الماس سبز : مشخصات، قیمت و انواع الماس سبز طبیعی و مصنوعی

الماس سبز : مشخصات، قیمت و انواع الماس سبز طبیعی و مصنوعی
الماس سبز یکی از جواهرات منحصر به فرد هستند که اغلب با زمرد اشتباه گرفته می شوند. مشخصات، نحوه نگهداری و انواع الماس سبز طبیعی و مصنوعی و هر چیزی که الماس سبز را بسیار خاص می کند را در این مقاله بخوانید.

الماس سبز یکی از کمیاب‌ترین و باارزش‌ترین رنگ‌های الماس می‌باشد. آیا تاکنون الماس سبز دیده‌اید؟ و یا از این سنگ گران‌بها و باارزش اطلاعاتی دارید؟ الماسهای سبز طبیعی بسیار نادر هستند. از بین تمام الماس‌هایی که در هرسال به‌صورت جواهرات صیقلی تراشیده شده‌اند، تعداد بسیار کمی از آن‌ها رنگ سبز غالب دارند. الماس‌هایی با رنگ سبز طبیعی به‌اندازه‌ای کمیاب هستند که بسیاری از مردم هرگز یکی از آن‌ها را ندیده‌اند، و کسانی که یکی را دیده‌اند احتمالاً آن را در نمایشگاه یا موزه دیده‌اند.

الماس سبز چیست؟

بعید است که الماس سبز رنگ طبیعی را در یک فروشگاه جواهرفروشی پیدا کنید. اما اگرچه الماس سبز بسیار نادر است، شرکت‌های کمی هستند که سابقه طولانی در خرده‌فروشی الماس‌های رنگی دارند؛ بنابراین، هرکسی که خواهان الماس سبز رنگ طبیعی است و توانایی خرید آن را دارد، باید بتواند مجموعه‌ای از جواهرات را پیدا کند.

الماس های سبز در طول سال ها بسیاری از جواهرات سنتی و پیچیده را زیبا کرده اند. در حالی که دیگر الماس های رنگی در حال حاضر مرسوم شده اند، الماس های سبز برای سال ها مورد علاقه بوده اند و بر روی انگشتر طلا زنانه و یا پلاک طلا زنانه و حتی به عنوان نگین الماس بر روی انگشتر نامزدی و یا حلقه ازدواج قرار می گرفته است و اصلا جای تعجب نیست! یک الماس سبز با طلای زرد به شما احساس غنا و تجمل می دهد. با این حال، برای کسانی که طلای سفید یا پلاتین را ترجیح می دهند، الماس سبز در طیفی از سایه های سردتر مانند الماس سبز مایل به آبی نیز جالب می‌باشد.

در این مقاله به معرفی سنگ الماس سبز و ویژگی های آن می پردازیم همچنین دو مورد از معروف ترین و بزرگ‌ترین الماس سبز جهان را معرفی می نماییم پس با ما همراه باشید.

ویژگی‌های کلیدی الماس سبز چیست؟

یک الماس سبز از نظر ترکیب بسیار شبیه به یک الماس شفاف است و همچنان در مقیاس سختی Mohs رتبه 10 را دارد. برخی از مردم فکر می‌کنند که الماس سبز با ناخالصی‌هایی که رنگ زنده را ایجاد می‌کند مشخص می‌شود، اما این نادرست است. این تابش از زمین در هنگام تشکیل الماس است که به آن رنگ می‌دهد.

یک الماس سبز مانند سایر الماس‌ها درخشندگی مشخصی دارد و همچنین رنگ سبزی دارد. رنگ سبز می‌تواند در سایه‌ها و شدت‌های مختلف باشد.

انواع مدل الماس سبز چیست؟

انواع مدل الماس سبز چیست؟

برای الماس سبز چندین مدل، نام برده شده است، الماس‌های سبز رنگ از سبز کم رنگ تا عمیق فانتزی را شامل می‌شود. در زیر به انواع مدل الماس سبز اشاره می کنیم:

الماس سبز با سبز کم رنگ: رنگ سبز در این الماس‌ها تقریباً نامحسوس است، اما وجود دارد. در نگاه اول، ممکن است به نظر برسد که یک الماس شفاف است.

الماس سبز با سبز بسیار روشن: این جواهرات قطعاً سبز هستند، اما رنگ آن‌ها هنوز ظریف است.

الماس سبز با سبز روشن: رنگ‌های سبز واضح‌تر می‌شوند، اما به‌شدت درجه‌های دوم نزدیک نیستند.

الماس سبز با سبز روشن فانتزی: الماس‌های سبز فانتزی کیفیت بالاتری دارند و رنگ سبز بیشتر به چشم می‌خورد.

الماس سبز با رنگ سبز فانتزی: در اینجا، رنگ سبز غیر قابل‌چشم‌پوشی است.

الماس سبز فانتزی شدید یا فانتزی: ین گونه به دلیل درخشش سبز رنگین کمانی جواهر نام‌گذاری شده است.

الماس سبز فانتزی زنده: این جواهرات رنگ آبی‌تری دارند؛ اما هنوز هم جزو الماس‌های سبز طبقه‌بندی می‌شوند.

الماس سبز فانتزی دیپ یا عمیق: کمیاب‌ترین و سبزترین آن‌ها، گاهی اوقات به دلیل رنگ سبز عمیق و سبز جنگلی با زمرد اشتباه گرفته می‌شوند.

بزرگ‌ترین الماس سبز جهان کدام است؟

الماس درسدن - بزرگ‌ترین الماس سبز جهان

الماس درسدن، به عنوان بزرگترین الماس سبز جهان نامیده شده است. الماس درسدن  برای بیش از ۲۰۰ سال، درسدن، آلمان به نمایش گذاشته شده است. فردریک آگوستوس دوم این الماس را در سال ۱۷۴۱ در نمایشگاه لایپزیگ از یک تاجر هلندی به نام دلس خرید. منشأ پیدایش الماس درسدن از هندوستان بوده و در احمدآباد هندوستان تراشیده شده است که در آن زمان معروف‌ترین مرکز تراش الماس در کشور بود.

الماس درسدن تا به امروز، بزرگ‌ترین الماس سبز جهان است که در برش گلابی شکل آن ۴۰٫۷۰ قیراط وزن دارد. مؤسسه گوهرشناسی آمریکا (GIA) به این الماس زیبا درجه شفافیت تقریباً کاملی داده است. الماس درسدن با کاهش‌های جزئی، این پتانسیل را دارد که از نظر داخلی بی‌عیب‌ونقص ارزیابی شود.

یکی از ویژگی‌های فوق‌العاده الماس درسدن این است که برخلاف اکثر الماس‌های رنگی دیگر، رنگ سبز به همان اندازه در سراسر سنگ پخش می‌شود. رنگ الماس درسدن از نظر شیمیایی خالص است، به این معنی که این سنگ هیچ اثری از بور، هیدروژن یا نیتروژن ندارد که معمولاً در بسیاری از الماس‌های رنگی مشاهده می‌شود.

برای اینکه از این الماس سبز زیبا و بزرگ اطلاعات بیشتری داشته باشید به شما پیشنهاد می دهیم مقاله زیر که در مورد بزرگ‌ترین الماس سبز جهان است را مطالعه نمایید:

 

 

الماس سبز آرورا Aurora Green

الماس سبز آرورا Aurora Green

الماس سبز با نام آرورا گرین Aurora Green یکی از معروف‌ترین و باارزش‌ترین الماس‌های سبز رنگ طبیعی در جهان می‌باشد. در سال ۲۰۱۶، یک حلقه حاوی Aurora Green، یک الماس VS2 شفاف ۵٫۰۳ قیراطی، Fancy Vivid سبز، در حراجی کریستی به قیمت ۱۶٫۲ میلیون دلار فروخته شد. این بالاترین قیمتی بود که تاکنون برای یک الماس سبز در حراج عمومی پرداخت شده است.

قبل از حراج، گوهرشناسان مؤسسه گوهرشناسی آمریکا، Aurora Green را درجه‌بندی کردند و گزارش دادند که این الماس بزرگ‌ترین الماس سبز فانتزی ویوید با رنگ طبیعی است که تابه‌حال از ۲۰ ژانویه ۲۰۱۶ درجه‌بندی کرده بودند.

رنگ سبز طبیعی در الماس

در بسیاری از الماس‌های سبز رنگ به لایه‌ای نازک در سطح سنگ خشن محدود می‌شود. طراحی و برش الماس صیقلی باید به‌دقت برنامه‌ریزی و اجرا شود تاحدامکان از آن رنگ اصلی محافظت شود. این الماس‌ها اغلب رنگ سبزی را نشان می‌دهند که بسیار ظریف و درخشنده است.

بیشتر الماس‌های سبز رنگی دارند که با رنگ‌های زرد، آبی یا خاکستری تغییر می‌کند. تنوع در رنگ، تن و اشباع می‌تواند تفاوت زیادی در قیمت فروش جواهر ایجاد کند. باارزش‌ترین و بزرگ‌ترین الماس سبز جهان، رنگ سبز خالص، رنگ متوسط و اشباع قوی دارد. این الماس‌های رنگی ممکن است درجه رنگ «فانتزی تند» یا «فانتزی زنده» را کسب کنند و چنین جواهراتی بسیار کمیاب هستند و قیمت‌های بالاتری خواهند داشت.

تراش طبیعی الماس سبز خام

رنگ الماس سبز

بیشتر الماس‌های سبز رنگی طبیعی دارند. این رنگ طبیعی آن‌ها مانع از تراش بسیاری از الماس‌های سبز به جواهرات چندوجهی می‌شود که رنگ سبز مشخصی را حفظ می‌کنند. الماس‌هایی با رنگ سبز که به طور مساوی در میان سنگ پخش می‌شود، بسیار نادر هستند.

هنگامی که رنگ سبز به یک لایه نازک درست زیر سطح طبیعی خشن محدود می‌شود، شکل الماس تمام شده باید به‌دقت طراحی و دیزاین شود تا رنگ سبز تاحدامکان حفظ شود. غالباً الماس برای حفظ رنگ سبز در اطراف کمربند سنگ یا گاهی اوقات برای حفظ رنگ در کولت تراشیده می‌شود. گاهی اوقات تنها بخشی از آن باقی می‌ماند، بزرگ‌ترین الماس سبز جهان چالش خاصی برای برش هستند و اغلب اشباع رنگ پایینی دارند.

علت رنگ بزرگ‌ترین الماس سبز جهان

رنگ سبز در الماس‌های جواهر می‌تواند طیف گسترده‌ای از توضیحات رنگ را در بربگیرد. برای اهداف این مقاله، ما تمام الماس‌های فانتزی طبیعی را که یک جزء رنگ سبز اولیه را در شرایط درجه‌بندی استاندارد نشان می‌دهند، درج می‌کنیم. در سیستم درجه‌بندی رنگ‌های فانتزی، این شامل سنگ‌هایی با رنگ سبز خالص و همچنین رنگ سبز غالب مخلوط با آبی، قهوه‌ای، خاکستری یا زرد می‌شود. از الماس‌های سبز رنگی که در دهه گذشته مشاهده شده‌اند، بیشتر آن‌ها به رنگ سبز زرد یا سبز خالص بوده و پس از آن الماس‌هایی با اصلاح‌کننده‌های خاکستری یا قهوه‌ای و اجزای آبی قرار دارند.

الماس‌هایی با رنگ سبز طبیعی زمانی که در زیر زمین بودند، در سنگ‌هایی که حاوی مقادیر کمی مواد رادیواکتیو مانند اورانیوم یا توریم بودند، این رنگ را ایجاد کردند. با تجزیه مواد رادیواکتیو، آن‌ها تشعشعاتی را ساطع کردند که به کریستال الماس نزدیک نفوذ کرد. هنگامی که این نوع تابش وارد الماس می‌شود، می‌تواند الکترون‌ها یا اتم‌های کربن را از موقعیت خود در شبکه کریستالی خارج کند. این تغییر به‌شدت بر لایه بیرونی کریستال الماس تأثیر می‌گذارد. در نتیجه رنگ سبز اغلب به‌صورت یک "پوست" کم‌عمق در قسمت بیرونی کریستال الماس وجود دارد.

جابه‌جایی الکترون‌ها و اتم‌های کربن، شبکه کریستالی را تغییر شکل می‌دهد و نحوه عبور نور از الماس را تغییر می‌دهد. این تغییر شکل باعث می‌شود که کریستال الماس به طور انتخابی بیشتر نور ورودی به الماس را جذب کند و به طور انتخابی طول موج‌ها را در قسمت سبز طیف منتقل کند. این نور سبز به چشم ناظر می‌رسد و ظاهری سبز به الماس می‌بخشد.

رنگ طبیعی الماس سبز چگونه است؟

رنگ الماس سبز

بیشتر الماس های سبز رنگ طبیعی دارند که دارای پوسته سخت می باشند. که این دلیل مانع از برش بسیاری از آنها به جواهرات وجهی می شود که رنگ سبز مشخصی را حفظ می کنند. الماس هایی با رنگ سبز که به طور مساوی در میان سنگ پخش می شود، بسیار نادر هستند.

هنگامی که رنگ سبز به یک لایه نازک درست در زیر سطح طبیعی خشن محدود می شود، شکل الماس تمام شده باید به دقت برنامه ریزی شود تا رنگ سبز تا حد امکان حفظ شود.

غالباً الماس برای حفظ رنگ سبز در اطراف کمربند سنگ یا گاهی اوقات برای حفظ رنگ در کولت تراشیده می شود. با حجم کمی رنگ برای شروع و گاهی اوقات تنها بخشی از آن باقی می ماند، این الماس های سبز چالش خاصی برای برش هستند و اغلب اشباع رنگ پایینی دارند.

رنگ سبز ناشی از تابش طبیعی شایع‌ترین علت رنگ سبز در الماس است. بااین‌حال، رنگ سبز می‌تواند ناشی از نقص ساختاری در ساختار بلوری الماس باشد که به دلیل وجود اتم‌های نیتروژن، هیدروژن یا نیکل ایجاد می‌شود.

الماس سبز مصنوعی 

الماس سبز مصنوعی 

کریستال‌های الماس مصنوعی با موفقیت در آزمایشگاه‌ها در رنگ‌های مختلف رشد کرده‌اند. الماس‌های مصنوعی با رنگ سبز روشن و رنگ زرد مایل به سبز زمانی تولید شده‌اند که مقادیر کمی نیتروژن و بور در الماس گنجانده شده است.

الماس مصنوعی سبز نیز با تابش الماس مصنوعی بی‌رنگ یا زرد تولید شده است؛ بنابراین، می‌توان الماس‌های مصنوعی سبز با رنگ سبزی زیبا و جذاب و درخشنده به دست آورد.

آیا الماس‌های پرتودهی شده ایمن هستند؟

ازآنجایی‌که بسیاری از الماس‌های سبز رنگ خود را از قرارگرفتن در معرض تشعشع در آزمایشگاه به دست می‌آورند (فرایندی که به‌عنوان تابش شناخته می‌شود)، نگرانی‌هایی در مورد ایمنی آن‌ها هنگام استفاده در جواهرات وجود دارد.

تمام شرکت‌هایی که در دنیا از پرتودرمانی برای هر نوع سنگ قیمتی استفاده می‌کنند باید از کمیسیون تنظیم مقررات هسته‌ای مجوز بگیرند. این شرکت‌ها باید از روش‌های تأیید شده برای تصفیه سنگ‌های قیمتی استفاده کنند، سپس آن‌ها را در یک مکان امن نگهداری کنند تا زمانی که رادیواکتیویته آن‌ها به زیر سطحی برسد که آن‌ها را برای استفاده در جواهرات ایمن کند. تنها در این صورت می‌‌توان آن‌ها را برای ساخت جواهرات یا فروش به عموم آزاد کرد.

قیمت الماس سبز

قیمت الماس سبز

فرایند تابشی که الماس سبز در طول شکل‌گیری متحمل می‌شود بسیار نادر است. تنها تعداد کمی از الماس‌ها شرایط محیطی لازم برای ایجاد رنگ سبز را دارند. مانند همه جواهرات، کمیاب تأثیر مستقیمی بر ارزش دارد. الماس‌های قرمز تنها گونه‌ای از الماس‌های فانتزی رنگ هستند که از نظر کمیاب و ارزش از الماس سبز فراتر می‌روند.

آیا الماس سبز رنگ ثانویه دارد؟

بله. الماس‌های سبز به رنگ‌های خاکستری، قهوه‌ای، زرد و آبی به‌عنوان رنگ‌های ثانویه شناخته شده‌اند. جواهرسازی‌ها به ساخت الماس مصنوعی سبز - آبی معروف هستند، زیرا یافتن الماس طبیعی بسیار نادر است. بااین‌حال، الماس‌های فانتزی آبی - سبز واقعی وجود دارند. الماس سبز - آبی معروف، الماس رویای اقیانوس است.

این سنگ باشکوه دارای رنگ سبز مایل به آبی منحصربه‌فردی است که تداعی‌کننده اقیانوس است. منشأ این الماس آفریقای مرکزی است و وزن آن ۵٫۵۱ قیراط است. اخیراً، رویای اقیانوس در نمایشگاه اسمیت سونیان همراه با بسیاری از جواهرات کمیاب دیگر به نمایش گذاشته شد.

چگونه از الماس سبز مراقبت کنیم؟

چگونه از الماس سبز مراقبت کنیم؟

الماس سبز، مانند بسیاری از الماس‌ها، جواهرات بسیار محکمی هستند. آن‌ها می‌توانند در برابر سقوط یا ضربه اینجاوآنجا مقاومت کنند. بااین‌حال، باید آن‌ها را به طور مرتب تمیز کنید تا درخشندگی قوی داشته باشید و از تجمع زباله در داخل و اطراف محیط جلوگیری کنید.

برای تمیزکردن الماس سبز خود از محلول آب گرم و صابون بدون مواد شیمیایی استفاده کنید. یک مسواک نرم را در آب آغشته کنید و سطح نگین و شکاف‌های آن را به‌آرامی بشویید. مطمئن شوید که بعد از آن کاملاً خشک کنید تا از زنگ زدن وجه‌های آن جلوگیری شود.

سخن پایانی

الماس سبز یکی‌ از نادر‌ترین و در عین حال ارزشمندترین الماس‌ها است که گاهی به‌جای الماس سبز طبیعی و اصیل با نمونه‌های آزمایشگاهی آن مواجه می‌شوید. قیمت الماس سبز به دلیل نادر بودن این گوهر و همچنین ویژگی‌های خاص آن، بسیار بالا است و در دسته‌ی گران‌ترین گوهرها و جواهرات می‌باشد.

منبع خبر: اختصاصی سایت زر
  ۱۶ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۵۶:۲۵ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد