الماس زرد: معرفی، شناخت و خواص سنگ الماس زرد + معروفترین الماس های زرد

الماس زرد: معرفی، شناخت و خواص سنگ الماس زرد + معروفترین الماس های زرد
الماس زرد چیست؟ در این مقاله به معرفی سنگ الماس زرد، شناخت ، قیمت و همین طور خواص الماس زرد پرداخته ایم و الماس تیفانی و الماس آلنات را به عنوان معروفترین و بزرگترین الماس های زرد معرفی کرده ایم

الماس زرد را می شناسید؟ آیا می دانستید الماس زرد یکی از کمیاب ترین و زیباترین رنگ های فانتزی الماس می باشد؟ الماس زرد الماس هایی هستند که در حالت رو به بالا رنگ بدنه زرد واضحی دارند. رنگ زرد معمولاً ناشی از مقادیر کمی نیتروژن موجود در ساختار بلوری الماس است.

سنگ الماس زرد - الماس فانتزی

نحوه آشنایی من با سنگ الماس زرد

همه اطرافیان من خبر دارند که محبوب‌ترین سنگ جواهر برای من، الماس است. یک بار زمانی که قصد داشتم جواهر زیبایی را خریداری کنم، همسرم از من پرسید: «حتما دوباره می‌خواهی الماس بخری، به این فکر کردی که چه رنگ الماسی رو انتخاب کنی؟ فکر کنم الماس زرد دقیقا همان چیزی است که به درد تو می‌خورد». این سوال من را به فکر فرو برد. اگرچه با شنیدن نام الماس همه به یاد سنگ‌های جواهر بسیار درخشان و برفی رنگ می‌افتند، اما الماس از جمله سنگ‌های جواهری است که دارای طیف رنگی گسترده از بی‌رنگ تا رنگ‌های تیره است. الماس‌های رنگی نادر و کمیابند به همین دلیل هم برای خرید الماس رنگی باید هزینه بیشتری پرداخت. البته داشتن چنین جواهر خاصی مطمئنا بسیار خوشایند و رضایت بخش خواهد بود.

انگشتر جواهر الماس زرد

برای این که انتخاب مطمئنی داشته باشم و بتوانم هزینه خرید جواهر مورد نظرم را کنترل و پیشبینی کنم سراغ شناخت انواع رنگ الماس رفتم. الماس زرد یکی از زیباترین و شگفت انگیزترین رنگ‌های الماس محسوب می‌شود. اطلاعاتی که در مورد این رنگ الماس جمع آوری کردم واقعا خواندنی و جذاب بود. به همین دلیل تصمیم گرفتم شما را با الماس زرد و همه نکاتی که در مورد آن وجود دارد آشنا کنم. همراه من باشید.

الماس زرد؛ یک انتخاب اغوا کننده و خاص

الماس یکی از سخت‌ترین و زیباترین سنگ‌های جواهر است که از دیرباز مورد توجه جواهرسازان قرار گرفته است. اگرچه با شنیدن نام الماس، یک سنگ جواهر بی‌رنگ و درخشان به شکل چند ضلعی با وجه‌های تراش خورده و بسیار درخشان به یاد می‌آید، اما باید بدانید که الماس دارای رنگ‌بندی متفاوتی است و هرچه رنگ الماس تیره‌تر باشد و یا از طیف رنگی خاص‌تری باشد، آن الماس کمیاب‌تر و البته گران‌تر است.

الماس زرد؛ یک انتخاب اغوا کننده و خاص

بعد از الماس با رنگ سفید یا بی‌رنگ، سنگ الماس زرد خام یکی از فراوان‌ترین طیف‌های رنگی الماس در دنیا محسوب می‌شود. در این رابطه اگر به سنگ الماس علاقه دارید توصیه می کنم حتما مقاله زیر را نیز مطالعه نمایید:

 

 

الماس قناری (Canary) نام دیگری است که الماس زرد را با آن می‌شناسند. البته باید اضافه کنم که الماس‌های زرد به اندازه الماس‌های بی‌رنگ تا زرد کم رنگی که از سوی GIA از D تا Z درجه‌بندی می‌شوند فراوان نیستند، با این حال تعداد آن‌ها بیشتر از الماس‌های دیگری چون الماس‌های آبی، صورتی و قرمز است. الماس‌های زرد زمانی به عنوان الماس‌های فانتزی و خاص طبقه‌بندی می‌شوند که درجه رنگی آن‌ها بیشتر از درجه رنگی Z باشد. در واقع این الماس‌ها باید دارای رنگ زرد تیره و غلیظ باشند تا الماس زرد رنگ مورد نظر ما تلقی شوند. در سیستم درجه‌بندی رنگ GIA، از حرف D تا حرف Z شامل طیف رنگی الماس از بی‌رنگ تا زرد کم رنگ می‌شود. الماس‌هایی که درجه آن‌ها بیش از Z است با اصطلاح Fancy شناخته می‌شوند.

الماس زرد چیست

الماس زرد دارای رنگ‌های روشن و آفتابی تا رنگ‌های طلایی و کمی تیره‌تر است. سنگ الماس زرد، در بین دوستداران سنگ‌های قیمتی محبوبیت زیادی دارد و این مسئله باعث می‌شود که الماس زرد قیمتی بالاتر از الماس‌های دیگر داشته باشد. در واقع از نظر موسسه گوهرشناسی آمریکا (GIA) الماس زرد Allnatt الماسی است که در در دسته Fancy Vivid Yellow قرار می‌گیرد. ما مقاله ای در سایت زر درباره الماس آلنات داریم در صورتی که علاقه مند هستید می توانید این مقاله را نیز مطالعه نمایید:

 

 

دسته‌بندی همه سنگ‌های ارزشمند و قیمتی از جمله الماس بر اساس ساختار کریستالی خود، وزن مخصوص، ضریب شکست، و دیگر خواص نوری (پدیده‌ی چند رنگی) صورت می‌گیرد.

برای این که یک الماس طبیعی را بتوان الماس زرد نامید رنگ اصلی آن باید زرد باشد. هرچه وضوح و غلظت رنگ بیشتر باشد الماس زرد مورد نظر ارزش بیشتری خواهد داشت. بنابراین با ارزش‌ترین سنگ الماس دارای یک رنگ زرد خالص و غلیظ است.

انواع الماس زرد از نظر درجه‌بندی رنگ

الماس‌های زرد Fancy عموما در یکی از ۶ طبقه رنگی اصلی از جمله Fancy Light, Fancy, Fancy Dark, Fancy Deep, Fancy Intense, Fancy Vivid قرار می‌گیرند. الماس‌های رنگی همیشه مورد توجه علاقمندان به جواهرات به ویژه کسانی که به دنبال کمیاب‌ترین سنگ‌های جواهر هستند قرار داشته است. الماس زرد خام در مقایسه با رنگ‌های خاص‌تری چون صورتی، آبی و قرمز فراوانی بیشتری دارد با این حال قرار گرفتن در یکی از ۶ زیر مجموعه طبقه‌بندی تعریف شده، تعیین کننده قیمت الماس زرد خواهد بود.

انواع الماس زرد از نظر درجه‌بندی رنگ

درجه‌بندی رنگ الماس زرد

در سیستم درجه‌بندی رنگ GIA نموداری از درجه‌بندی الماس معرفی کرده که از آن‌ها در شناسنامه مربوط به الماس استفاده می‌کنند. اگر قصد خرید الماس با کیفیت و اصل دارید باید به دنبال الماس‌هایی با شناسنامه GIA باشید در واقع داشتن چنین شناسنامه‌ای باعث اعتبار و ارزش بالای سنگ الماس می‌شود. معمولا الماس را از درجه D تا Z درج‌بندی می‌کنند.

درجه‌بندی رنگ الماس زرد

در حالت کلی درجه‌بندی‌های الماس با عنوان‌های مختلف بررسی می‌شود که شامل موارد زیر است:

1. color less: بی‌رنگ

2. Near Colorless: نزدیک بی‌رنگ

3. Faint Yellow: زرد کمرنگ

4. Very Light Yellow: زرد خیلی روشن

5. Light Yellow: زرد روشن

6. Fancy Yellow: زرد فانتزی

در ردیف Fancy Yellow چند درجه رنگی مختلف وجود دارد که عبارتند از:

- Faint (ضعیف یا کمرنگ)

- Very Light (خیلی روشن)

- Light (روشن)

- Fancy Intense (شدید فانتزی)

- Fancy Vivid, Fancy Deep or Fancy Dark (واضح فانتزی، عمیق یا تیره فانتزی)

تاریخچه کشف سنگ الماس زرد

الماس‌های زرد رنگ تا قبل از کشف معدنی جدید در افریقای جنوبی نادر بودند. در اواخر دهه ۶۰ میلادی همان تاجر معروفی که The Hope Diamond را یافت با کشف یک الماس زرد ۱۳۷.۲۷ قیراطی که با نام‌های Florentine «،» Austrian Yellow و «Grand Duke of Tuscany» شناخته می‌شد، متوجه شد که این الماس‌ها کمیاب و با ارزش هستند.

راف الماس: تاریخچه کشف سنگ الماس زرد

اگر دوست دارید بدانید که الماس زرد چگونه به وجود می‌آید باید بگوییم وجود نیتروژن در ترکیب شیمیایی الماس باعث ایجاد رنگ زرد در آن می‌شود و شدت رنگ زرد نیز به میزان و نحوه قرار گیری ملکول‌های نیتروژن بستگی دارد. الماس‌های زرد معمولاً به صورت اشکال Fancy (فانتزی) برش داده می‌شوند، رایج‌ترین شکل تراش برای الماس‌های زرد برش Radiant است. گوهرتراشان معمولا به این دلیل از برش‌های فانتزی استفاده می‌کنند که این نوع برش‌ها توانایی بالایی در بازتاب رنگ الماس دارند. گاهی حتی ممکن است یک الماس را چندین بار برش دهند تا رنگ آن زمانی که از بالا به سنگ نگاه می‌شود بهتر دیده شود.

الماس زرد از جمله الماس‌های کمیاب است و از هر هزار الماس تقریبا تنها یک الماس با این رنگ ایجاد می‌شود. نام این الماس با الهام از اولین مالک آن یعنی Major Alfred Ernest Allnatt انتخاب شده و عموما الماس‌های زرد را در دنیا با نام الماس Allnatt می‌شناسند.

الماس آلنات

اولین دارنده الماس زرد بعد از خرید این الماس بی‌همتا، از کارتیه در خواست کرد که آن را در ساخت یک سنجاق سینه به کار برد. به این ترتیب سنجاق سینه‌ای به شکل یک گل، به همراه دو برگ و پنچ گلبرگ که از جنس پلاتین بوده طراحی و ساخته شد. این سنجاق سینه با نگین الماس زرد در مرکز و دیگر الماس‌های سفید که به زیبایی و درخشش خاصی تزئین شده هستند.

بزرگترین الماس زرد جهان

بزرگترین الماس زرد رنگ جهان الماسی است که در ساخت گل سینه معروف ساخت کارتیه به کار برده شد. این جواهر دیدنی در سال ۱۹۹۶، در حراج Christie ژنو با قیمتی بیش از ۳ میلیون دلار به شرکت SIBA از هنگ کنگ فروخته شد. این سنگ برای بهسازی رنگ از سوی شرکت SIBA مجددا تراش داده شد، که اگرچه این تراش دوباره باعث کاهش وزن آن از نظر قیراط شد اما به شکل قابل توجهی رنگ این الماس را بهبود بخشید. به طوری که رنگ آن از جانب موسسه GIA به عنوان بالاترین رنگ در الماس‌های رنگی معرفی گردید.

تیفانی خیره کننده؛ بزرگترین الماس زرد حال حاضر در جهان

الماس تیفانی یکی از بزرگ‌ترین و بهترین الماس‌های زرد رنگ جهان در حال حاضر است که با داشتن ۸۲ وجه خیره کننده زینت بخش یک گردنبند تمام الماس شده است که در جواهر فروشی معروف تیفانی در نیویورک نگهداری می‌شود. قیمت این گردنبند در حال حاضر بیش از ۳۰ میلیون دلار برآورد شده است.

الماس زرد تیفانی

این الماس در سال ۱۸۷۷ در معدن کیمبرلی در آفریقای جنوبی کشف شده و وزن آن در زمان اکتشاف ۲۸۷ قیراط معادل با ۵۷ گرم بوده است. این جواهر سال‌ها بعد توسط جواهر فروش مشهور چارلز لوئیس تیفانی در نیویورک به قیمت ۱۸ هزار دلار خریداری شد و موجب شد که آقای تیفانی به پادشاه الماس‌ها ملقب گردد.

این الماس در طول تاریخ خود توسط ۳ زن سرشناس و مشهور مورد استفاده قرار گرفته است. نخستین زنی که از این الماس استفاده نموده است خانم شلدون وایت هوس بوده که در سال ۱۹۵۷ میلادی در تیفانی بال به عنوان زینت گردنبند خود آن را مورد استفاده قرار داده است.

الماس زرد تیفانی و لیدی گاگا

دومین زنی که تیفانی را به گردن آویخت ادری هپبورن هنرپیشه معروف هالیوودی است. در سال ۲۰۱۹ نیز لیدی گاگا خواننده و هنرپیشه هالیوودی در مراسم اسکار از این گردنبند الماس استفاده کرد.

نحوه بررسی قیمت الماس زرد

هرچه رنگ الماس زرد غلیظ‌تر باشد آن الماس کمیاب‌تر و در نتیجه گران‌تر است. در حقیقت الماس‌های Fancy Vivid Yellow به اندازه‌ای کمیاب هستند که از نظر قیمت در محدوده الماس‌های صورتی و الماس‌های آبی قرار می‌گیرند.

قیمت الماس زرد

در صورتی که رنگ الماس زرد طبیعی مورد بهسازی قرار گرفته باشد، تاثیر زیادی بر قیمت آن خواهد داشت، پس اگر قرار است الماس زرد طبیعی بخرید، مواظب باشید که یک الماس بهسازی شده را به جای الماس با رنگ طبیعی به شما نفروشند. علیرغم این که الماس‌های زرد در مقایسه با دیگر الماس‌های Fancy Color فراوان‌تر هستند، سهم بسیار کمی از تولیدات جهانی را به خود اختصاص می‌دهند.

مشخصات علمی سنگ الماس زرد خام

سنگ الماس زرد خام - الماس راف

در سنگ شناسی، سنگ الماس زرد خام را با خواص فیزیکی و شیمیایی خاصی شناسایی می‌کنند. در واقع تشخیص الماس زرد با توجه به این ویژگی‌ها صورت می‌گیرد و یک گوهرشناس با توجه به چنین ویژگی‌هایی است که می‌تواند یک الماس طبیعی زرد رنگ را شناسایی و درجه‌بندی کند. خصوصیات این گوهر ارزشمند به این شرح است:

شفافیت: شفاف تا کدر 
سختی مو: ۱۰ 
وزن مخصوص: ۳.۵۵-۳.۴۷ 
ضریب شکست نوری: ۲.۴۱۹-۲.۴۱۷ 
خواص نوری: _ 
بازگشت نوری: SR
شکست دوگانه: ندارد 
تفرق نور: ۰.۰۴۴  
سیستم کریستالی: کیوبیک 
رنگ سائیدگی: بی‌رنگ
فرم شکستگی: صدفی، سوزنی
کیلواژ: کامل 
جلاء: الماسی 
ترکیب شیمیایی: C 
جرم مولکولی (gm): _ 
فلورسانس: قوی

قیمت هر قیراط الماس زرد

گردنبند طلا با الماس زرد

قیمت هر قیراط الماس زرد با توجه به مواردی چون درجه پاکی، درجه رنگ، کیفیت و نوع تراش آن مشخص می‌شود. با این حال نکته مهمی که باید به آن اشاره کنیم آن است که قیمت سنگ الماس زرد در مقایسه با الماس سفید بیشتر و در مقایسه با رنگ‌های کمیاب‌تری چون صورتی، آبی و قرمز کمتر است. الماس‌های شامپاینی، قهوه ای، کنیاکی ونیز طیف‌های دیگری از رنگ زرد روشن تا تیره الماس هستند که معیار قیمت‌گذاری آن‌ها دقیقا مشابه با سایر سنگ‌های جواهر است.

قیمت الماس زرد در ایران

سنگ الماس زرد در ایران، از جمله سنگ‌های مورد توجه در صنعت جواهرسازی است. در مورد تعیین قیمت این رنگ الماس در ایران باید به مواردی چون کیفیت، شفافیت، اندازه، شکل تراش و درجه‌بندی رنگ آن اشاره کرد.

خواص الماس زرد

برای سنگ الماس زرد نیز مانند سایر سنگ‌های جواهر طبیعی و گرانبها خصوصیات جسمی و روانی بسیاری عنوان شده است. گفته می‌شود که سنگ الماس می‌تواند باعث هوشیاری شهودی در صاحب خود شود. از نظر علم سنگ درمانی الماس زرد قادر است چاکراهای قلب (چهارم)، چشم سوم (چاکرای ششم) و تاج (هفتم) را تقویت کند و پرورش دهد.

خواص الماس زرد

الماس یک سنگ با درجه سختی بالا است و به همین دلیل نمادی از امید، وفاداری و استقامت محسوب می‌شود. در باورهای باستانی آمده است که این سنگ جواهر به دلیل سختی بسیار بالا و ارتباط آن با خورشید، حاوی انرژی بالایی برای طلسم و جادو برای افزایش قدرت جسمانی است.

سوالات متداول:

الماس زرد چیست؟
S ChevronDown 18 N

الماس قناری (Canary) نام دیگری است که الماس زرد را با آن می‌شناسند. الماس زرد دارای رنگ‌های روشن و آفتابی تا رنگ‌های طلایی و کمی تیره‌تر است. سنگ الماس زرد، در بین دوستداران سنگ‌های قیمتی محبوبیت زیادی دارد و این مسئله باعث می‌شود که الماس زرد قیمتی بالاتر از الماس‌های دیگر داشته باشد.

درجه‌بندی رنگ الماس زرد چگونه است؟
S ChevronDown 18 N

1. color less: بی‌رنگ، 2. Near Colorless: نزدیک بی‌رنگ، 3. Faint Yellow: زرد کمرنگ، 4. Very Light Yellow: زرد خیلی روشن، 5. Light Yellow: زرد روشن، 6. Fancy Yellow: زرد فانتزی

خواص الماس زرد چیست؟
S ChevronDown 18 N

از نظر علم سنگ درمانی الماس زرد قادر است چاکراهای قلب (چهارم)، چشم سوم (چاکرای ششم) و تاج (هفتم) را تقویت کند و پرورش دهد.

منبع خبر: اختصاصی سایت زر
  ۴ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۱۳:۴۷ بعد از ظهر
نظرات (1)

الهه  ۲۱ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۲:۱۰ قبل از ظهر

با سلام واقعا الماس زرد سنگ جالبیه ولی احتمالا خیلی قیمت بالایی داره

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد