شناسنامه GIA: نکات خرید سنگ الماس شناسنامه دار و نحوه خواندن

شناسنامه GIA: نکات خرید سنگ الماس شناسنامه دار و نحوه خواندن
GIA مختصرشده عبارت Geological Institute of America به معنی موسسه گوهرشناسی آمریکا است. منظور از گزارش یا شناسنامه gia اطلاعاتی است که درباره مشخصات الماس از سوی این موسسه ارائه می‌شود.

شناسنامه GIA چیست؟ کسانی که به خرید جواهر اصل علاقه‌مندند با استانداردها و اصول مربوط به سفارش و خرید زیورآلات گوهرنشان نیز آشنا هستند و هنگام انتخاب فروشگاه طلا و جواهر و قطعه جواهری که قصد خریدار آن را دارند به این استانداردها و شاخص‌ها اهمیت می‌دهند.

شناسنامه GIA

یکی از مواردی که در این خصوص بسیار مطرح است شناسنامه یا گزارشGIA  است که به ویژه درباره سنگ گران‌بهای الماس، شناسنامه GIA بسیار مشهور است. اگر قصد خرید زیورآلاتی جواهرنشان همچون حلقه ازدواج زنانه یا حلقه نامزدی طلا و غیره دارید و به اصالت آن اهمیت می دهید، در این مقاله به گزارش GIA و نحوه خواندن آن پرداخته خواهد شد.

عکس حلقه ازدواج زنانه طلا

شناسنامه GIA چیست؟

GIA مختصرشده عبارت Geological Institute of America به معنی موسسه گوهرشناسی آمریکا است. منظور از گزارش یا شناسنامه GIA اطلاعاتی است که درباره مشخصات الماس از سوی این موسسه ارائه می‌شود. در این موسسه ویژگی‌های سنگ الماس و سایر جواهرات قیمتی از جمله مروارید مورد بررسی قرار می‌گیرد و این مشخصات و ویژگی‌ها در قالب گزارشی با سنگ الماس و دیگر گوهرها همراه می‌شود.

شناسنامه GIA

گزارش یا شناسنامه GIA در سراسر جهان دارای اعتبار است و اصالت و کیفیت الماس را نشان می‌دهد. درواقع کارشناسان جواهر در این موسسه، مشخصات سنگ الماس را به دقت بررسی می‌کنند و اطلاعات مربوط به آن را در گزارش درج می‌کنند تا مصرف‌کننده اعم از جواهرفروش و کسی که آن را خریداری می‌کند در جریان این مشخصات قرار بگیرد.

اطلاعات مدرج در شناسنامه GIA در کنار مشخص کردن ویژگی‌های جواهر، قیمت‌گذاری آن را نیز آسان‌تر می‌کند چرا که کلیه مشخصات فیزیکی سنگ از جمله سنگ الماس، در آن قید می‌شود. این اطلاعات شامل ابعاد سنگ، وزن آن، درجه رنگ و... می‌باشد و براساس مقداری که برای هر یک از این فاکتورها توسط کارشناسان اعلام می‌شود می‌توان ارزش جواهر را معین نمود.

منظور از C4 در شناسنامه GIA الماس چیست؟

همان‌طور که در قسمت قبل اشاره شد، شناسنامه GIA به منظور قیمت‌گذاری الماس نیز به کار می‌رود و جواهرفروشان براساس مشخصات مندرج در گزارش GIA و با در نظر گرفتن معیارهای موثر دیگر، قیمت الماس را مشخص می‌کنند. اطلاعاتی که در این گزارش قید می‌شوند، چهار فاکتور مربوط به مشخصات الماس است که هر یک با حرف C شروع می‌شوند و از این رو C4 در شناسنامه GIA دارای اهمیت است.

منظور از C4 در شناسنامه GIA الماس چیست؟

مورد اول Cut یا تراش الماس است، Color برای رنگ الماس، Clarity برای شفافیت و پاکی الماس و درنهایت Carat برای وزن الماس در این گزارش در نظر گرفته می‌شود. درمورد تراش الماس باید گفت روی سنگ الماس، تراش‌های مختلفی صورت می‌پذیرد که هر یک روی جلوه و بازتاب نور از آن تاثیر می‌گذارند و از این رو نوع تراش الماس به عنوان یک فاکتور مهم درباره ویژگی‌های الماس در شناسنامه GIA قید می‌شود. برای آشنایی بیشتر با انواع تراش الماس می‌توانید مقاله انواع تراش الماس را مطالعه کنید.

 

 

از آنجا که الماس تنها به صورت بی‌رنگ یافت نمی‌شود و دارای طیف رنگی است، فاکتور رنگ نیز در این گزارش درج می‌شود و درجه رنگ با حروف انگلیسی مشخص می‌شود. به طوری که حرف D نشان‌دهنده الماس بی‌رنگ است و هر چه به سمت Z پیش برویم رنگ الماس ته‌مایه زرد و یا قهوه‌ای خواهد داشت و با توجه به حرف درج‌شده در شناسنامه GIA ارزش الماس از لحاظ رنگی مشخص می‌شود.

فاکتور بعدی شفافیت و یا اصطلاحا پاکی الماس است که با توجه به آن میزان ناخالصی‌های موجود در الماس مورد بررسی قرار می‌گیرد که این مورد نیز با گریدهایی در شناسنامه GIA مشخص می‌شود. الماس FL الماسی بسیار کمیاب و با کمترین ناخالصی است و L1 تا L3 الماس‌هایی دارای ناخالصی‌هایی هستند که با چشم غیرمسلح نیز قابل مشاهده است و از این جهت کیفیت بالایی ندارد. در نهایت وزن یا قیراط الماس است که عدد مربوط با آن با اندازه‌گیری وزن الماس با ابزارهای دقیق مشخص شده و در گزارش درج می‌شود. در این زمینه همچنین بخوانید:

 

شناسنامه جواهرات GIA حاوی چه اطلاعاتی است؟

شناسنامه جواهرات GIA حاوی چه اطلاعاتی است؟

موسسه گوهرشناسی آمریکا، الماس و سایر سنگ‌های قیمتی را مورد بررسی قرار می‌دهد و اطلاعات مربوط به مشخصات فیزیکی آن‌ها را ارائه می‌نماید. این اطلاعات مربوط به برش، رنگ، وزن و میزان خالص بودن جواهر است و از آنجا که ابزارهای اندازه‌گیری مورد استفاده در لابراتورهای این موسسه از دقت و کیفیت بالایی برخوردار هستند، مشخصات گزارش‌شده در شناسنامه GIA به عنوان ملاک قیمت‌گذاری جواهر در نظر گرفته می‌شود.

GIA الماس و مشخصات مندرج در آن

GIA الماس و مشخصات مندرج در آن

سنگ الماس سنگی کمیاب و گران‌بها است و قیمت‌گذاری و تعیین ارزش آن نیز با توجه به فاکتورهایی که به دقت اندازه‌گیری می‌شوند، صورت می‌پذیرد. این اطلاعات مربوط به وزن، رنگ، درصد خلوص و نوع تراش این سنگ است که هر یک در شناسنامه GIA قید می‌شوند. در مقاله راهنمای کامل درجه بندی الماس: 4 فاکتور مهم + جدول درجه بندی به هر یک از فاکتورهای موجود در گزارش GIA پرداخته شده است. همچنین تصویر سنگ، تقارن سنگ، پولیش آن و... در این گزارش مشخص می‌شود و جواهر فروش و خریدار جواهر اطلاع کاملی از جزئیات الماس پیدا خواهند کرد.

در شناسنامه جواهر چه اطلاعاتی موجود است؟

در شناسنامه جواهر چه اطلاعاتی موجود است؟

این اطلاعات شامل مشخصات فیزیکی جواهر به صورت جزئی است که با دستگاه‌های پیشرفته و با دقت بالا اندازه‌گیری شده‌اند. در شناسنامه GIA جواهر الماس، تاریخ بررسی سنگ، شماره گزارش که در دیتابیس موسسه GIA ثبت می‌شود، تراش سنگ، ابعاد واندازه جواهر، وزن آن، میزان خلوص و رنگ آن درج می‌شود. میزان کیفیت پولیش سنگ، شرح فلوئورسنس تحت تاثیر نور فرابنفش (UV)، نمودارهای ترسیمی و تناسبات هندسی و سایر توضیحات مربوط به سنگ نیز از دیگر اطلاعات موجود در شناسنامه جواهر است.

تصاویر موجود در شناسنامه سنگ GIA

تصاویر موجود در شناسنامه سنگ GIA

شناسنامه سنگ‌هایی که از سوی موسسه GIA صادر می‌شوند، برای شناخت سنگ و کسب اطلاع از مشخصات ظاهری و فیزیکی سنگ کاربرد دارد و شامل تصاویری برای تشریح بهتر سنگ نیز هستند. تصاویر موجود در شناسنامه GIA، جزئیات شکل سنگ در نمودار تناسبات هندسی با توجه به ابعاد الماس و زاویه تراش ‌های آن را نشان می‌دهد و تصویر ترسیمی سنگ الماس نیز با راهنمای تفسیر آن که مربوط به بررسی خلوص و پاکی سنگ در قسمت‌های مختلف آن است، در قسمت پایین شناسنامه قابل مشاهده است.

استعلام شناسنامه GIA به چه صورت قابل انجام است؟

کسانی که به همراه قطعه الماس یا جواهری که خریداری می‌کنند، شناسنامه GIA  را نیز دریافت می‌کنند به دنبال تطبیق اطلاعات موجود در شناسنامه با گزارش مربوط به آن در دیتابیس موسسه GIA هستند. به این منظور این موسسه این امکان را فراهم کرده است تا با جستجو شماره گزارش در سایت GIA این تطابق بررسی شود. برای این کار لازم است به آدرس اینترنتی GIA.edu مراجعه شود و از منوی این سایت، بخش Report Check انتخاب و در کادر موجود در صفحه، کد گزارش وارد شود. با این کار امکان بررسی مطابقت آن‌چه در پایگاه داده گزارش GIA بایگانی شده و چیزی که در شناسنامه قید شده است، وجود دارد.

خواندن نمونه شناسنامه GIA

برای آشنایی بهتر با شناسنامه GIA مشاهده نمونه‌ای از این گزارش مفید به نظر می‌رسد. همان‌طور که در تصویر قابل مشاهده است در ستون اول این گزارش، ابتدا تاریخ بررسی سنگ، شماره گزارش که برای پیگیری قابل استفاده است، شکل و تراش سنگ و ابعاد الماس درج شده است. در قسمت بعد در همین ستون، فاکتورهای C4 شامل وزن، رنگ، پاکی و درجه تراش سنگ مشخص است که کیفیت سنگ با توجه به اطلاعات موجود در این بخش قابل بررسی است.

خواندن نمونه شناسنامه GIA

در قسمت انتهایی ستون اول، کیفیت پولیش الماس، تقارن سنگ و تاثیر فلوئورسنس بر سنگ با عبارات توصیفی و رده‌بندی‌شده گزارش می‌شود. دو قسمت پایانی نیز مربوط به مواردی است که با لیزر روی سنگ حک شده است و در نهایت توضیحات تکمیلی مربوط به سنگ الماس در این بخش قید می‌شود. ستون اول شناسنامه GIA دارای مهم‌ترین اطلاعات درباره سنگ الماس است اما سایر بخش‌های گزارش نیز قابل توجه هستند.

ستون دوم شناسنامه GIA مربوط به تصاویر الماس است که شمای هندسی سنگ با جزئیات ابعاد آن، در قسمت بالا قرار داده می‌شود و تصویر بعدی نیز مربوط به تراش الماس است که پاکی الماس را در بخش‌های مختلف نشان می‌دهد و وضعیت این بخش‌ها از این منظر، با علائمی که روی تصویر الماس مشخص می‌کنند و با توجه به کلیدی که برای تفسیر در پایین تصویر قرار داده شده است، مشخص می‌شود.

ستون آخر مربوط به اطلاعات درجه‌بندی سنگ الماس است که گریدهای مربوط به رنگ، پاکی و خلوص و تراش سنگ در آن قابل مشاهده است و با تطبیق مشخصات سنگ در ستون اول با این معیارها، وضعیت کیفیت سنگ روشن می‌شود. در قسمت انتهایی این بخش از شناسنامه GIA امکان اسکن QRCode نیز وجود دارد که اطلاعات موجود در گزارش و تطبیق آن با اطلاعات دیتابیس GIA از این طریق قابل انجام است.

سفارش الماس با شناسنامه GIA

حلقه ازدواج الماس gia

از آنجا که بسیاری از افراد در ایران به دنبال داشتن زیورآلاتی با الماس شناسنامه‌دار هستند، برای سفارش و خرید این نوع جواهر الماس، لازم است به فروشگاه‌های حضوری و اینترنتی عرضه طلا و جواهر که قادر به ارائه این‌گونه الماس هستند، مراجعه کنند. یکی از این فروشگاه‌ها، گالری آنلاین طلا و جواهر زر است که امکان تهیه تخمه الماس حلقه ازدواج زنانه و تخمه الماس حلقه نامزدی با شناسنامه GIA در آن فراهم است تا کسانی که به وجود گزارش GIA به همراه جواهر الماس خود اهمیت می‌دهند، با اطمینان خرید خود را از این فروشگاه معتبر انجام دهند.

سخن پایانی در رابطه با شناسنامه GIA

حلقه نامزدی طلا

بسیاری از کالاها این قابلیت را دارند که تاییدیه‌های مربوط به کیفیت یا گزارشی درباره مشخصات خود را از سازمان‌ها یا موسسه‌های ذی‌ربط دریافت کنند. جواهراتی مانند الماس نیز یکی از کالاهای ارزشمندی هستند که گزارشی تحت عنوان شناسنامه GIA از سوی موسسه گوهرشناسی آمریکا برای آن‌ها صادر می‌شود. در این مقاله درباره اهمیت گزارش GIA و اطلاعات موجود در آن مطالبی مطرح شد و در پایان نیز راهی برای سفارش الماس تخمه با شناسنامه GIA از طریق مراجعه به فروشگاه الماس طلا و جواهر زر معرفی گردید.

سوالات متداول:

شناسنامه GIA چیست؟
S ChevronDown 18 N

GIA مختصرشده عبارت Geological Institute of America به معنی موسسه گوهرشناسی آمریکا است. منظور از گزارش یا شناسنامه GIA اطلاعاتی است که درباره مشخصات الماس از سوی این موسسه ارائه می‌شود.

شناسنامه جواهرات GIA حاوی چه اطلاعاتی است؟
S ChevronDown 18 N

موسسه گوهرشناسی آمریکا، الماس و سایر سنگ‌های قیمتی را مورد بررسی قرار می‌دهد و اطلاعات مربوط به مشخصات فیزیکی آن‌ها را ارائه می‌نماید.

خواندن نمونه شناسنامه GIA چگونه است؟
S ChevronDown 18 N

برای آشنایی بهتر با شناسنامه GIA مشاهده نمونه‌ای از این گزارش مفید به نظر می‌رسد. همان‌طور که در تصویر داخل مقاله قابل مشاهده است می توانید اطلاعات فاکتورهای C4 شامل وزن، رنگ و ...

منبع خبر: اختصاصی سایت زر
  ۴ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۵۸:۱۳ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد