خواص سنگ لابرادوریت همراه مشخصات کامل و نحوه تشخیص لابرادوریت

خواص سنگ لابرادوریت همراه مشخصات کامل و نحوه تشخیص لابرادوریت
سنگ لابرادوریت چیست و خواص سنگ لابرادوریت کدام است؟ بله موضوع مقاله شناخت و معرفی لابرادوریت می باشد و تاریخچه ای از نحوه اکتشاف و تشخیص اصل یا تقلب بودن آن است و می گوییم سنگ لابرادوریت برای چه ماهی است ؟

لابرادوریت چیست؟ یکی از سنگ‌های جواهر کمتر شناخته شده لابرادوریت است. خواص سنگ لابرادوریت در بسیاری از زمینه‌های روحی و جسمی مورد تأیید قرار گرفته است، ضمن این این سنگ جواهر از زیبایی خاص و خیره کننده‌ای نیز برخوردار است. ما در این مقاله قصد داریم به معرفی کامل سنگ لابرادوریت بپردازیم.

معرفی کامل سنگ لابرادوریت

لابرادوریت چیست

نام لابرادوریت (Labradorite) با الهام از نام شبه جزیره لابرادور در شرق کانادا که این سنگ برای اولین بار در آنجا کشف شد انتخاب شده است. در واقع سنگ لابرادوریت توسط مبلغین مذهبی موراویایی در سال ۱۷۷۰ در این منطقه برای نخستین بار یافت شد. از نظر علم سنگ شناسی، لابرادوریت از خانواده پلاژیوکلاز (plagioclase) فلدسپار و دارای سختی ۶ تا ۶.۵ در مقیاس موس است. این سنگ زیبا دارای پدیده لابرادورسنس (labradorescence) است که جلوه‌ای متالیک و درخشش آبی سبز به آن می‌بخشد.

لابرادوریت چیست

لابرادوریت تنها عضو خانواده پلاژیوکلاز است که پدیده بازی رنگ لابرادورسنسی قوی در آن قابل مشاهده است. در واقع زمان تشکیل لابرادوریت در اعماق زمین، با کاهش درجه حرارت، به مرور لایه‌های سدیم آلومینیوم سیلیکات از کلسیم آلومینیوم سیلیکات جدا و حالت دو قلویی در آن ایجاد می‌شود و در اثر تداخل نور با این لایه‌ها است که پدیده لابرادورسنس در سنگ ایجاد می‌شود.

لابرادوریت را در سنگهای دگرگونی، رسوبی و به ویژه در سنگهای آذرین مافیک، گابرو، نوریت و آنورتوزیت می‌توان یافت. به همین دلیل است که لابرادوریت از فراوانی بیشتری نسبت به دیگر سنگ‌های جواهر برخوردار است. مشهورترین معادن لابرادوریت کانادا و استرالیا و ماداگاسکار و مکزیک و روسیه و آمریکا قرار دارند. بیشترین میزان تولید لابرادوریت‌های خاکستری تا سیاه با بازی رنگ لابرادورسنس در روسیه و ماداگاسکار صورت می‌گیرد. در ماداگاسکار نوعی لابرادوریت آبی شفاف وجود دارد که به مون استون ماداگاسکار مشهور است.

تشخیص لابرادوریت اصل

برای بهره مندی از خواص سنگ لابرادوریت باید به دنبال خرید سنگ لابرادوریت اصل باشید. بنابراین بسیار مهم است که روش‌های تشخیص لابرادوریت اصل را از نمونه‌های آزمایشگاهی و مشابه بدانید.

در واقع باید گفت بدون مشاهده پدیده انعکاسی نور و رنگ لابرادورسنسی، امکان تشخیص لابرادوریت طبیعی که این بازی رنگ را ندارند مشکل می‌شود. در چنین مواردی از آزمایشاتی نظیر اشعه x، آنالیز شیمیایی، تست‌های اپتیکی و یا چگالی سنگ کمک می‌گیرند.

تشخیص لابرادوریت اصل

امروزه نمونه‌های مصنوعی ساخته شده از مواد پلیمری نیز به عنوان بدل لابرادوریت در بازار به وفور وجود دارد و همچنین نمونه‌های به‌سازی شده و رنگ شده نیز گاهی به عنوان لابرادوریت اصل و طبیعی عرضه می‌شوند. مهمترین ویژگی این محصولات فیک تجمع بیش از حد یک رنگ در رگه‌ها و پخش شدگی رنگ ها، روی رنگ زیرین است.

به طور کلی باید گفت به‌سازی قابل قبولی در لابرادوریت نمی‌توان ایجاد کرد و نمونه‌های رنگ شده آن کاملا مشخص، بد رنگ و بی‌روح خواهند بود. لابرادوریت سنگی نیمه قیمتی و ارزان است.

خواص سنگ لابرادوریت

از زمان‌های بسیار قدیم تا به امروز خواص بسیاری برای سنگ لابرادوریت تعریف شده است. در قرون وسطی این سنگ را به منظور ستاره‌شناسی و انجام طلسم به کار می‌گرفتند. همچنین معتقد بودند که این سنگ برای دارنده‌اش با خوش شانسی همراه است.

سرخپوستان آمریکای شمالی عقیده داشتند که اولین لابرادوریت از شفق قطبی شمالی از آسمان به زمین سقوط کرده است. از گذشته‌های دور این سنگ را مرتبط با طلسم و جادوگری می‌دانستند و توانایی‌های ذهنی و شهودی دارنده آن را باور داشته اند.

خواص سنگ لابرادوریت

از جمله خواص سنگ لابرادوریت در زمینه‌های روحی می‌توان به کاهش احساس نگرانی، ناامیدی و افسردگی و افزایش شور و شوق، اعتمادبه‌نفس و تفکر مثبت اشاره کرد. همچنین استقامت روانی، قدرت و تفکری روشن از جمله دیگر خواصی است که دارنده این سنگ از آن بهره‌مند خواهد شد.

از دیگر خواص سنگ لابرادوریت می‌توان به رشد توانایی‌های روانی، کاهش ترس و ناامنی، تقویت اعتمادبه‌نفس، تسکین اضطراب، تقویت قدرت تخیل و فعال‌سازی ذهن، هضم بهتر غذا، افزایش آگاهی، بهبود اختلالات چشم و مغز، متعادل‌سازی هورمون‌ها، رفع تنش‌های قاعدگی، نقرس، رماتیسم و فشارخون نیز اشاره کرد.

شاید جالب باشد بدانید که از این سنگ برای کمک به کاهش وزن نیز استفاده می‌شود. استفاده از لابرادوریت باعث تعادل و تنظیم متابولیسم می‌شود.

تأثیر سنگ لابرادوریت روی چاکرا

از دیگر خواص سنگ لابرادوریت می‌توان به تقویت چاکراهای بدن اشاره کرد. گفته می‌شود لابرادوریت با چاکرای تاج، مرکز انرژی حاکم بر انبساط معنوی و سطوح بالاتر ذهن و روح در ارتباط است. همچنین لابرادوریت باعث تحریک چاکرای گلو نیز می‌گردد. لابرادوریت نماد اتصال به سطوح بالاتر آگاهی نیز محسوب می‌شود.

تأثیر سنگ لابرادوریت روی چاکرا

از دیگر خواصی که برای لابرادوریت تعریف شده است می‌توان به بهبود تمرکز اشاره کرد. بنابراین استفاده از این سنگ برای افرادی مانند دانش آموزان در زمان امتحان و کسانی که مجبور به کار کردن برای ساعات طولانی هستند می‌تواند مفید و کاربردی باشد.

قیمت سنگ لابرادوریت

سنگ لابرادوریت یک سنگ نیمه قیمتی و تقریبا ارزان است. معمولا قیمت این سنگ بر اساس فاکتورهایی چون کیفیت رنگ ها، اندازه و ابعاد، چگالی و وزن سنگ جواهر و همچنین نوع تراشی که روی سنگ ایجاد شده است، تعیین می‌کنند. با این حال باید گفت که در مقایسه با سنگ‌های جواهر طبیعی و قیمتی دیگری چون انواع یاقوت، زمرد، الماس واین سنگ قیمت بسیار کمتری دارد.

قیمت سنگ لابرادوریت

شارژ سنگ لابرادوریت

برای بهره مندی از خاصیت سنگ لابرادوریت باید به صورت منظم این سنگ را شارژ کرد. پاکسازی و شارژ کردن سنگ لابرادوریت کمک می‌کند که بتوانید از خواص سنگ لابرادوریت به صورت مداوم بهره‌مند باشید. روش‌های مختلفی برای پاکسازی این سنگ وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

شارژ سنگ لابرادوریت

شستشو سنگ لابرادوریت در آب

در این روش باید سنگ لابرادوریت را در آب جاری قرار دهید. بعد از گذشت مدتی آن را بردارید و تمام آلودگی‌ها و چربی‌های موجود روی سنگ را نیز تمیز کنید. در این مورد نوع آبی که برای شارژ کردن استفاده می‌شود بسیار مهم است و می‌تواند تاثیرات فراوانی در این کار داشته باشد. برای این کار بهتر است از منابع طبیعی همچون آب چشمه یا رودخانه استفاده کنید. آب باران نیز گزینه خوبی محسوب می‌شود. مهمترین نکته‌ای که باید به یاد داشته باشید این است که اگر لابراردوریت را برای مدت طولانی در آب نگه دارید خراب می‌شود.

پاکسازی سنگ لابرادوریت با نمک

رایج‌تری حالت برای پاکسازی بلورهای سنگ لابرادوریت، قراردادن آن در آب نمک است. ترجیحا آب شور ازنوع آب با نمک دریا باشد بهتر خواهد بود و در افزایش خواص سنگ لابرادوریت تأثیرگذار خواهد بود. در این روش بعد از قرار دادن سنگ در آب شور باید بعد از طلوع خورشید آن را از آب نمک خارج کرده و خشک کنید.

پاکسازی سنگ لابرادوریت با نمک

استفاده از خاک در پاکسازی سنگ لابرادوریت

یکی دیگر از روش‌های شارژ کردن لابرادوریت استفاده از عنصر خاک برای پاکسازی آن است. برای انجام این روش یک چاله به عمق چند سانتی متر در زمین ایجاد کرده و سنگ را در آن قرار دهید و اجازه دهید حداقل یک روز در این چاله باقی بماند. سپس آن را خارج کرده، تمیز کنید و مورد استفاده قرار دهید.

سنگ لابرادوریت برای چه ماهی است

لابرادوریت سنگ ماه تولد متولدین فروردین، مرداد، شهریور، مهر، آبان، آذر و دی است. اما تعلق داشتن این سنگ جواهر به ماه‌های یاد شده به این معنا نیست که متولدین دیگر ماه‌ها نمی‌توانند از خواص سنگ لابرادوریت بهره‌مند شوند. در واقع تأثیرات شگفت‌انگیز سنگ لابرادوریت برای متولدین ماه‌هایی که نام برده شد بیشتر خواهد بود.

سنگ لابرادوریت برای چه ماهی است

رنگ لابرادوریت

رنگ این سنگ از خاکستری تا زغالی و مشکی متغیر است. سنگ لابرادوریت سفید نیز یکی از محبوب‌ترین انواع رنگی سنگ لابرادوریت محسوب می‌شود که از محبوبیت بالایی در میان خریداران برخوردار است. البته باید اشاره کنیم که رنگ این سنگ جواهر هیچ تأثیری در کاهش یا افزایش خواص سنگ لابرادوریت نخواهد داشت. در واقع طیف رنگی لابرادوریت در اثر تجزیه نور در لایه‌ها ی سنگ ایجاد می‌شود. به همین دلیل گاهی ممکن است طیف‌های رنگی آبی، قرمز - نارنجی، قهوه‌ای یا حتی بی‌رنگ لابرادوریت نیز را مشاهده کنید.

رنگ لابرادوریت

جمع‌بندی راجع به سنگ لابرادوریت

لابرادوریت یکی از سنگ‌های نیمه قیمتی است که دارای طیف رنگی گسترده و رنگین کمانی است. از گذشته‌های دور تا به امروز خواص سنگ لابرادوریت چه از نظر جسمی و فیزیکی و چه از نظر روانی و ماورایی مورد توجه بوده است. ما در این مقاله به تمام نکات مهمی که پیرامون این سنگ جواهر وجود دارد پرداختیم.

سوالات متداول:

لابرادوریت چیست؟
S ChevronDown 18 N

نام لابرادوریت (Labradorite) با الهام از نام شبه جزیره لابرادور در شرق کانادا که این سنگ برای اولین بار در آنجا کشف شد انتخاب شده است. در واقع سنگ لابرادوریت توسط مبلغین مذهبی موراویایی در سال ۱۷۷۰ در این منطقه برای نخستین بار یافت شد.

تشخیص لابرادوریت اصل چگونه است؟
S ChevronDown 18 N

تشخیص لابرادوریت، بدون مشاهده پدیده انعکاسی نور و رنگ لابرادورسنسی، امکان تشخیص لابرادوریت طبیعی که این بازی رنگ را ندارند مشکل می‌شود. در چنین مواردی از آزمایشاتی نظیر اشعه x، آنالیز شیمیایی، تست‌های اپتیکی و یا چگالی سنگ کمک می‌گیرند.

خواص سنگ لابرادوریت چیست؟
S ChevronDown 18 N

از جمله خواص سنگ لابرادوریت در زمینه‌های روحی می‌توان به کاهش احساس نگرانی، ناامیدی و افسردگی و افزایش شور و شوق، اعتمادبه‌نفس و تفکر مثبت اشاره کرد. همچنین استقامت روانی، قدرت و تفکری روشن از جمله دیگر خواصی است که دارنده این سنگ از آن بهره‌مند خواهد شد.

منبع خبر: اختصاصی سایت زر
  ۴ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۶:۳۳ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد