ کدام به اندازه این پایگاه گردش مالیدراختیار ندارند. 150 میلیون کاربر ، سالانه از حراجی های این پایگاه که از نسخههای خطی تا جواهرات و کفش را در معرض فروش قرار می دهد ، خرید می کنند. امید یاردر سال 1988 ، از دانشگاه Tufts ،لیسانس علوم کامپیوتر دریافت کرد و در کسب و کار اینترنتی ، به عنوان یک خود توانافزا (self – empowerment) دراقتصاد نامیده می شود.
 پیر یار ، خانم مگ ویتمن (megWhitman) را از 1998 به عنوان مدیرعاملشرکت ebay منصوبکرد. خانم ویتمن ، فوق لیسانس MBA ازهاروارد دارد و از ایشان به عنوان یک رهبر در کسب و کار الکترونیکی غیر موازی یادمی کنند که با ایده های موثر و فراگیرش ، زمینه های باروری فعالیت های eBayرا در چند سال اخیر فراهم کرد. خانم ویتمن در سال های  1989 تا1992  ، به عنوان قائم مقام امور بازاریابی جهانی و فروش شرکت والت دیسنیفعالیت کرده است و به دلیل عمق رفتار سازمانی اثر بخشش در دنیای کسب و کار دیجیتالی، از سوی مجله فورچون 2005  ، به عنوان قدرتمندترین زن جهان د راقتصاد معرفی شد
شرکتebay پیریار ، در سال 2006 با 5 میلیارددلار درآمد ، به عنوان چهارصد و پنجاه و هشتمین شرکت برتر آمریکا شناخته می شود که همه موفقیتش در قرن بیست و یکم به دست آمده است.
منبع خبر: مدیران ایران
  ۳۰ مهر ۱۳۸۸ ساعت ۹:۲۸:۴۱ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد